صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

معاون وزیر آموزش و پرورش به دغدغه خانواده دانش آموزان پاسخ گفت

الزام مدارس غیر دولتی به شفاف‌سازی در میزان شهریه

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

طبق گفته آموزش و پرورش خانواده‌هایی که فرزند آنها در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، می‌توانند پیش از آغاز سال تحصیلی و تکمیل ثبت نام ابتدا به سامانه Mosharekatha. Ir مراجعه کنند تا میزان دقیق شهریه را بدانند و با آگاهی کامل، نسبت به ثبت نام فرزند خود اقدام کنند. اما برخی از والدین می‌گویند هنوز نمی‌توانند مبلغ درست و دقیق شهریه مدرسه فرزند خود را در سامانه ببینند و اطلاعات همچنان مربوط به سال گذشته است. در همین راستا احمد محمود‌زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به مشکلات سامانه Mosharekatha. Ir بیــــــان کرد: مشخصــــــــات مدارس به تفکیــک هر استـــــــــان در ســـــامــــــانــــه Mosharekatha. Ir وجود دارد به عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی هزار و ۲۸۶ مدرسه داریم که هزار و ۱۴۹ مدرسه تأیید شدند یعنی در سامانه مشخصات آن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در چه صورت شهریه دقیق قابل مشاهد است، گفت: زمانی مشخصات یک مدرسه در سامانه Mosharekatha. Ir تأیید می‌شود که مؤسس مدرسه شهریه و نماینده حقوقی خود را به ما اعلام کند. پس از اینکه آنها شهریه خود را به ما اعلام کردند، شهریه در استان و منطقه تأیید می‌شود و بعد از اینکه ابلاغ شد در سامانه درج خواهد شد. در این صورت والدین، مدیر، مؤسسان و مسئولان آموزش و پرورش می‌توانند شهریه مدرسه را
ببینند.
محمودزاده باتأکید بر اینکه سامانه مدارس غیردولتی شفاف‌سازی شده است، خاطر نشان کرد: امسال برای اولین بار سامانه مدارس ما شفاف‌سازی شده است؛ مدرسه‌ای که نماینده حقوقی آن مشکل داشته یا به عنوان مثال مدرسه‌ای که مؤسس آن 10 سال پیش فوت کرده و همچنان به روال سابق کار می‌کردند، دیگر برای امسال کد مدرسه دریافت نکردند. برخی از مدارس ما هستند که شرایط‌شان نامشخص است از این رو شهریه آنها هنوز در سامانه Mosharekatha. Ir به روز نشده است و فقط شهریه سال گذشته قابل مشاهده خواهد شد. البته که تعداد آنها خیلی کم است اما باید هرچه سریع‌تر مشخصات خود را کامل کنند.
مدارس غیردولتی نماینده حقوقی خود را معرفی کنند
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تأکید کرد: برخی از این مدارس غیردولتی هنوز نماینده حقوقی ندارند، مثلاً مدارس سما که مربوط به دانشگاه آزاد است هنوز نماینده حقوقی مدارس خود را معرفی نکرده است ما هم تا زمانی که مدارس سما کارهای خود را انجام نداده، چیزی از او نمی‌پذیریم. باید نماینده حقوقی برای مدرسه تعیین شده باشد.
وی تأکید کرد: مدارس سما باید نماینده حقوقی هر یک از مدارس خود را معرفی کند تا ما بدانیم با چه کسانی باید همکاری داشته باشیم. ما به عنوان حکمران آموزش و پرورش باید بدانیم در مدارس مختلف غیردولتی در استان‌های گوناگون با چه کسانی طرف هستیم. البته که این برنامه‌ریزی، طی سال‌های گذشته نبوده و ما امسال این برنامه‌ریزی‌ها را داشته‌ایم تا شفاف‌سازی صورت بگیرد. اول باید موجودیت نماینده حقوقی و مدرسه برای ما اثبات شود و بعد نرخ شهریه برای آن مصوب خواهد شد و نتیجه آن در سامانه برای والدین قابل مشاهده خواهد بود.
محمود‌زاده در پاسخ به این سؤال که با توجه به وضعیت معیشتی آیا شما با کاهش دانش‌آموز در سال‌جاری مواجه شده‌اید یا خیر؟ گفت: ما همچنان در فصل ثبت نام هستیم و هنوز آمار دقیق نداریم اما فکر نمی‌کنم کاهش دانش‌آموز داشته باشیم، زیرا میزان دانش‌آموزان ما در کل کشور ۱۴ درصد از تمام دانش‌آموزان را شامل می‌شود. پس فکر نمی‌کنم مشکلی از این بابت داشته باشیم هرچند که بسیاری از همین دانش‌آموزان ما از فرزندان خانواده‌های نظامی، فرهنگی، دستگاه‌ها و کارمندان هستند و ۶۵ درصد از دانش‌آموزان ما را همین گروه‌ها شامل می‌شوند.
ثبت نام میان پایه‌ها که قطعی است مگر اینکه دانش‌آموز بخواهد از آن مدرسه خارج شود. ثبت نام‌ها فقط در پایه اول، هفتم و دهم انجام می‌شود و مورد پیگیری است. تا هفته گذشته حدود ۷۵ درصد از ثبت نام‌های مدارس غیردولتی انجام شده است که طبق پیش‌بینی ما آمار ثبت نام دانش‌آموزان درست بود. ان‌شاءالله تا مهر تمام ثبت نام‌ها انجام خواهد شد، هم کلاس‌بندی‌ها اتفاق می‌افتد و هم تخصیص‌های لازم انجام می‌شود. به طور کلی فکر نمی‌کنم ما در سال‌جاری شاهد کاهش تعداد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی