صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

مسکو با وجود سکوت و انکار مقامات غربی، امریکا و اعضای ناتو را مسبب تهاجم به کورسک می‌داند

غـــــرب متهم است!

امیر فرشباف
خبرنگار

مقامات سیاسی و رسانه‌های غربی درحالی تهاجم ارتش و شبه‌نظامیان اوکراینی به کورسک را اقدامی خودسرانه و فاقد حمایت غرب می‌خوانند که مسکو قویاً استقلال کی‌یف در این حمله را رد کرده و آن را مستند به پشتیبانی اطلاعاتی و تسلیحاتی کشورهای همپیمان ایالات متحده می‌داند.
به تازگی روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی مدعی شد مقامات کاخ سفید به اوکراینی‌ها توصیه کرده‌اند که امسال به دلیل دفاع سازمان یافته روسیه، حملات عمده‌ای را در مناطق جنوبی یا شرقی انجام ندهد.
طبق گزارش دیگری، مقامات واشنگتن معتقدند که از نظر ایالات متحده تاکنون، این تهاجم یک «اقدام محافظتی» است که کی‌یف در آن مجاز به استفاده از تجهیزات امریکایی است؛ اما آنها در مورد عوارض پیشروی بیشتر نیروهای اوکراینی به داخل خاک روسیه ابراز نگرانی کردند.
به گزارش گاردین، یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: اقدام اوکراین در استفاده از سلاح‌ها و خودروهای ایالات متحده برای تصرف روستاهای روسیه و سایر اهداف غیرنظامی، می‌تواند به عنوان عبور از محدودیت‌هایی تلقی شود که واشنگتن برای جلوگیری از هرگونه درگیری مستقیم ناتو و روسیه اعمال کرده است.
با این حال، همان طور که گفته شد، مقامات روس این ادعاها را رد می‌کنند. در تازه‌ترین اظهار نظر، نیکولای پاتروشف، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه گفت امریکا در مورد عدم دخالت در حمله به کورسک دروغ می‌گوید. به گزارش راشاتودی، نیکولای پاتروشف تأکید کرده است که سرویس‌های اطلاعاتی غربی به اوکراین در برنامه‌ریزی این حمله کمک کردند.
دبیر سابق شورای امنیت روسیه، تأکید کرد که کی‌یف بدون حمایت امریکا و ناتو هرگز عملیاتی مانند حمله به منطقه کورسک روسیه را نمی‌توانست انجام دهد.
پاتروشف در گفت‌و‌گو با روزنامه ایزوستیا گفت: «ادعاهای ایالات متحده مبنی بر عدم دخالت در عملیات کی‌یف در منطقه کورسک با واقعیت مطابقت ندارد... بدون مشارکت و چراغ سبز آنها، کی‌یف به داخل خاک روسیه وارد نمی‌شد.»
مشاور رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که «غرب و کشورهای عضو ناتو یک «باند جنایتکار» را در رأس حکومت اوکراین قرار داده و مستمراً به کی‌یف تسلیحات و آموزش نظامی ارائه می‌کنند.»
پاتروشف گفت: «این اقدام جنایتکارانه ناشی از پیش‌بینی فروپاشی قریب‌الوقوع رژیم نئونازی کی‌یف است.»
از سوی دیگر، علی‌رغم این سکوت و اظهار نگرانی، دولت‌های غربی همچنان به حمایت تسلیحاتی از اوکراین ادامه می‌دهند. پیش از این، اسکای نیوز گزارش داده بود که نیروهای اوکراینی در کورسک از تانک‌های چلنجر 2 انگلیس که جزو سلاح‌های درجه یک لندن است، استفاده می‌کنند.
علاوه بر این، به تازگی هماهنگ کننده روابط استراتژیک شورای امنیت ملی امریکا اعلام کرد که واشنگتن به دنبال اختصاص یک بسته کمک نظامی دیگر به اوکراین در هفته‌های آتی است که شامل موشک‌های کروز دوربرد JASSM می‌شود.

جنگ برای جنگ
مقامات روسی اعلام کرده‌اند که با حمله به غیرنظامیان در منطقه کورسک، کی‌یف هرگونه فرصتی برای مذاکرات صلح را از بین برده است - موضوعی که مقامات اوکراینی ادعا می‌کنند این تهاجم با هدف تحقق آن (مذاکره) صورت گرفت. مسکو تاکتیک‌های نظامی کی‌یف در روسیه را «تروریستی» توصیف می‌کند و می‌گوید کشورهای غربی که کی‌یف را مسلح می‌کنند، مسئولیت «جنایات نظامیان اوکراینی» را بر عهده دارند.
این گزارش همچنین می‌افزاید، اگرچه نظامیان اوکراینی کنترل چندین شهرک در منطقه کورسک را حفظ کردند؛ اما پیشروی آنها به سرعت توسط نیروهای روسی متوقف شد. به گفته سرپرست فرمانداری محلی، دست‌کم 12 غیرنظامی در اثر تهاجم نیروهای کی‌یف کشته و 121 نفر دیگر زخمی شده‌اند و بیش از 120 هزار نفر از ساکنان مجبور به تخلیه محل سکونت‌شان شده‌اند.
وزارت دفاع روسیه نیز جزئیاتی از آمار تلفات و خسارات نیروهای اوکراینی در میدان نبرد حول کورسک را منتشر کرد. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که ارتش این کشور، حمله یک گروه تهاجمی اوکراینی که با 5 خودروی زرهی در جهت «گوردییکا» در منطقه کورسک صورت گرفت را دفع کرده است.
از سوی دیگر، ذخایر، انبارهای مهمات و سوخت نیروهای مسلح اوکراین در منطقه سومی هدف حملات نیروهای هوایی روسیه قرار گرفت.
این گزارش می‌افزاید: «گروه‌های وابسته به نیروهای مسلح اوکراین که سعی در نفوذ به عمق خاک روسیه در منطقه کورسک را داشتند، منهدم شدند.»
وزارت دفاع روسیه تلفات اوکراینی‌ها در محور کورسک در شبانه‌روز گذشته را بالغ بر 220 نیروی نظامی و 19 دستگاه خودروی زرهی از جمله 4 تانک ذکر کرد.
به طور کلی، در جریان درگیری‌ها در این محور، نیروهای مسلح اوکراین تاکنون 2860 نیروی نظامی و 41 تانک را از دست داده‌اند.

 

بــــرش

چشم‌انداز مبهم پیروزی
فارغ از تبلیغات رسانه‌ای و سیاسی کی‌یف مبنی بر «پیشروی میدانی با هدف مذاکره برای دستیابی به صلح»، نظامیان اوکراینی چشم‌انداز میدانی واضح و مثبتی از تحولات ندارند. روزنامه گاردین در گزارشی به نگرانی‌های نیروهای مسلح اوکراین پرداخته است. در این گزارش آمده است: یک سرباز اوکراینی که در عملیات کورسک شرکت داشت، به شرط ناشناس ماندن گفته به پایداری این شرایط (پیشروی نظامی) اعتماد ندارد. او گفت: «من ایده کلی این عملیات را نمی‌دانم. واحدهای ما که حمله می‌کنند کار بسیار سختی انجام می‌دهند. نیروهای روس در حال مقاومت هستند و ما به نیروهای ذخیره نیاز داریم، در غیر این صورت این وضعیت از بین خواهد رفت.»
این گزارش می‌افزاید، این تهاجم که یک هفته و نیم از آن می‌گذرد، تا حد زیادی بین مردم اوکراین مورد قبول است، اما نه در میان همه نیروهای این کشور که نگران خطرات آن و موقعیت به سرعت رو به وخامت در جبهه شرقی هستند؛ جایی که پیشروی روسیه به سمت جاده و راه‌آهن پوکروفسک شتاب می‌گیرد. مقامات در پوکروفسک اعلام کردند خط مقدم «کمی بیش از 10 کیلومتر از حومه شهر فاصله دارد» که در یک هفته 5 کیلومتر افزایش یافته است.
یک سرهنگ اوکراینی که در جبهه شرقی مستقر است، گفته است که در نهایت، این می‌تواند به نفع اوکراین باشد، اما وضعیت خالی از مشکل نیست. او گفت: «عملیات کورسک، ایده بسیار خوب و شجاعانه‌ای داشت؛ اما مشکلات دیگر در میدان نبرد از بین نرفته‌اند. بستگی به زمان دارد که بتوانیم خط مقدم کورسک را حفظ کنیم. اگر مدت زیادی طول بکشد، فکر می‌کنم روس‌ها شروع به انتقال سریع واحدهای ذخیره خود از پوکروفسک به کورسک می‌کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی