اخبار

جواز استفاده از سلاح فنلاندی برای اوکراین

«الکساندر استاب» رئیس ‌جمهور فنلاند روز سه‌شنبه اعلام کرد، هلسینکی شرط و شروطی برای اینکه اوکراین از تسلیحات دریافتی چطور استفاده کرده و با آنها چه کاری انجام دهد، تعیین نکرده، جز اینکه از آنها برای «مقاصد دفاعی» و «مطابق با قوانین بین‌المللی» استفاده کند.
آنطور که نشریه «راشا تودی» منتشر کرده، رئیس ‌جمهور فنلاند در واکنش به این سؤال که آیا ارتش اوکراین ممکن است از تسلیحات دریافتی از متحدانش برای حمله به خاک روسیه استفاده کند یا خیر، گفته: «اگر بخواهم به این سؤال جواب مستقیم بدهم باید بگویم بله، ارتش اوکراین ممکن است از تسلیحات غربی برای حملات به خاک روسیه استفاده کند.» اوایل تیر‌ماه گذشته نیز «آنتی هاکانن» وزیر دفاع فنلاند گفت سربازان اوکراینی توسط مربیان نظامی فنلاندی، از جمله در خود فنلاند آموزش می‌بینند.

 

اعترف ترامپ به قدرت نظامی روسیه

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور سابق امریکا که نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر این کشور است، ضمن تعریف و تمجید از مهارت‌های جنگی ارتش روسیه، بار دیگر مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات، پیش از پایان سال به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد! او در جریان مصاحبه با شاون رایان، تکاور سابق نیروی دریایی و پیمانکار پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا(سی‌آی‌اِی) گفت: روسیه جنگجوی زمستانی فوق‌العاده‌ای است. آنها آلمان و ناپلئون را شکست دادند. ترامپ همچنین گفته شکست دادن آنها آسان نیست و علاوه بر این، روس‌ها از ارتش بزرگی برخوردارند که البته اوکراین چنین ارتشی ندارد. البته اوکراین «ما» را دارد که به آنها پول زیادی می‌دهیم!

 

روسیه آماده کمک حقوقی به پاول دوروف

روسیه اعلام کرد آماده ارائه کمک حقوقی به مؤسس تلگرام است که در فرانسه بازداشت شده است.‌ روز شنبه «پاول دوروف» مؤسس و مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام که متولد روسیه است و شهروندی فرانسه را نیز دارد، در فرودگاهی در حومه پاریس دستگیر شد و اتهاماتی که با آن روبه‌روست، شامل تروریسم، قاچاق مواد مخدر، پولشویی و تقلب است.‌ دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: روسیه امیدوار است که مؤسس پیام‌رسان تلگرام بتواند بهترین دفاع حقوقی را برای خود داشته باشد.
پسکوف خاطرنشان کرد: «اتهامات علیه مؤسس تلگرام بسیار جدی است البته شواهدی مستدل وجود ندارد و نشان می‌دهد که اینها تلاشی مستقیم برای محدود کردن آزادی ارتباطات و ارعاب و تهدید مستقیم رئیس یک کمپانی بزرگ است. این اقدام، سیاسی است.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳