صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

گزارش

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت همسر آیت‌الله شبیری زنجانی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت همسر گرامی حضرت آیت‌الله آقای حاج سید موسی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
حضرت آیت‌الله آقای حاج سید موسی شبیری زنجانی دامت برکاته
درگذشت بانوی مکرمه، همسر گرامی جنابعالی را به آن جناب و به آقازادگان معزّز تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان و سلامت و عافیت برای جنابعالی از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سید علی خامنه ای
24/5/1403

پزشکیان 2 قانون را برای اجرا ابلاغ کرد
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور را ابلاغ کرد. مطابق این قانون، فعالیت هر شخص حقیقی یا حقوقی بدون پروانه کسب، همزمان با ۲۰ روز مهلت و صدور اخطاریه، مشمول یک میلیون تومان جریمه است.
رئیس‌جمهور همچنین قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را  به خانه ملت ابلاغ کرد. مطابق این قانون، چنانچه اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به حداقل حد نصاب نرسد، هیأتی متشکل از کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس و هیأت رئیسه مجلس ظرف یک هفته اعضای این کمیسیون را به شرط رسیدن به حداقل ۱۰ نفر تعیین می‌کنند.
 
مراسم تودیع و معارفه
دبیر هیأت دولت برگزار شد
آیین تودیع و معارفه دبیر هیأت دولت دیروز با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت برگزار شد. در این مراسم که در حاشیه جلسه چهارشنبه ۲۴ مردادماه هیأت دولت برگزار شد، رئیس‌جمهور و «محمدرضا عارف» معاون اول از زحمات علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر سابق هیأت دولت تشکر و قدردانی کردند. در ابتدای این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور با خوشامدگویی به سیدکامل تقوی‌نژاد دبیر جدید هیأت دولت، برای او آرزوی موفقیت کرد.
 
ایران خواستار تروریستی شناخته‌شدن نهادهای رژیم صهیونیستی شد
علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در ژنو، با ارسال سه نامه جداگانه به فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، موریس تیدبال بینزو، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقضایی یا خودسرانه و فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطین، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به اقدامات و سیاست‌های غیرانسانی رژیم صهیونیستی و بویژه ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی فلسطین ابراز کرد. بحرینی در نامه‌های خود به‌صراحت اعلام کرد: طبق ماده 2.1 کنوانسیون بین‌المللی برای جلوگیری از تأمین مالی تروریسم، نهادهای رژیم صهیونیستی باید به‌عنوان تروریست شناسایی شوند؛ بر این اساس، اقداماتی که توسط رژیم اسرائیل علیه غیرنظامیان و مناطق فلسطینی انجام می‌شود، مصداق بارز تروریسم است.

اولین پرتاب بلوک انتقال‌ مداری سامان در روزهای آینده
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه دیروز هیأت دولت، اعلام کرد با انجام تست‌های زیرمداری، بزودی اولین پرتاب بلوک انتقال‌ مداری سامان که توانایی جابه‌جایی ماهواره‌های سبک از مدار 300 کیلومتری به مدار 5 هزار کیلومتری را دارد، انجام خواهد شد.
گفتنی است با تلاش متخصصین پژوهشگاه فضایی ایران و با همکاری سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، نمونه آزمایشی«بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابه‌جایی ماهواره در بین مدارهای مختلف زمین استفاده می‌شود، در مهرماه سال قبل با یک فروند کاوشگر زیرمداری با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار گرفت. به همت متخصصین علوم فضایی کشور، در طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان که برای افزایش ارتفاع مداری ماهواره‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده شده است که تنها در انحصار تعداد معدودی از کشورها است و با این پرتاب یک مرحله مهم از توسعه بلوک مذکور تکمیل شد تا در آینده شاهد بهره‌گیری عملیاتی از این فناوری پیشرفته در پرتاب‌های فضایی کشور باشیم.

استخدام ۳۹ مدال‌آور جهانی
در دولت
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: ۳۹ نفر از دارندگان مدال‌های جهانی، المپیک و پارالمپیک، بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام دولت شدند.  
میثم لطیفی افزود: مطابق قانون این فرصت برای مدال‌آوران المپیک ۲۰۲۴ هم وجود دارد و می‌توانند با استفاده از این ظرفیت و طی فرایندهای جذب، به استخدام پیمانی دستگاه‌های اجرایی کشور درآیند.  وی ادامه داد: قهرمانان ورزشی در صورت داشتن یکی از عناوین قهرمانی که در جدول شرایط احراز شغل «مربی ورزش» آمده است، می‌توانند در این شغل با مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر استخدام شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی