صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

محبوبیت آرمان فلسطین در امریکا برای لابی اسرائیل هزینه سنگینی داشته است

آیپک ناامید شده است

لابی طرفدار اسرائیل برای مقابله با تغییر فزاینده افکار عمومی امریکا در مورد اسرائیل و فلسطین دشوارتر و سخت‌تر می‌شود.
با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر در ایالات متحده، پویایی‌های سیاسی مرتبط با اسرائیل و فلسطین همچنان بر تحولات کلیدی در عرصه سیاسی امریکا تأثیر می‌گذارد. افکار عمومی دیگر مانند گذشته نسبت به اسرائیل مساعد نیست و این امر دولت اسرائیل و حامیان امریکایی آن را نگران می‌کند.
این امر در اقدامات کمیته روابط عمومی امریکا و اسرائیل (AIPAC)، گروه اصلی لابی طرفدار اسرائیل در ایالات متحده، آشکارتر است. این لابی طی چند ماه گذشته، 8.5 میلیون دلار در کمپینی برای شکست کوری بوش، نماینده پیشرو دموکرات کنگره در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت میزوری سرمایه‌گذاری کرد. بوش که از مسائل مربوط به عدالت فلسطین در کنگره دفاع می‌کرد، روز سه‌شنبه مقابل وسلی بل، دادستان سنت لوئیس شکست خورد. این به دنبال آن بود که آیپک مبلغ بی‌سابقه 17 میلیون دلاری را برای شکست دادن یکی دیگر از حامیان فلسطینی، نماینده کنگره، جمال بومن، در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در نیویورک ارائه کرد.
پس از از دست دادن بومن، آیپک موضع طرفدار اسرائیل در ایالات متحده را «سیاست خوب» اعلام کرد.
مدیا بنیامین، فعال سیاسی امریکایی، در پاسخ به این ادعا نوشت: «برعکس، نشان داد که گروه‌های طرفدار اسرائیل می‌توانند انتخابات را بخرند و پیامی ترسناک به همه مقامات منتخب فرستاد که اگر اسرائیل را حتی در زمان نسل‌کشی مورد انتقاد قرار دهند، ممکن است هزینه آن را در شغل خود پرداخت کنند.» او خاطرنشان کرد: در حالی که تأمین مالی شکست‌های بوش و بومن توسط آیپک با قدرت و منابع لابی طرفدار اسرائیل انجام شده است، این اتفاق نشان‌ می‌دهد آیپک اکنون باید مبالغ بیشتری از پول نقد برای حفظ اسرائیل و دوستانش در کنگره و به حداقل رساندن تأثیر اعضای مترقی فراهم کند.
این اثبات می‌کند که مقابله با محبوبیت فزاینده آرمان فلسطین برای لابی اسرائیل چقدر چالش‌برانگیز شده است. این امر باعث می‌شود که آیپک به طور فزاینده‌ای ناامید به نظر برسد زیرا اقداماتی را انجام می‌دهد که احتمالاً نتیجه معکوس دارند و باعث ایجاد نارضایتی بیشتر در بین مردم و در درون نظام سیاسی می‌شوند.
چنین کمپین‌های تهاجمی مالی توسط آیپک و دیگر نیروهای طرفدار اسرائیل ممکن است بزودی به عنوان بعد دیگری از مداخله خارجی در انتخابات ایالات متحده تلقی شود که از سال 2016 به عنوان یک نگرانی ملی افزایش یافته و ممکن است کمک‌های مالی بیشتر اسرائیل یا کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی برای حمایت از نامزدهای خاص به عنوان دخالت خارجی نامناسب در انتخابات ایالات متحده دیده شود. اسرائیل ممکن است بزودی به کشورهایی بپیوندد که تصور می‌شود در انتخابات امریکا مداخله می‌کنند.
یکی دیگر از اقدامات ناامیدکننده طرفداران اسرائیل که می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، فشار برای قانون‌گذاری درباره جرم‌انگاری حمایت از فلسطینی‌ها، مجازات سازمان‌های غیرانتفاعی که از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند یا دانشگاه‌ها را از بودجه فدرال به دلیل اجازه دادن به اعتراضات طرفدار فلسطین محروم می‌کند، است. چنین قوانینی می‌تواند آزادی بیان و متمم اول قانون اساسی را نقض کند و در نظر بسیاری از امریکایی‌ها، لابی‌های طرفدار اسرائیل را به عنوان یک نیروی واپسگرا و ضد دموکراتیک بدنام‌تر کند.
چنین اقداماتی به این دلیل دنبال می‌شود که تسلط روایت اسرائیل در شکل دادن به افکار عمومی در ایالات متحده به آرامی در حال کاهش است. این به این دلیل است که رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های مترقی و فعالیت‌های پویاتر فلسطینی به امریکایی‌های امروزی اجازه می‌دهند تا براحتی اقدامات نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین را که با حمایت دولت ایالات متحده امکان‌پذیر است، ببینند و ارزیابی کنند.
این امر افکار عمومی را به سمتی متعادل‌تر سوق داده است و امریکایی‌ها بیشتر با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنند. براساس نظرسنجی ماه مارس گالوپ، این رقم در سراسر کشور 27 درصد است. در میان دموکرات‌ها 43 درصد و در میان جوانان 45 درصد است.
همراه با تغییر افکار عمومی، نیروهای دیگر به طور پیوسته شکاف‌هایی را در اجماع طرفداران اسرائیل در سیاست ایالات متحده باز می‌کنند. یکی از آنها «جنبش ملی غیرمتعهدها» است که در طول انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها، از دموکرات‌های ثبت‌نام‌شده خواسته بود رأی «غیرمتعهد» بدهند تا نشان دهند که سیاست‌های دولت بایدن را در قبال نسل‌کشی اسرائیل در غزه رد می‌کنند.
این کمپین بیش از 700 هزار رأی به دست آورد که بسیاری از آنها از ایالت‌های بحرانی میدان جنگ ( ایالت‌های چرخشی) مانند میشیگان و ویسکانسین آمده بودند. اگر جنبش تا نوامبر و نزدیک شدن به انتخابات ادامه یابد، آرای آنها می‌تواند به اندازه‌ای باشد که کامالا هریس جانشین جو بایدن، رئیس‌جمهور را در بلیت دموکرات‌ها که صادقانه از سیاست طرفدار اسرائیل در غزه حمایت می‌کرد، غرق کند.
کمپین هریس- درست مانند بایدن - به وضوح نگران است. یکی از نشانه‌ها، تصمیم او برای انتخاب تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا به عنوان معاون خود در مقابل جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا است که مواضع قوی طرفدار اسرائیل و رژیم صهیونیستی او در مورد اعتراضات دانشجویی طرفداران فلسطین، کمپین تحریم اسرائیل و جنگ غزه به عنوان احتمالاً مانع از شانس هریس برای برنده شدن در انظار عمومی مورد بحث قرار گرفت.
خود هریس نیز در لفاظی‌های خود اشاره کرده است که می‌خواهد بین خود و موضع شدیداً طرفدار اسرائیل بایدن فاصله بیندازد. او با قاطعیت بیشتری در مورد آتش‌بس فوری صحبت کرده و نگرانی خود را در مورد رنج غیرنظامیان فلسطینی ابراز کرده است. او همچنین به رهبران کمپین  (غیرمتعدها) Uncommitted   که هفته گذشته در دیترویت با آنها ملاقات کوتاهی داشت، گفته است که درخواست آنها را برای دیدار و گفت‌وگو درباره خواسته‌شان مبنی بر تحریم فوری تسلیحاتی امریکا علیه اسرائیل می‌پذیرد.
با این حال، فعالان طرفدار فلسطین و فعالان غیرمتعهد اصرار دارند برای رأی دادن به او باید شاهد اقدامات ملموسی مانند تحریم تسلیحاتی اسرائیل و اعمال قوانینی که ایالات متحده را از ارائه کمک نظامی به نیروهای امنیتی خارجی که حقوق بشر را نقض می‌کنند، باشند.
در روزهای اخیر، هریس در جریان دو سخنرانی انتخاباتی خود با فریاد اعتراضی فعالانی که خواستار خروج او از سیاست‌های بایدن بودند، مواجه شد. پاسخ‌های ناکافی او نشان داد که وی در تلاش است تا به خواسته‌های دموکرات‌های مترقی برای یک سیاست انسانی‌تر درباره غزه رسیدگی کند.
تنها پس از کنوانسیون ملی دموکراتیک در شیکاگو در این ماه از هرگونه تغییر اساسی در موضع او در مورد اسرائیل-فلسطین می‌توان مطلع شد. فارغ از هر تصمیمی که کمپین هریس اتخاذ کند، به طور فزاینده‌ای واضح است که برای اولین بار رأی‌دهندگان امریکایی حامی آرمان فلسطین ممکن است تأثیر کافی بر انتخابات ریاست جمهوری و کنگره و در نتیجه بر سیاست‌های خارجی و داخلی واشنگتن در آینده داشته باشند.
این دگرگونی نسبتاً ناگهانی چشم‌انداز انتخاباتی، دردسرهای جدیدی را برای لابی طرفدار اسرائیل ایجاد می‌کند که رسیدگی به آن کار دشواری خواهد بود.

منبع: Aljazeera

 

برش

اتحاد علیه اسرائیل
نظرسنجی  Data for Progress که در ماه مه منتشر شد، نشان داد که 56 درصد از دموکرات‌ها معتقدند اسرائیل در حال نسل‌کشی است. نظرسنجی دیگری که در ژوئن منتشر شد، نشان داد 64 درصد از رأی‌دهندگان احتمالی از آتش‌بس و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه حمایت می‌کنند. در میان دموکرات‌ها، این رقم 86 درصد بود. یک نظرسنجی در ژوئن توسط شورای امور جهانی شیکاگو نشان داد 55 درصد از امریکایی‌ها با اعزام نیروهای امریکایی برای دفاع از اسرائیل در صورت حمله همسایگان خود مخالفت می‌کنند.
سیاستمداران ایالات متحده نمی‌توانند دائماً چنین نگرش‌های عمومی در حال تغییر را نادیده بگیرند- بویژه در میان دموکرات‌ها- و به نظر می‌رسد که آنها را در نظر می‌گیرند. ماه گذشته هنگامی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، چهارمین سخنرانی خود را در کنگره امریکا ایراد کرد، تقریباً نیمی از اعضای دموکرات آن غایب بودند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی