صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

آمار شهدای غزه به مرز 40 هزار نفر رسید

اسرائیل، رکورددار جنایت

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
در حالی‌ در سیصد و دوازدهمین روز جنایات خونبار رژیم صهیونیستی در غزه، آمار اعلامی شهدا در سکوت عملی مجامع بین‌المللی و بی‌تفاوتی دولتمردان کلیدی منطقه به مرز 40 هزار نفر رسیده که از آن‌سو برآورده نشدن آمال جبهه صهیونیستی-امریکایی در استراتژی کشتار و سلاخی انسان‌های بی‌گناه، آنها را در یک ناکامی عمیق فرو برده و به اعتراف بسیاری از تحلیلگران غربی، رژیم صهیونیستی را به یک قدمی تباهی و فروپاشی کشانده است.
روز گذشته وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد، شمار شهدای جنگ علیه غزه از هفتم اکتبر گذشته به 39 هزار و 929 نفر و شمار مجروحان نیز به 92 هزار و 240 نفر افزایش یافته است. این وزارتخانه افزود: آمار شهدا بسیار بیش از این خواهد بود، چرا که هنوز بیش از 10 هزار نفر در نوار غزه مفقود و زیر آوار هستند.
ناامنی و هراس در سایه بمباران فزاینده از هوا، زمین و دریا از یک‌سو و محاصره غذایی، دارویی و آبی در کنار تشدید تخریب زیرساخت‌های حیاتی مردم غزه توسط ارتش صهیونیستی از سوی دیگر، بزرگ‌ترین کشتار دسته‌جمعی در تاریخ بشریت را ثبت کرده است. تصاویر دردناک شهدا و مجروحان وضعیت غیرانسانی زیست آوارگان در غزه، به‌خوبی نقاب از چهره مدعیان حقوق بشر و مدافع ارزش‌های انسانی برکشید و نشان داد، کارکرد این مفاهیم آنجا اهمیت پیدا می‌کند که منافع امریکایی و غرب تأمین شود.
وقاحت و آسودگی خیال مقامات رژیم در اعمال جنایت تا آنجا پیش رفته است که چند روز پیش وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت: ما اگر مردم فلسطین را گرسنه نگه داریم و بکشیم، کار غلطی نکرده‌ایم. همچنین چند وقت پیش یکی دیگر از مقامات رژیم صهیونیستی از احتمال استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه سخن گفته بود.
 وقایع در غزه و استواری مردم تحت فجیع‌ترین وضعیت ممکن و محال بودن پیروزی رژیم صهیونیستی، درسنامه‌ای را تقدیم دنیای روابط بین‌الملل کرده و تحلیلگران را پیرامون چیستی عنصر«مقاومت» در معادلات تنازعات بین‌المللی به تفسیر و واکاوی قواعد آن، واداشته است.
در این بین، ایالات متحده با تمام قوای خود در حمایت «آهنین» ناکام مانده و نتوانسته راه برون‌رفتی برای این وضعیت رژیم صهیونیستی تدارک ببیند. حتی کمک‌های مالی و نظامی و فروریختن بمب‌های مخرب امریکایی بر سر مردم غزه در سایه وتوی طرح‌های آتش‌بس و خرید زمان برای تمدید جنایات رژیم صهیونیستی، نتوانسته راه به جایی برساند و موفقیتی را جز سنگین‌تر کردن کارنامه جنایات بشری رژیم برای آنها خلق کند. از ابتدای این جنگ، تل‌آویو ۱۱ میلیارد دلار تجهیزات نظامی مختلف از امریکا شامل ناوگان جدید جنگنده‌های اف-۳۵، تانک، موتور خودروهای زرهی، خودروهای جنگی و هزاران تن تجهیزات نظامی دیگر دریافت کرده است.
با وجود این، ناکارآمدی جنبه حمایتی امریکا از رژیم صهیونیستی در عین تضعیف جایگاه این کشور در منطقه، پدیده‌ای است که می‌تواند مشترکاً نفوذ کاخ سفید را در منطقه و در جهانی که در حال گذر از دنیای چندقطبی است، افزون کند؛ امری که نگرانی‌های جدی را در محافل سیاسی امریکا برانگیخته و به تحرکات انتخاباتی و رقابتی دو جریان حاکم بر ایالات متحده جهت داده و آنها را وادار به اتخاذ مواضع ظاهری صلح‌آمیز در قبال جنگ غزه کرده است، هر چند که در عمل آنچه پیاده می‌شود حمایت تام از اقدامات اسرائیل خواهد بود. به هر نحو، بر خلاف انتظار نتانیاهو و دولتمردان امریکایی «مسأله فلسطین» نه‌تنها با حملات مرگبار و نسل‌کشی مردم غزه به انتها نرسیده که در پرتو طوفان‌الاقصی و جنایات ممتد اسرائیل جزو اولویت‌های روندهای جهانی شده و در کانون توجه دولتمردان و افکار عمومی دنیا واقع شده است. این پدیده‌ای حائز اهمیت است که تلاش‌های مسکوت و موذیانه رژیم صهیونیستی در گسترش سرزمین‌های اشغالی و محو خاک فلسطین و همچنین جنایات تاریخی آن اکنون در جهان افشا شده و مورد تحلیل کارشناسان قرار گرفته است.
با وجود آنکه جنبش حماس بارها موافقت خود را با طرح آتش‌بس اخیر اعلام کرده اما نتانیاهو با بهانه‌های واهی و خیال آسوده از حمایت امریکا به کشتار مردم ادامه داده و با رقم زدن جنایت اخیر در مدرسه تابعین، عدم پایبندی خود به هر گونه آتش‌بس را نشان داده است. بر همین اساس بود که جنبش حماس بتازگی از اراده خود جهت عدم شرکت در مذاکرات مرتبط با برقراری آتش‌بس در قالب جنگ غزه به دلیل بهانه‌جویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها خبر داده و از میانجیگران بین‌المللی نظیر قطر و مصر خواسته است که بهتر است اسرائیل را وادار کنند تا به جای انجام مذاکرات جدید، مفاد پیشنهاد اخیر آتش‌بس که حماس نیز آن را پذیرفته بود، اجرایی کند.
 
حیات حماس متوقف‌نشدنی است
تحلیلگران و کارشناسان نظامی امریکایی تصریح کردند، روش جنگی اسرائیل که مبتنی بر بمباران شدید بدون داشتن طرحی پس از جنگ است، به انگیزه جنبش حماس برای ظهور دوباره کمک کرد. اخیراً شبکه امریکایی سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی اذعان کرد، بر اساس داده‌های موجود، تقریباً نیمی از گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس، بخشی از قابلیت‌های رزمی خود را به‌طور شگفت‌انگیزی بازسازی کرده‌اند و با وجود گذشت بیش از 10 ماه از حمله اسرائیل به نوار غزه، همچنان در میدان نبرد حاضرند. حتی منابع غربی اعلام کرده‌اند، سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو در خصوص نزدیک بودن پیروزی بر حماس، با واقعیت‌های میدانی، از جمله تحلیل عملیات نظامی جاری، عکس‌های گرفته شده و مصاحبه با کارشناسان و شاهدان عینی مغایرت دارد. از سوی دیگر، انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر سیاسی حماس نیز خود پیامی هشدار‌آمیز برای تل‌آویو مبنی بر حیات مجدد و شکل‌دهی میدان جدید و تقویت همه قوای حماس برای تقابل با رژیم صهیونیستی بود و نشان داد که هر گونه طرحی برای فردای غزه نمی‌تواند بدون حضور حماس در ترکیب حاکمان غزه، اجرایی شود.
اکنون نه‌تنها از قدرت عملیات‌های نظامی حماس کاسته نشده، بلکه حماس هدف‌های خود را با اتکا به قوای درونی و طرح‌ریزی‌های جدید، در سرزمین‌های اشغالی گسترش داده و تلفات ارتش صهیونیستی را بیشتر کرده است. بر همین اساس روز گذشته گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس، شهر اشغالی تل‌آویو را با دو موشک «ام 90» مورد هدف قرار داد که یکی از آنها به نزدیکی سواحل تل‌آویو اصابت کرده است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این موشک‌ها از منطقه بنی سهیلا در خان یونس در فاصله یک و نیم کیلومتری محل استقرار لشکر 98 ارتش شلیک شده است.
علاوه بر آن، جنبش حماس در پی تعرض‌های مکرر صهیونیست‌ها به مسجد‌الاقصی که روز گذشته با ورود غیرقانونی «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل احیا شد، خواستار آغاز انتفاضه فراگیر در دفاع از مسجد‌الاقصی شد. نکته حائز اهمیت آن است که تعرض به مسجدالاقصی خود یکی از مؤلفه‌های مهم در شکل‌گیری طوفان‌الاقصی بود و اکنون نیز پیام انتفاضه پیرامون این امر، می‌تواند جریان مبارزه دیگری با رژیم صهیونیستی در میان مردم فلسطین رقم زند که نشانه‌ای از حمایت و پشتیبانی مردم از حماس است.

 

بــــرش

بزرگ‌ترین نسل‌کشی قرن 21
رژیم صهیونیستی در جنگ غزه رکورد جنایت در جهان را به تنهایی جابه‌جا کرده است. کشتن نزدیک به 40 هزار غیرنظامی که بخش اعظم آن را زنان و کودکان بی‌دفاع تشکیل می‌دهند تا الان بزرگترین جنایت جنگی در قرن بیست‌ویکم را رقم زده است. قتل عام مردمی که سال‌ها تحت محاصره شدید بوده وهیچ دفاعی ندارند همان چهره آپارتایدی است که برای سال‌های طولانی تلاش می‌شد از آن تصویر یک دموکراسی خاورمیانه‌ای ارائه شود.
اما پروپاگاندای غربی-عربی در مظلومیت نمایی از اشغالگران صهیونیستی از 8 اکتبر 2023 کاملاً رنگ باخت و نسل‌کشی آشکار ارتش صهیونیستی مقابل دوربین‌های تلویزیونی، ماهیت حقیقی اشغالگران را آشکار کرد.
طی 10 ماه گذشته، رژیم صهیونیستی رکورد همه کشتارهای جنگی را جابه‌جا کرده است. بیشترین کودک‌کشی، بیشترین کشتار خبرنگاران، بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها در کنار مواضع جنون‌آمیز صهیونیست‌ها در اخلاقی خواندن گرسنگی دادن به مردم غزه و مجاز دانستن حمله اتمی به غزه باعث حیرت از ددمنشی ماشین جنگی اسرائیل شده است. این البته بهت باعث شکل‌گیری یک موج بزرگ جهانی در محکومیت آپارتاید رژیم صهیونیستی شد. آفریقای جنوبی به عنوان کشوری که زخم خورده آپارتاید است، پرونده این رژیم را در دادگاه لاهه گشود و دیوان بین‌الملل کیفری را مجاب کرد تا حکم تعقیب بنیامین نتانیاهو را به اتهام جنایت جنگی صادر کند. جنایت سیستماتیک تل‌آویو البته با حمایت‌های آشکار ایالات متحده صورت گرفته است و واشنگتن را بزرگترین شریک نسل‌کشی قرن کرده است.
جنگ غزه روشن کرد که تعهد امریکا به «نظم مبتنی بر قوانین» بی‌معنی است. دیگر نمی‌شود باور کرد که مقامات ایالات متحده هنوز هم بتوانند این عبارت را آشکارا بیان کنند. این شکست فاحش هنجاری برای امریکا بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی