صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

ترامپ پای میز پاسخگویی جمهوری‌خواهان

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه سرشناس امریکایی معتقد است؛ دونالد ترامپ سیاست‌های خوبی برای امریکا دارد و اگر در حوزه مناظره هم سیاستی داشته باشد، می‌تواند در انتخابات پیروز شود اما دونالد ترامپ به‌عنوان شورشگر و شومن احتمالاً پیروز انتخابات نمی‌شود. این سناتور از ایالت کارولینای جنوبی گفت: به دنبال این هستم که ترامپ در ۸۰ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری بیاید و درباره کارهایی که می‌خواهد برای کشورمان، مسأله مرزها و کاهش تورم انجام دهد، گفت‌وگو کند. این اظهار نظرات سناتور گراهام درباره ترامپ پس از آن عنوان شد که این سناتور اذعان کرد او و دیگران باید جمع شوند تا به جای نصیحت و توصیه، در پویشی از ترامپ حمایت کنند.

 

رزمایش کره جنوبی و امریکا علیه کره‌شمالی

کره جنوبی و ایالات متحده، رزمایش‌های نظامی تابستانی سالانه خود را با هدف تقویت آمادگی مشترک دفاعی برابر «تسلیحات کره شمالی و تهدیدات سایبری آن»، از دوشنبه 29 مرداد آغاز کردند. رزمایش «سپر آزادی اولچی» که قرار است در 29 اوت جاری به پایان برسد، در حالی برگزار می‌شود که کره شمالی، توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را تسریع کرده و درصدد پرتاب ماهواره‌های شناسایی است. به گفته ارتش‌های دو کشور، این رزمایش، بازتابی از «تهدیدهای واقعی» در تمامی عرصه‌ها، از جمله تهدیدات موشکی کره شمالی و همچنین پارازیت‌اندازی در سیستم «جی‌پی‌اس» و حملات سایبری و دیگر درس‌های گرفته‌شده از حوادث اخیر خواهد بود. مقامات کره جنوبی گفتند که این کشور جداگانه، رزمایش‌های دفاع غیرنظامی اولچی تحت فرماندهی دولت را به‌طور همزمان، با توجه به سناریوی حمله اتمی کره شمالی، انجام خواهد داد.

 

عاقبت غزه، در انتظار جنین و کرانه باختری

بسیاری از اهالی اردوگاه‌های واقع در کرانه باختری فلسطین می‌گویند که در یک «غزه کوچک» زندگی می‌کنند و وضعیت آنها در سایه جنگ غزه بشدت وخیم‌تر از گذشته شده است. تخریب زیرساخت‌ها در حدی است که بولدزرهای ارتش اشغالگر بی‌دلیل حتی آسفالت خیابان‌ها را نیز تخریب می‌کنند. آنطور که وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده، تاکنون 632 فلسطینی در کرانه باختری از زمان آغاز جنگ غزه در کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند که از این میان 147 کودک، 9 زن و 7 شهید، سالمند هستند. نظامیان اشغالگر به شکل شبانه با بولدزر و خودروهای زرهی وارد اردوگاه‌ها، بخصوص در استان جنین و نابلس می‌شوند، اردوگاه جنین نیز وضعیت وخیم‌تری دارد، به‌طوری که تنها در این اردوگاه طی 318 روز گذشته 175 نفر به شهادت رسیده‌اند.
«یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل دو هفته پیش در نشستی گفت: «باید با اردوگاه جنین همان اقدامی را انجام دهیم که در غزه انجام می‌دهیم... باید همه غیرنظامی‌ها را از اردوگاه خارج کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی