صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۶

5 میلیون تن سفارش واردات نهاده‌های دامی ثبت شد

تأمین نهاده‌ دام و طیور برای ۵ ماه آینده

نفیسه امامی
خبرنگار

طبق اعلام قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی، نهاده‌های دام و طیور برای پنج ماه آینده تأمین شده است. با توجه به واردات مداوم نهاده‌های دامی در ماه‌های اخیر تولیدکنندگان همانند ماه‌های گذشته نگرانی تأمین نهاده‌های دامی را ندارند چراکه شرایط  واردات نهاده‌های دامی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رو به بهبود رفته به طوری‌ که میزان واردات ذرت دامی در چهار ماهه نخست سال 1401، دو میلیون و 330 هزار تن، در چهار ماهه اول سال 1402 سه میلیون و 193 هزار تن با 30 درصد افزایش و در چهار ماهه نخست سال‌جاری هم با واردات 3 میلیون و 747 هزار تن، 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. میزان واردات جو نیز در چهار ماهه نخست سال 1401، 274 هزار تن و در چهار ماهه نخست سال گذشته 508 هزار تن بوده اما در چهار ماهه نخست سال‌جاری 706 هزار تن واردات جو انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد بیشتر است.
کنجاله سویا هم در چهار ماهه نخست سال 1401، 280 هزار تن به کشور وارد شده که این رقم در چهار ماهه نخست سال گذشته به دلیل مشکلاتی به کمتر از 100 هزار تن رسید اما در سال‌جاری با جبران کمبود واردات سال گذشته بالغ بر یک میلیون و صد هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 10 برابر است.
بر اساس آمار رسمی، 80 درصد از مواد اولیه و نهاده‌های دامی کشور در سال 2023 از طریق واردات تأمین شده است. امسال واردات ذرت نسبت به سال گذشته 16 درصد، کنجاله سویا 1200 درصد، دانه سویا 18 درصد و جو 37 درصد افزایش یافته که انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد.

تأمین ذخایر کنجاله سویا
احمد خانی معاون تولیدات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با رد هرگونه کمبود احتمالی نهاده‌های دام و طیور برای ماه‌های آینده در سطح کشور گفته است: ذخایر موجود نهاده‌های دام و طیور قابل اتکاست تا حدی که کنجاله سویا برای 8 ماه آینده و ذرت و جو برای سه ماه آینده تأمین شده و در ماه جاری نیز بالغ بر 5 میلیون تن ثبت سفارش جدید واردات ذرت و جو انجام شده است.

تعادل بازار گوشت تا پایان سال
تولید مرغ و جوجه‌ریزی در مرداد ماه جاری همچون ماه‌های گذشته بیش از میزان مصرف بوده و تأمین نهاده‌ها نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش مرغ 23 درصد افزایش داشته است.
کمبود یا تأخیر در عرضه این محصولات می‌تواند قیمت آنها را دچار نوسان کند اما کمبود تولید گوشت قرمز در کشور حدود 10 تا 15 درصد است که با در نظر گرفتن مصرف 850 تا 900 هزار تنی این محصول، سالانه 100 تا 150 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود.
پیمان پاک قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار با بیان اینکه واردات گوشت قرمز تا پایان سال ادامه دارد، اظهار داشت: سالانه 170 هزار تن گوشت منجمد و گرم وارد کشور می‌شود که این امر با توجه به نیاز بازار تا پایان سال ادامه دارد.
وی افزود: با ترمیم تولید و کنار آن استمرار واردات گوشت گرم و منجمد گوسفندی و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال به آن نقطه تعادلی موردنظر در بازار می‌رسیم.

 

بــــرش

ذخایر جوابگوست
نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی ماه‌های قبل در تأمین نهاده‌های دامی با چالش‌های متعددی روبه‌رو بودیم، گفته بود: قیمت کنجاله سویا در ماه‌های اخیر به ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان رسیده بود و از طرفی نهاده‌ها با تأخیر ۳ تا ۴ ماهه تحویل داده می‌شد اما اکنون موجودی ذرت کشور بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و کنجاله سویا حدود ۲ میلیون تن است. نیکبخت تأکید کرده بود: در خصوص جو هم وضعیت مطلوبی داریم به طوری که اگر طی ۴ تا ۴.۵ ماه آینده نهاده‌ای وارد کشور نشود، ذخایر جوابگوست.

جستجو
آرشیو تاریخی