صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

میزان مشارکت اقتصادی زنان رو به افزایش است

رشد اشتغال صنعتی بانوان در 54 درصد استان‌های کشور

فرزانه پیری
خبرنگار

 
بررسی میزان و وضعیت اشتغال زنان در بخش صنعت کشور برای فصل بهار امسال نشان می‌دهد که در 17 استان کشور بیش از 20 درصد سهم اشتغال به زنان در بخش صنعت اختصاص یافته است، یعنی در 54.8 درصد استان‌ها، اشتغال زنان بالای 20 تا 25 درصد بوده است. این در حالی است که سن مشارکت زنان در اشتغال نیز کاهش یافته است و جوانان بر سر کار آمده‌اند. تحلیل داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال، یک میلیون و 9 هزار و 533 زن در بخش صنعت مشغول به کار بودند یعنی حدود 25.5 درصد از زنان در بخش صنعت کار می‌کنند. آمار اشتغال زنان در بخش صنعتی امسال نسبت به مدت مشابه بهار سال گذشته روند رو به رشد داشته است و شامل یک درصد یعنی چیزی حدود 29 هزار و 55 نفر به تعداد زنان شاغل در بخش صنعت افزوده شده است.
بررسی مشارکت اقتصادی زنان در داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که جمعیت 15 ساله و بیشتر زنان در فصل بهار امسال حدود 32 میلیون و 573 هزار و 48 نفر بوده است که از این جمعیت، چهار میلیون و 654 هزار و 514 نفر آنان مشارکت اقتصادی داشته‌اند و حدود 27 میلیون و 632 هزار نفر جمعیت غیرفعال هستند.
ضمن اینکه مشارکت اقتصادی زنان در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 0.2 درصدی داشته است.
سهم زنان از اشتغال جمعیت 15 ساله و بیشتر حدود 12.1 درصد کل اشتغال است. در کنار این سهم، سن اشتغال زنان روند کاهشی داشته و بین 25 تا 29 سال بوده است. بیشترین سهم اشتغال اختصاص به زنان جوان با حدود 26.4 درصد داشته است و با افزایش سن، روند مشارکت آنها در بخش اشتغال کاهش یافته است.
زنان 30 تا 34 سال نیز سهم حدود 22 درصدی، زنان از 35 تا 40 سال سهم 20 درصدی و زنان از سن 45 تا 65 ساله سهم زیر 20 درصدی در مشارکت اقتصادی داشته‌اند.
فراهم بودن زیرساخت‌های صنعتی، تجهیز کارخانه‌ها در عبور از سنتی به صنعتی، رفع موانع تولید، شرایط صنعتی و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در بسیاری از استان‌ها منجر شده است تا زنان به اشتغال در بخش صنعت گرایش پیدا کنند.
ضمن اینکه طبق آمارهای مستند مرکز آمار ایران، سهم زنان از جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل شده از کل شاغلان حدود 48.1 درصد است.

 

برش

کدام استان‌ها بیشترین اشتغال صنعتی زنان را دارند
ورود زنان به بخش صنعت باعث شده است تا چهره مردانه صنعت تا حدی تعدیل شود و سهم زنان در این عرصه بیشتر و توانمندی آنان نسبت به گذشته نمود بیشتری پیدا کند. هرچند سهم مردان در بخش صنعت بیش از زنان است و شکاف عمیقی در این عرصه وجود دارد، اما توانمندی زنان و تأکید بر صنعتی‌سازی منجر به افزایش حضور زنان در این بخش نسبت به گذشته شده است. بررسی اشتغال صنعتی زنان در استان‌های کشور، نشان می‌دهد که در 17 استان روند اشتغال زنان این بخش بیش از 20 درصد و در 13 استان کمتر از 20 درصد بوده است. از این‌رو سهم اشتغال بخش صنعت در هر استان نسبت به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی متفاوت است. استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، چهارمحال و بختیاری و قم با بیشترین شاغلان زن در بخش صنعتی سهمی بین 38 تا 54.8 درصدی در اشتغال دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی