صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر ایرانی و غیر ایرانی از مرز خارج شدند

مرزهای 6 گانه؛ آماده پذیرایی از زائران اربعین حسینی

شیما جهانبخش
خبرنگار


با نزدیک شدن به اربعین حسینی مرزهای 6 گانه کشور روزهای شلوغی را می‌گذرانند.در این شرایط همه دست به دست هم داده‌اند تا جلوه دیگری از شور و شعور حسینی را به جهانیان نمایش دهند. مسئولان با همراهی مردم امکانات لازم را برای مرزهای خسروی، مهران، شلمچه، چذابه، باشماق و تمرچین فراهم کرده‌اند تا سفر عاشقان حسین(ع) امسال هم همانند سال‌های دیگر بدون هیچ دغدغه‌ای انجام شود.
آنطور که آمار‌های مرکز پلیس راهور کشور نشان می‌دهد ترددهای زائران در محورهای منتهی به مرزهای 6 گانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود امسال رکورد جدیدی برای پیاده روی اربعین به ثبت برسد. البته مسئولان ستاد مرکزی اربعین تأکید دارند ترددها در همه مرزها تقسیم شود و زائران در روزهای پیش رو به سبب سهولت از مرز‌های تمرچین، باشماق و خسروی تردد داشته باشند، زیرا به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین دمای مرز‌های تمرچین و باشماق از دیگر مرز‌ها کمتر است.

خروج 1.5 میلیون زائر از مرزهای کشور
«سید مجید میراحمدی»، رئیس ستاد مرکزی اربعین در این زمینه با تأکید بر اینکه وضعیت تردد زائران در مرزهای ۶ گانه بسیار خوب بوده و عبور زوار با سرعت و بدون هرگونه توقفی انجام می‌شود، اظهار داشت: آخرین آمار ما از خروج زائران ایرانی و غیرایرانی اربعین حسینی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است. باتوجه به ثبت نام ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سامانه سماح می‌توان گفت از آمار سال گذشته عبور کرده وپیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده با افزایش قابل توجهی از تعداد زوار مواجه شویم. نکته مهم این است که امسال با وجود حاکم بودن گرمای شدید در مرزها، با مدیریت موکب‌ها از سوی مردم، مشکلی در مرزها نداریم.
رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور از افزایش ۳۰ درصدی زائران مرز خسروی از ابتدای سفرهای اربعین تا امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد و گفت: سال گذشته مقداری مشکل تردد داشتیم اما امسال بااقدامات صورت گرفته تا این لحظه مشکل تردد نداریم. در حال حاضراین گذرگاه شرایط بسیار خوبی دارد و زائران در انتخاب خود این مرز را در اولویت قرار دهند.
ظرفیت برای پذیرش زائرین در مرزهای خوزستان وجود دارد
«محمد خانچی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز در گفت‌و‌گوبا «ایران» با تأکید بر اینکه تردد در مرزهای استان خوزستان روان است، اظهار داشت: باهماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر اربعین حسینی در حال حاضر تردد زائران از مرزهای استان بدون هیچ مشکلی در جریان است و همچنان ظرفیت برای پذیرش زائران جدید وجود دارد. وی با تأکید براینکه امسال با تمهیدات انجام شده قطعاً مراسم اربعین متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت، افزود: باتوجه به گرمای هوا در استان خوزستان اقدامات لازم اعم از نصب کولرهای صنعتی در مسیر گیت‌های خروجی، نصب مه پاش، سایه‌بان و توزیع آب معدنی به اندازه کافی انجام شده تا زائران مشکلی دراین زمینه نداشته باشند. همچنین زیرساخت‌های لازم برای پارک خودروهای زائران انجام شده وتوصیه می‌شود افراد خودروهای خود را در شهر رهاسازی نکرده واز پارکینگ‌ها استفاده کنند.

بدون گذرنامه به مرز مراجعه نکنید
طبق گفته این مقام مسئول هیچ گونه امکان صدور روادید در پایانه‌های مرزی وجود ندارد و اگر فردی موفق به دریافت گذرنامه نشده برای رفاه حال دیگر زائران و جلوگیری از ایجاد اختلال به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکند.

پایان راه‌اندازی مسیر دریایی بندر خرمشهر به بندر بصره
 خانچی مدت زمان عبور زائران از مرز شلمچه را سه ثانیه عنوان کرد و گفت: ۴۸ گیت در مرز شلمچه برای تردد زئران در نظر گرفته شده که این امر به سرعت بخشیدن تردد زائران کمک شایانی کرده است. باتوجه به اینکه گفته می‌شود ظرفیت دیگر مرزها تکمیل شده توصیه می‌شود زائران از مرزهای استان حوزستان استفاده کنند.
وی در پایان راه‌اندازی مسیر دریایی بندر خرمشهر به بندر بصره، برای نخستین‌بار را اقدام بسیار مهمی عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این خط تاکنون بیش از ۲۰۰ زائر اربعین از طریق شناور دریایی و از این بندر به عراق رفتند.

مرز خسروی آماده پذیرش زائران اربعین
 با توجه به اخبار شلوغی مرزها زائران حسینی ترجیح می‌دهند در این روزها سفر خود به کربلا را از مرز خسروی انجام دهند. همین موضوع باعث شده در روزهای اخیر این مرز شلوغ‌تر از سال‌های گذشته باشد. «سیدشهرام کهریزی»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه هم با اعلام اینکه روز گذشته(جمعه) بیش از 60 هزار زائر از پایانه مرزی خسروی تردد داشته‌اند به«ایران» گفت: بیش از 5 هزار مسافر از طریق مرز خسروی به کشور وارد و حدود ۵۳ هزار مسافر از کشور خارج شده‌اند.  وی ضمن دعوت از زائران اربعین برای تردد از پایانه مرزی خسروی، اظهار داشت: باتوجه به شلوغی‌های روزهای پایانی پیشنهاد می‌شود زوار برنامه خود را زمان بندی کنند تا در تردد‌ها دچار مشکل نشوند. البته در حال حاضر مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی بوده و همه امکانات آماده است.

رشد50 درصدی تردد از مرز خسروی
کهریزی با اشاره به روند صعودی تردد زوار اربعین در 2 سال اخیر از مرز خسروی گفت: خوشبختانه این سیر صعودی امسال هم ادامه دارد و طبق آمارها تردد زوار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس پارکینگ‌ها و امکانات لازم در مرز خسروی آماده پذیرایی از زائران هستند و اتوبوس‌های حمل و نقل زائران در پارکینگ‌ها برای انتقال زوار به نقطه صفر مرزی در حال فعالیت هستند.

۹۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند
مرز بین‌المللی مهران هم که به واسطه نزدیکی مسافت و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق اصلی‌ترین و مهم‌ترین گذرگاه زمینی برای تردد زائران است این روزها میزبان زائران از سراسر کشور است. «حسن بهرام نیا» استاندار ایلام هم در این زمینه با بیان اینکه از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند، گفت: هیچ مشکلی در زمینه خدمات‌رسانی به زوار در این مرز وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در بین گذرگاه‌های مرزی با کشور عراق، هرساله بیشترین تردد زوار از مرز مهران به ثبت می‌رسد، افزود: خدمات‌رسانی به زوار در مرز مهران نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و زیرساخت‌های اربعین در این استان آماده‌تر است. «سید زاهدین چشمه خاور»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام نیز با اعلام اینکه از ابتدای ماه صفر تاکنون حدود 900 هزار نفر از مرز بین‌المللی مهران تردد کرده‌اند گفت: از این تعداد ۱۴۳ هزار و ۳۰۹ نفر وارد کشور شده و ۶۹۷ هزار و ۳۲۶ نفر نیز مربوط به خروج زائران ایرانی بوده است.-وی با بیان اینکه در این بازه زمانی (۱۰ روز ابتدایی ماه صفر) ۶ هزار و ۴۶۸ نفر اتباع خارجی از طریق مرز مهران وارد کشور شده‌اند، گفت: همچنین از این میزان تردد ۲۳ هزار و ۴۵۶ نفر مربوط به خروج مسافران خارجی از مرز مهران بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی