احداث ساختمان برای مدارس بالای 10 دانش آموز الزامی شد

پرونده مدارس ناایمن بسته می‌شود

یکی از رویکردهای ‌مهم آموزش و پرورش، کاهش تعداد مدارس کانکسی در کشور است. در یک دهه اخیر برای این منظور با همکاری خیرین مدرسه‌ساز و سایر نهادهای حمایتی اقدامات خوبی در استان‌ها و دورافتاده‌ترین روستاهای کشور صورت گرفته است. این اقدامات با هدف ساماندهی مدارس کانکسی با جمعیت دانش‌آموزی بالای 10 نفر از تیرماه 1401 کلید خورد. حذف یا ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی کشور با جمعیت بیش از 10 دانش‌آموز تا پایان سال از هدفگذاری‌های این طرح اعلام شده است. براساس آخرین گزارش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در این راستا تاکنون 569 پروژه تکمیل شده و 426 طرح نیز در حال اجراست که مراحل پایانی ساخت و ساماندهی را طی می‌کند. مدارس کانکسی و سنگی در ۱۷ استان پراکنده هستند، اما بیشتر تمرکز این مدارس در استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، مرکزی، اردبیل، خراسان رضوی و زنجان است. در این استان‌ها بسیاری از مدارس کانکسی حذف و یا ساماندهی شده‌اند و تا مهر امسال مدارس جدید به بهره‌برداری می‌رسند.

برچیده شدن بساط مدارس کانکسی
 اردبیل

مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان اردبیل با اعلام اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی، مدارس کانکسی بالای 10 دانش‌‌آموز حذف می‌شوند، گفت: با تلاش اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس، شاهد برچیده شدن مدارس کانکسی با جمعیت بالای 10 دانش‌آموز در شهرها و بخش‌های مختلف هستیم که به تناسب همین ظرفیت مدارس ایمن و مناسب احداث و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. بهزاد محمدی‌خلفلو به کمبود 2 هزار کلاس درس در استان اشاره کرد و افزود: عمده شهرهای با تراکم جمعیتی بالای دانش‌آموزی شامل اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، خلخال و اصلاندوز هستند که هدفگذاری برای توسعه واحدهای آموزشی در این مناطق انجام شده است. وی با اعلام اینکه این پروژه‌ها بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با تزریق اعتبارات مناسب تا اول مهرماه آماده بهره‌برداری می‌شوند، تأکید کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم واحدهای جدید آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.

 

جمع‌آوری مدارس کانکسی  کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح‌های اجرا شده در زمینه بازسازی، محرومیت‌زدایی و ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی گفت: بیش از چهار هزار میلیارد ریال طرح آموزشی و ورزشی در قالب ۵۱ طرح تا مهرماه امسال در مناطق مختلف استان تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.
سیدرضا حسینی‌نیک با تأکید بر اینکه همه مدارس کانکسی، اعم از کانکس‌های بدون معارض و دارای معارض، تا مهر امسال جمع‌آوری خواهند شد، تصریح کرد: برای جمع‌آوری این کانکس‌ها اعتباری بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی با بافت کوهستانی و راه‌های صعب‌‌العبور است. یک‌هزار و 800 روستا در استان وجود دارد که شاید دو روستا فاصله بین‌شان فقط 500 متر باشد اما به دلایل صعب‌العبور بودن یا برخی اختلافات، دانش‌آموزان هرکدام از آنها باید از مدارس مخصوص به خود استفاده کنند. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با اجرای طرح شهید سرایداران، مدارس با قدمت بالای ۳۰ سال، مدارس سنگی، کانکسی و ناایمن بازسازی و نوسازی شدند. در برخی از روستاها قابلیت ساخت مدارس وجود ندارد و یا تعداد دانش‌آموزان زیر 8 نفر است که در این موارد تصمیم داریم با کانکس‌های نو آنها را از رده مدارس سنگی خارج کنیم.

 

ساخت ۱۰۷ مدرسه به جای مدارس کانکسی کرمانشاه

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه اظهار داشت: ۱۳۶ پروژه با ۴۰۰ کلاس درس و زیربنای ۴۹ هزار و ۶۷۵ مترمربع در استان کرمانشاه در حال اجراست که تا مهرماه سال‌جاری ۳۷ پروژه از این تعداد تحویل آموزش و پرورش استان می‎شود. مرزبان نظری با اعلام اینکه ۲۲۰ مدرسه کانکسی در روستاهای استان وجود دارد، تصریح کرد: ساخت ۱۰۷ مدرسه به‌جای مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز از جمله پروژه‌‌های مهم در دست اجرای این نهاد است که تا مهرماه همه آنها تحویل داده می‌شود. وی افزود: در سه سال اخیر ۲۲۵ مدرسه فضای آموزشی و ورزشی با ۶۰۰ کلاس درس در استان کرمانشاه ساخته شده است. در سال ۱۴۰۱؛ تعداد ۴۹ پروژه در قالب ۱۷۵ کلاس درس با حدود ۱۴ هزار و ۹۳۲ مترمربع زیربنا و با مبلغ ۷۶۸ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۲۳۰ میلیارد ریال از محل کمک خیرین ساخته شد. در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۳ پروژه آموزشی و ورزشی با ۱۸۹ کلاس درس و زیربنای نزدیک به ۱۷۱ مترمربع به بهره‌برداری رسید.

 

جایگزینی 210 کلاس به جای مدارس سنگی
و کانکسی خوزستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با «ایران» با اعلام اینکه سال گذشته خوزستان با تحویل 700 کلاس درس رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد، گفت: هدفگذاری امسال ما در استان نوسازی و بهسازی 800 کلاس درس است که از این تعداد 200 کلاس مربوط به مدارس سنگی و کانکسی است.
محمد سعیدی‌پور با اشاره به پروژه‌های آماده افتتاح برای سال تحصیلی جدید، افزود: ۱۲۶ مدرسه در قالب ۴۲۳ کلاس با ۳۵ هزار مترمربع زیربنا و با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.
وی خاطرنشان کرد: در بحث مدارس سنگی اتفاقات بسیار خوبی در استان افتاده است؛ به‌طوری که طبق آمار در سال 99 که طرح نوسازی و بهسازی مدارس سنگی و کانکسی را آغاز کردیم یک‌هزار و 240 کلاس در سطح استان شناسایی شد که تاکنون موفق شده‌ایم 311 مدرسه با 704 کلاس را استاندارد‌سازی کنیم.
سعیدی‌پور با اعلام اینکه خوزستان با داشتن یک میلیون و یکصد هزار دانش‌آموز جایگاه سوم کشور را دارد، اظهار داشت: در حال حاضر در استان طرح جایگزینی 210 کلاس درس را به‌جای کلاس‌های سنگی و کانکسی در اولویت اجرا داریم که امیدواریم این تعداد را تا پایان سال بهسازی و نوسازی کنیم.

 

جمع‌آوری همه مدارس کانکسی
 بالای ۱۰ دانش‌آموز در زنجان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان درخصوص مدارس کانکسی و سنگی در استان گفت: ۳۰ مدرسه کانکسی تا سال گذشته در استان وجود داشت که همه مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز که فاقد ساختمان بوده جمع‌آوری شدند. حمیدرضا اسلامی با بیان اینکه طی سه سال گذشته ۴۸۳ کلاس درس و هشت سالن ورزشی در این استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش شد، افزود: ۶۰ کلاس درس جدید در این استان برای مهرماه در حال آماده‌سازی است که تاکنون تحویل ۳۴ کلاس از این تعداد قطعی شده و تلاش ما تکمیل همه این کلاس‌ها است.

 

ساماندهی همه مدارس کانکسی
در خراسان رضوی

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰ مدرسه کانکسی در این استان جمع‌آوری و به‌جای آنها کلاس درس ساخته شد، گفت: طی سه سال اخیر تکمیل و ساخت ۴ هزار کلاس درس در استان خراسان رضوی و همه مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در این استان ساماندهی شد. سیدامیر شوشتری افزود: خیران در ۳۰ درصد از مجموع ۱۵۰۰ کلاس درس ساخته شده در یک‌سال گذشته در استان مشارکت داشتند.

 

پایان سال پرونده مدارس کانکسی هرمزگان بسته می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان در مجموع ۲۰ مدرسه کانکسی دارد، گفت: ساخت هفت مدرسه به پایان رسیده و ۱۳ مدرسه دیگر نیز هم‌اکنون در دست اجرا بوده و تا پایان امسال عملیات ساخت آن به اتمام می‌رسد.
مهدی باوقار زعیمی با اشاره به اینکه مدارس کانکسی به دلیل شرایط اقلیمی استان در مناطق کم جمعیت دایر شده است، افزود: نوسازی مدارس مکلف به ساخت مدرسه برای حداقل ۱۰ دانش‌آموز است که باتوجه به اعلام آموزش و پرورش هرمزگان در حال حاضر مدارس اینچنینی در استان نداریم.
وی اظهار داشت: مدارس کانکسی در شهرهای مختلف هرمزگان از جمله جاسک، هشت‌بندی، سندرک، میناب، حاجی‌آباد، بشاگرد و رودان پراکنده است که در قالب طرح شهید دانش‌آموز«رضا پناهی» در استان ساماندهی و جایگزین فضای ایمن می‌شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان همچنین به آماده شدن ۴۵۰ کلاس درس جدید در قالب ۱۱۴ فضای آموزشی در مهرماه امسال برای نظام تعلیم و تربیت در استان اشاره کرد و گفت: با اضافه شدن این فضاهای آموزشی بیش از ۲۰ هزار دانش‌آموز بویژه در شهرستان‌های بندرعباس و قشم از فضای ایمن و استاندارد برخوردار خواهند شد.

 

6 کلاس جدید جایگزین پنج مدرسه کانکسی
در همدان می‌شود

مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان اظهار داشت: ۵۲ دانش‌آموز در ۱۴ مدرسه کانکسی استان تحصیل می‌کردند که با اقدامات انجام شده در مهرماه امسال پنج مدرسه کانکسی جمع‌آوری و 6 کلاس درس جدید با اعتبار 6 میلیارد تومان جایگزین آنها می‌شود.
حمید شیرازیانی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساخت این مدارس سال گذشته آغاز شده گفت: مدرسه یک‌کلاسه ناصح‌آباد سامن، مدرسه یک‌کلاسه دولت‌آباد قهاوند، مدرسه یک‌کلاسه اکبرآباد خزل، مدرسه یک‌کلاسه گزل‌ابدال گل‌تپه و مدرسه دوکلاسه قهورد سفلی مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسند.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی مدرسه یک‌کلاسه وزندان فامنین، مدرسه یک‌کلاسه قبان‌قلی فامنین، مدرسه سادات‌آباد قلقلرود، مدرسه یک‌کلاسه بدیع‌آباد نهاوند و مدرسه سه‌کلاسه سولیجه گل‌تپه امسال آغاز می‌شود.

 

آغاز سال تحصیلی جدید بدون مدارس کانکسی در فارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان فارس در گفت‌وگو با «ایران» از وجود ۲۵۰ مدرسه سنگی و ۷۹ مدرسه کانکسی خبرداد و اظهار داشت: اول مهرماه امسال همزمان با سراسر کشور جشن پایان مدارس کانکسی در فارس برگزار می‌شود. ۱۰۱ مدرسه و ۳۵ نمازخانه سنگی نیز در فاز اول عقد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی‌(ع) سپاه برای جایگزینی هستند و بقیه این مدارس و نمازخانه‌‌ها در فازهای بعدی طی سه سال جمع‌آوری خواهند شد.
محمدخلیل خرد افزود: ۲۰ پروژه نیمه‌تمام در بحث مدارس سنگی در این استان وجود دارد که به فراخور پیشرفت پروژه‌‌ها این طرح‌ها هم از ۵ هزار میلیارد تومان اعتباری که به بحث جمع‌آوری مدارس سنگی در کل کشور اختصاص داده شده، بهره خواهند برد.
وی با اعلام اینکه حدود نیمی از اجرای طرح‌ها با مشارکت خیران مدرسه‌ساز انجام شده است، خاطرنشان کرد: در یک‌سال گذشته، ۱۸۰ پروژه آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش با اعتبار 13 هزار میلیارد ریالی در استان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.
خرد با بیان اینکه فهرستی از ۶۵ پروژه نیمه‌تمام آموزشی، تربیتی و ورزشی دانش‌آموزی در شهرستان‌های مختلف فارس تهیه شده تا برای جذب مشارکت خیرین در تکمیل و آماده‌سازی آنها پیشنهاد شود، یادآور شد: ۲۷۵ پروژه دولتی و مشارکتی در دست اجراست که در مجموع یک‌هزار و ۱۰۰ کلاس درس به سرانه دانش‌آموزی فارس اضافه می‌کند.

 

۷۰ مدرسه جایگزین مدارس کانکسی
لرستان شد

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان لرستان با بیان اینکه حدود چهار هزار و ۵۰۰ مدرسه در استان وجود دارد، گفت: حدود ۸۰۰ مدرسه در استان بعد از انقلاب ساخته شده و در حال حاضر اکثر آنها فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند.
یونس بهاروند با اعلام اینکه ۳۵۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد، تصریح کرد: بعضی از مناطق تعداد دانش‌آموزانش در حدی نیست که برای‌شان مدرسه ساخته شود یا در مناطق صعب‌العبور قرار دارند اما با همه این اوصاف نوسازی مدارس از سال ۱۴۰۱ طرحی را در دستور کار قرار داد تا این مدارس جمع‌آوری و مدارس استاندارد به‌جای آنها ساخته شود. از این‌رو این کار در مدارس کانکسی با جمعیت دانش‌آموزی بالای ۱۰ نفر در حال انجام است.وی یادآور شد: استان لرستان در سال ۱۴۰۱، ساخت ۱۶۸ مدرسه استاندارد به‌جای مدارس کانکسی را در دستور کار قرار داد و در قالب تفاهمنامه با بنیاد برکت مقرر شد که این بنیاد ۴۰ درصد از اعتبارات این امر را پرداخت کند که با اختصاص اعتبارات سازمان نوسازی مدارس، حدود ۷۰ مدرسه ساخته و جایگزین مدارس کانکسی شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه - ۰۶ شهریور ۱۴۰۳