صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

جنایت هولناک ارتش اشغالگر صهیونیستی در یک مدرسه در نوار غزه، واکنش‌های جهانی را برانگیخت

جنایت به وقت صبح

 ارتش اشغالگر صهیونیستی بامداد روز شنبه در جنایتی هولناک صدها نفر از ساکنان یک اردوگاه را شهید و مجروح کرد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، اشغالگران اسرائیلی هنگام اقامه نماز صبح، مدرسه «تابعین» واقع در منطقه الدرج را که در مرکز شهر غزه قرار دارد بمباران کردند.
سازمان امداد و نجات غزه اعلام کرد که در این جنایت وحشیانه حدود ۱۰۰ فلسطینی شهید و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.
این سازمان اشاره کرد به خاطر آتش‌سوزی در این مدرسه بر اثر بمباران، اجساد بسیاری از شهدا سوخته و تیم‌های امدادی تا ساعت‌ها بعد از جنایت، در حال تلاش برای مهار آتش‌سوزی جهت نجات مجروحان و بیرون کشیدن اجساد شهدا از زیر آوار هستند. طبق گزارش این سازمان، بخش عمده شهدای این جنایت کودکان و افراد سالخورده هستند که اجساد بسیاری از آنها غیرقابل شناسایی است. سازمان امداد و نجات غزه همچنین اعلام کرد که در این جنایت چندین خانواده به کلی قتل عام شدند و وضعیت بسیاری از مجروحان نیز وخیم است.
طبق این گزارش، ارتش صهیونیستی از ابتدای ماه آگوست سال میلادی جاری، هفت مدرسه را که آوارگان فلسطینی در آن اسکان داده شده بودند، بمباران کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حمله وحشیانه صبح دیروز رژیم کودک‌کش اسرائیل علیه آوارگان فلسطینی ساکن در مدرسه تابعین در محله الدرج غزه را که در حال اقامه نماز صبح بودند و منجر به شهادت و زخمی شدن صدها نفر از غیرنظامیان فلسطینی گردید، شدیداً محکوم کرد.
کنعانی این حمله وحشیانه را مصداق روشنی از ارتکاب همزمان جنایت نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: تنها راه مقابله با این رژیم سفّاک، اقدام محکم و قاطع کشورهای اسلامی و آزادیخواه جهان در حمایت عملی از ملت فلسطین و مبارزات و مقاومت مشروع این ملت علیه اشغالگری و تجاوز است.
 
حماس خواستار نشست اضطراری شورای امنیت
در واکنش به این جنایت، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرد جنایت بامداد شنبه ارتش رژیم صهیونیستی در محله الدرج در غزه ثابت کرد که این رژیم همچنان بر ادامه نسل‌کشی در غزه اصرار دارد.
خلیل الحیه در گفت‌و‌گو با الجزیره خاطر نشان کرد که دولت امریکا در جریان سفر اخیر نتانیاهو به واشنگتن، به او برای ادامه جنایات علیه غزه چراغ سبز نشان داد.
الحیه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت برای توقف جنگ و کشتارهای دشمن صهیونیستی در غزه شد.
وی گفت همه قربانیان کشتارها و جنایات دشمن صهیونیستی زنان و کودکان هستند و جنایات علیه ملت فلسطین هیچ توجیهی ندارد.
این رهبر حماس افزود دشمن صهیونیستی در برابر مقاومت عاجز و ناتوان مانده به همین خاطر خشم خود را بر سر غیرنظامیان فلسطینی فرو می‌ریزد.
خلیل الحیه خواستار صدور یک قطعنامه‌ بین‌المللی، عربی اسلامی حقیقی برای ملزم نمودن دشمن جنایتکار صهیونیستی به توقف کشتارهای خود علیه ملت فلسطین شد.
وی گفت ما به وظیفه خود در مقابله با دشمن صهیونیستی و دفاع از ملت خویش با هر آنچه که در اختیار داریم، عمل می‌کنیم.
الحیه گفت اکنون لازم است که یک موضع عربی و اسلامی حقیقی همچون تعطیلی سفارتخانه‌ها و اخراج سفرای اسرائیلی برای مجازات این رژیم اتخاذ شود.
وی تأکید کرد که هدف دشمن صهیونیستی از ادامه جنایات خود، وادار کردن فلسطینیان به کوچ از سرزمین خود و ترک آن است.
جهاد: هدف قرار دادن نمازگزاران در مدرسه تابعین جنایتی به تمام‌معنا است
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش به این جنایت وحشیانه اعلام کرد که بمباران نمازگزاران فلسطینی در مصلای مدرسه تابعین در منطقه الدرج در غزه توسط دشمن اشغالگر صهیونیستی یک جنایت به تمام‌معنا است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این جنبش افزود بهانه‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن و تخریب مدارس در نوار غزه همان بهانه‌هایی است که برای بمباران بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گرفت؛ بهانه‌هایی که کذب و بی‌اساس بودن‌شان ثابت شده است.
جهاد اسلامی بیان کرد که ناتوانی نهادها و دادگاه‌های بین‌المللی در محاکمه سران رژیم صهیونیستی و جنایتکار جنگی اعلام کردن آنها، موجب شده تا این رژیم بیش از پیش به جنایات خود ادامه دهد.
جنبش فتح هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد قتل‌عام و کشتار وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در مدرسه تابعین در محله الدرج در غزه که به شهادت بیش از 100 نفر از جمله شمار زیادی زن و کودک و فرد سالخورده منجر شد، بیانگر اوج تروریسم و جنایات دشمن فاشیستی صهیونیستی است. این جنبش اظهار داشت دولت رژیم صهیونیستی با ارتکاب این جنایت بدون هیچ شک و تردیدی نشان داد که سیاست نسل‌کشی ملت فلسطین را با قتل‌عام‌های وحشیانه و هولناک و کشتار دسته‌جمعی فلسطینیان در پیش گرفته است.
جنبش فتح بیان کرد که اهداف دشمن صهیونیستی مبنی بر ایجاد رعب و وحشت در میان فلسطینیان و وادار کردن آنان به کوچ از سرزمین خود هرگز با این جنایات محقق نخواهد شد و ملت فلسطین به‌رغم همه جانفشانی‌ها در سرزمین خود ثابت خواهد ماند و به حقوق ملی و مشروع خود و در رأس آن حق تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس پایبند خواهد بود.
فتح بیان کرد که حمایت‌های نامحدود امریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، با مواضع ادعایی این کشور و اظهارات مسئولان آن کاملاً تناقض دارد.
سریا القدس نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد «زمان آن فرا رسیده است پیام بزرگی را به دشمن برسانیم که از طریق آن جهان بداند ریختن خون فلسطینی‌ها را نباید ساده گرفت و اگر در غزه خونی ریخته شود، مردان کرانه باختری، فلسطینیان و اعراب آزاده برای آن قیام خواهند کرد.»
این سازمان جهادی همچنین از مسلمانان و آزادگان جهان و فلسطین درخواست کرد تا در تظاهراتی ضد صهیونیستی شرکت کنند.
 
واکنش‌های بین‌المللی به جنایت اسرائیل در مدرسه تابعین
بسیاری از کشورهای اسلامی جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در مدرسه تابعین را محکوم کردند. جنبش انصارالله یمن ضمن محکومیت این جنایت، اعلام کرد: «دولت‌های عربی و اسلامی در قبال ارتکاب کشتارهای رژیم اشغالگر همچنان به سکوت و درماندگی متوسل می‌شوند؛ گویی نه می‌بینند، نه می‌شنوند و نه صحبت می‌کنند.»
به گزارش ایسنا، دفتر سیاسی انصارالله یمن همچنین اعلام کرد رژیم صهیونیستی به کشتارهای خونین یکی پس از دیگری در ریختن بی‌سابقه خون فلسطینیان ادامه می‌دهد.
همچنین وزارت خارجه لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: بمباران و کشتار سیستماتیک کودکان و غیرنظامیان دال بر بی‌توجهی کابینه اسرائیل به قوانین بین‌المللی است.
این وزارتخانه تأکید کرد، ارتکاب جنایت علیه فلسطینیان در زمان افزایش تلاش‌ها برای حصول آتش‌بس، قصد رژیم صهیونیستی برای طولانی کردن جنگ را ثابت می‌کند.
وزارت خارجه عربستان نیز ضمن محکوم کردن این حادثه هولناک، بر لزوم توقف کشتارهای دسته‌جمعی در نوار غزه تأکید کرد.
وزارت خارجه مصر هم ضمن محکوم کردن جنایت جدید رژیم صهیونیستی اعلام کرد کشتار عامدانه فلسطینیان گواه قطعی بر عدم اراده سیاسی طرف صهیونیستی برای خاتمه بخشیدن به جنگ است.
محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر و عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق، کشتار آوارگان فلسطینی در یک مدرسه در غزه هنگام اقامه نماز صبح را محکوم کردند.
محسن المندلاوی سرپرست پارلمان عراق نیز با محکوم کردن این جنایت خواستار تحرک بین‌المللی فوری و یکپارچه برای وادار کردن رژیم غاصب صهیونیستی به توقف کشتار دسته جمعی شد و از سکوت کشورهای جهان در برابر این جنایات انتقاد کرد و گفت کشورهایی که سکوت کنند و موضع شجاعانه‌ای در برابر این جنایات و صحنه‌های هولناک نگیرند، شریک کشتار بیگناهان در فلسطین هستند.
وزارت خارجه اردن نیز در واکنش به این جنایت رژیم صهیونیستی اعلام کرد کشتار در مدرسه التابعین به منزله نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تشدید هدف قرار دادن سیستماتیک غیرنظامیان و مراکز پناهگاهی است.
وزارت خارجه قطر نیز بمباران مدرسه‌التابعین در نوار غزه توسط اشغالگران صهیونیست را محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی و اعزام بازرسان برای روشن شدن حقایق درخصوص هدف قرار دادن مدارس توسط اشغالگران شد.
از سوی دیگر، سازمان‌ها و مقامات ارشد نهادهای منطقه‌ای و اسلامی مانند سازمان همکاری اسلامی، دانشگاه الازهر مصر، دفتر آیت‌الله سیستانی و دبیرکل اتحادیه عرب این جنایت را محکوم کردند. همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بدون اشاره به حمایت اعضای اتحادیه اروپا از رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که از تصاویر منتشرشده از حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه «التابعین» در غزه، وحشت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی