صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هفت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هفت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

دادستان تهران خبر داد

رشد ۱۱۷ درصدی تعیین‌تکلیف کالا در فرودگاه امام (ره)

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست خبری که در جریان هشتمین تور نظارتی - رسانه‌ای خبرنگاران به همراه میرابراهیمی معاون دادستان تهران و تعدادی از مسئولان گمرک و جمعی از خبرنگاران در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد، به تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده در راستای تعیین‌تکلیف کالاهای گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) پرداخت. در این بازدید دادستان تهران و خبرنگاران از انبارهای عمومی، انبارهای مسافری و انبار نگهداری دارو و مواد غذایی فسادپذیر با دمای ۸ تا ۱۵ درجه سانتیگراد و محل نگهداری گوشت‌های گرم وارداتی بازدید کردند.

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

صالحی در جمع خبرنگاران گفت: رئیس قوه قضائیه در اکثر جلسات در صحبت‌های خود به حفظ حقوق عامه تأکید دارد؛ یکی از مسائلی که پیرو این صحبت‌ها دنبال می‌کنیم، تعیین‌تکلیف کالاهای اموال تملیکی، گمرکات و انبارهای عمومی است.
وی افزود: در این دو سال و چهار ماه در گمرک نظارت‌ها و پیگیری‌های مستمری انجام شده است که امروزه شاهد تحول بسیار خوبی هستیم. دادستان تهران گفت: اقداماتی که در این دو سال انجام شده است، عبارتند از: تعیین‌تکلیف کالاها به‌عنوان یک حقوق عامه که مورد تأیید ریاست قوه قرار گرفته است، ۲۷ دستگاه آمبولانس که مدت‌ها در پارکینگ گمرک بود ترخیص شده است، با پیگیری‌هایی که انجام شد، صنایع داروسازی به وزن ۲ هزار کیلوگرم و ۱۸۰ هزار تن سرم وارداتی ترخیص شدند. صالحی گفت: با پیگیری‌های دادستانی تهران ۲ میلیون و سه هزار قلم کالا مربوط به وزارت بهداشت ترخیص شد.
همچنین تعداد دو هزار و ۴۳۵ دستگاه کِشنده در گمرکات تهران و ۶ هزار و ۷۷۱ کشنده در گمرکات غرب تهران در مجموع ۹ هزار و ۲۰۶ دستگاه تعیین‌تکلیف و ترخیص شدند.
 
پاسخگویی برخط به استعلام‌ها
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: استقرار نیروهای سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد در محل فرودگاه‌ها و پاسخگویی برخط به استعلام‌ها، دستور انتقال کالاهای سلامت‌محور از انبارهای عمومی به انبارهای دارای دمای منفی، پیگیری و تخصیص انبار به مدیریت اموال تملیکی تهران، پیگیری و تخصیص انبار حاوی سرمایش برای تخلیه و بارگیری گوشت‌های گرم وارداتی از دیگر اقدامات پیگیری شده توسط دستگاه قضایی در گمرکات است.
وی با اشاره به پیگیری‌های گمرک استان تهران از تعیین‌تکلیف و ترخیص پیش‌سازه‌های دارویی به وزن ۲ هزار کیلوگرم خبر داد و اظهار داشت: ۱۸۰ تن سرم وارداتی در شرایطی که کشور به این کالا نیاز داشت، ترخیص شد؛ همچنین داروی وارفارین که بیش از یک‌سال در انبارهای گمرک امام خمینی(ره) معطل مانده بود، ترخیص شد.
 
صدور رأی قطعی برای 1050 ردیف کالای بدون صاحب
صالحی با اشاره به ۲۶۷ ردیف کالاهای بدون صاحب در فرودگاه مهرآباد افزود: با پیگیری‌های دادگاه‌های انقلاب برای تعیین‌تکلیف این کالاها اقدام شد.
وی همچنین از تعیین‌تکلیف ۱۰۵۰ ردیف کالاهای بدون صاحب در فرودگاه امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: برای این کالاها رأی قطعی صادر و به ستاد اجرایی فرمان امام تحویل داده شد.

 

بــــرش

کالای متروکه‌ای در انبارها نیست
دادستان تهران با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز، ۴۳ هزار و ۲۷۶ ردیف کالا به ارزش ریالی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تعیین‌تکلیف شده است، گفت: در فرودگاه امام خمینی(ره) تعداد ۱۶ هزار و ۸۸۴ فقره پرونده به ارزش ریالی ۲۳ هزار میلیارد ریال تعیین‌تکلیف شده است که نسبت به سال‌های قبل و از زمان تأسیس فرودگاه امام خمینی(ره) یعنی از ۱۶ سال قبل، بالغ بر ۱۱۷ درصد افزایش تعیین‌تکلیف کالاها را شاهد بودیم که بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد ریال کالا تعیین‌تکلیف شده است. صالحی با بیان اینکه اکنون کالای با بیش از سه ماه ماندگاری که به آنها کالای متروکه گفته می‌شود، در انبارها نیست. وی از وضعیت کنونی انبارهای گمرکات، انبارهای عمومی و انبارهای سازمان اموال تملیکی ابراز رضایت کرد و گفت: وظیفه ماست که بر‌اساس قانون این موضوع را به‌صورت جدی دنبال کنیم تا کالای بدون تعیین‌تکلیف در هیچ گمرکی نداشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی