صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

«ایران» از حال و هوای زائران اربعین گزارش می دهد

مشتاق تا آخرین عمود

روزشماری اربعین آغاز شده، خیلی‌ها حالا چشمانشان به نور حرم مطهر حضرت آقا اباعبدالحسین(ع) روشن شده و سعی می‌کنند با ارسال عکس و فیلم از حرم مطهر سید و سالار شهیدان، دیگر عاشقان حضرت را در شوق حضور خود سهیم کنند. حال و هوایی که پیاده‌روی اربعین و گذر از عمودها و موکب‌هایی که خادمان آنها با دل و جان مانند پروانه دور زوار امام و سرور ما شیعیان می‌گردند، می‌شود بهترین زیارت سال برای هرکه شیرینی و حلاوت حضور در جوار حرم و گنبدطلایی را چشیده است.

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 

زیارت عتبات برای مشمولان غیرغایب سربازی

سخنگوی فراجا اعلام کرد که مشمولین غیرغایب سربازی تنها یک بار در سال می‌توانند بدون سپردن وثیقه و برای زیارت اربعین از کشور خارج شوند.سردار سعید منتظرالمهدی با بیان بیان اینکه مشمولان غیرغایب سربازی یعنی دانش‌آموزان، طلاب و دانشجویان می‌توانند بدون سپردن وثیقه برای خروج از کشور و زیارت اربعین اقدام کنند، گفت: این طرح از اول محرم تا پایان ماه صفر اجرا می‌شود و این افراد در این بازه زمانی تنها یک نوبت اجازه خروج از کشور دارند.وی در مورد سربازان در حین خدمت نیز گفت: این افراد باید از طریق فرماندهان و یگان‌های خود اقدام کرده و وارد عمل شوند و برای یک نوبت نیز به آنان اجازه خروج از کشور داده می‌شود.

 

آغاز موج بازگشت زائران

به گزارش «ایران» به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، از آغاز خدمات‌رسانی شرکت واحد در خاک عراق تا پایان مردادماه تعداد ۱۰ هزار زائر در خاک عراق از طریق اتوبوس‌های شرکت واحد جابه‌جا شده‌اند.
 مهدی علیزاده در ادامه افزود: پس از درخواست مسئولان کشور عراق مبنی بر ارائه خدمات حمل‌ و نقلی توسط ناوگان اتوبوسرانی تهران، با برنامه‌ریزی صورت گرفته در دو موقعیت این خدمات انجام شده و تا پایان مراسم اربعین و انتقال تمامی زائران به مرز ادامه خواهد داشت. وی با تشریح نحوه تخصیص ناوگان و خدمات‌رسانی اضافه کرد: در نوبت اول، ۳۰ دستگاه اتوبوس و در نوبت دوم، ۵۰ دستگاه برای انتقال بیش از ۳۶۰۰ زائر از منطقه زرباطیه به شهر کوت به کار گرفته شده است.
علیزاده افزود: از ۳۱ مرداد نیز، عملیات بازگشت زائران به سمت مرزها آغاز شده که اتوبوسرانی تهران در اعزام اول تعداد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس برای این منظور اختصاص داده است که زائران را از عمود ۶۶۲ از طریق نجف- کربلا به مرز مهران منتقل کنند.
مهدی علیزاده ادامه داد: بر اساس برآورد تقریبی صورت گرفته، در مجموع تا پایان مرداد، در عملیات حمل و نقلی انجام شده بیش از ۱۰ هزار نفر از ناوگان اتوبوسرانی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی خدمات دریافت کرده‌اند.

 

سلامت زائران اربعین تا ۲ هفته پس از بازگشت از سفر پیگیری می‌شود

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اعلام خبر آغاز طرح مراقبت تلفنی از زائران اربعین، بر اهمیت حفظ سلامت زائران پس از بازگشت از سفر تأکید کرد.
به گزارش وبدا، دکتر عباس علیپور اظهار داشت: با توجه به تجمع گسترده زائران در مراسم اربعین، احتمال شیوع برخی بیماری‌ها وجود دارد که به همین منظور، مراقبان سلامت و بهورزان با تماس تلفنی با زائران، وضعیت سلامت آنها را بررسی کرده و در صورت نیاز، آنها را به مراکز بهداشتی دعوت می‌کنند.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: مراقبان سلامت و بهورزان با تماس تلفنی با زائرانی که از طریق سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، نسبت به بررسی علائم احتمالی بیماری‌های عفونی از جمله تب، بیماری‌های تنفسی و گوارشی اقدام خواهند کرد و در صورت مشاهده هرگونه علامت، زائران به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی دعوت می‌شوند تا تحت نظر پزشک قرار گیرند و در صورت نیاز، درمان لازم را دریافت کنند.
علیپور همچنین به زائران توصیه کرد که در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری تا ۱۴ روز پس از بازگشت از سفر، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعه و به پیامک‌های ارسالی در خصوص سلامت خود از سامانه سماح، توجه ویژه کنند.

 

ارائه حدود 2 میلیون خدمت سلامت به زائران

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین از ارائه بیش از یک میلیون خدمت سلامت به زائران اربعین حسینی در این ایام خبر داد و گفت: این میزان خدمات نشان‌دهنده تعهد و تلاش بی‌وقفه همکاران ما در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران در ایام اربعین حسینی است. دکتر جعفر میعادفر با بیان اینکه از ۱۵ تا ۲۹ مرداد ۱۴۰۳، بیش از یک میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۳ مورد خدمت بهداشتی و درمانی به زائران و خادمان اربعین حسینی ارائه شد، افزود: از این تعداد، ۱۰۵ هزار و ۸۳۴ نفر ویزیت و سه هزار و ۹۷۳ نفر نیز به مراکز درمانی اعزام شدند. همچنین ۱۰۱ هزار و ۸۶۱ نفر از زائران در محل درمان شدند که ۶ هزار و ۱۰۵ نفر از آنها دارای علایم گرمازدگی بودند. وی به اهمیت اقدامات پیشگیرانه اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۴ هزار و ۹۱۱ مورد بازرسی بهداشتی از اماکن انجام شد که ۵۶ هزار و۹۲۷ مورد آن مربوط به مراکز تهیه و توزیع غذا و موکب‌ها بود. همچنین ۱۵۱ هزار و ۸۴۹ متر مکعب آب کلرینه شده به زائران و خادمان ارائه شد.

جستجو
آرشیو تاریخی