صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

«ایران» از خدمات‌رســـــانی 6 هــــــزار داوطلب به زوار اربعین گزارش می‌دهد

خـادمـــــــــــان بیــــن الحرمیــــن

مهسا قوی قلب
خبرنگار


به اربعین نزدیک می‌شویم و شمار زیادی از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) گروه گروه وارد وادی عمارت عشق می‌شوند تا با تنفس هوای حرم یار، دل‌های بی‌تابشان اندکی آرام گیرد. برای اینکه زائران حرم مطهر شهید راه حق، امام حسین(ع) در صحت و سلامت کامل به این سفر عرفانی رفته و به کشور بازگردند، تدابیر زیادی باید اندیشیده شود. در این خصوص رئیس جمعیت هلال‌احمر و نماینده ویژه رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین فعالیت‌های مرتبطی در همه حوزه‌ها بویژه حوزه سلامت زائران را بر عهده دارند تا از سلامت زائران حسینی در این سفر به بهترین شکل ممکن پاسداری شود. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، با اشاره به اینکه مجوز پرواز بالگردهای امدادی هلال‌احمر بر فراز آسمان عراق در ایام اربعین حسینی صادر شده است، گفت: دریافت مجوز ورود آمبولانس‌های هلال‌احمر به خاک کشور عراق و مجوز ورود دارو و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات درمانی به زائران حسینی نیز از دیگر اقداماتی است که به انجام رسیده است. طبق گفت‌و‌گو و توافقات صورت گرفته، مجوز همکاری پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراق و نیز هماهنگی‌های لازم برای استقرار تیم‌های امدادی در محورهای مواصلاتی عراق نیز انجام شده است.

مهران، شلوغ‌ترین مرز
نماینده عالی رئیس جمهور در طرح ملی اربعین نیز با بیان اینکه امسال حدود ۶ هزار نفر کادر درمان داوطلب در مسیر نجف به کربلا به زوار خدمات‌رسانی می‌کنند، گفت: مرز مهران اصلی‌ترین و جدی‌ترین مرز کشور برای تردد زوار اربعین حسینی است.
سعید اوحدی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ هزار نفر کادر درمانی به صورت داوطلب در طرح پزشک سیار در مسیر کربلا به نجف حضور داشتند و به زوار در کنار داوطلبان جمعیت هلال احمر خدمات‌رسانی کردند، اضافه کرد: امسال حدود ۶ هزار نفر کادر درمانی شامل پزشک متخصص، پرستار و پزشک داوطلب شده‌اند که در فعالیت‌های ارائه خدمات درمانی به زوار اربعین نقش داشته باشند. خوشبختانه شاهد یک نهضت و حرکت عمومی و مردمی ‌با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، مجموعه‌های مردمی و استانداری‌ها در حوزه اربعین در کشور هستیم.
اوحدی با بیان اینکه یک تحول جدی در حوزه زیرساخت‌های اربعین نسبت به سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: در مرز مهران همه امکانات و شرایط برای استقبال و حضور زوار اربعین آماده بوده و نصب سایه‌بان‌ها در پایانه مرزی مهران با توجه به گرمای هوا خدمت بسیار خوبی برای زوار اربعین در این مرز است. نماینده عالی رئیس جمهور در طرح ملی اربعین گفت: توصیه ما به زوار اربعین این است سفر خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که گرمای هوا را مد نظر قرار داده و ورود خود را به مرزهای کشور در ساعت خنک روز انتخاب کنند و همچنین زواری که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، بلیت رفت و برگشت را تهیه کرده که در برگشت با مشکل مواجه نشوند.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که حدود ۶۰ درصد زوار از مرز مهران تردد کنند، ابراز کرد: تمهیدات خوبی در مهران و پارکینگ‌های اربعین (یک و دو) و پایانه مسافری برکت فراهم شده و ظرفیت پارک بیش از ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های مرز و شهر مهران برای خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است.
اوحدی گفت: با توجه به تمهیدات خوبی که فراهم شده توصیه ما به زوار این است که برنامه سفر خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که متناسب با توزیع سفرها موجب ازدحام جمعیت در مرزها نشود و در صورت امکان برای تردد به مرزها، از خودروهای شخصی استفاده کنند چرا که خوشبختانه به لحاظ پارک خودرو مشکل خاصی را نخواهیم داشت.
نماینده عالی رئیس جمهور در طرح ملی اربعین با تأکید بر اینکه باید تمهیدات لازم برای اسکان موقت زوار در برگشت در مرز مهران فراهم شود، افزود: تلاش می‌شود که از چادرهای بزرگ در پارکینگ‌های اربعین و پایانه برکت در مرز مهران برای اسکان موقت زوار در مسیر برگشت با هماهنگی انجام شده با رئیس جمعیت هلال احمر کشور استفاده شود. وی با اشاره به فراهم بودن امکانات سرمایش و خنک کننده در مرز مهران، ابراز کرد: با توجه به امکانات فراهم شده، ارائه خدمات در خور شأنی برای زوار اربعین حسینی در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود. اوحدی تصریح کرد: امکانات خدمات درمانی در کنار بقیه خدمات یک رکن اساسی در کنار سایر خدمات است که این خدمات در داخل و بیرون از مرزهای کشور در مسیر تردد زوار فراهم شده است. نماینده عالی رئیس جمهور در طرح ملی اربعین ابراز کرد: در استان ایلام ۳۰ پایگاه دائم و موقت امداد و نجات آماده خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی است.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مختلف سپاه از جمله بهداری برای خدمات‌رسانی به زوار نیز پای کار آمده است، گفت: بیمارستان صحرایی العقیله نیز در صحن عقیله کربلای معلی برپا می‌شود و سپاه ارائه خدمات به زوار در بیش از ۱۸ مرکز درمانی را عهده دار شده و در بخش اسکان موقت هم فعالیت خواهد داشت.
اوحدی با اشاره به اینکه امسال ظرفیت‌های درمانی در مسیر طریق الحسین ۲۵ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ موکب درمانی در مسیر تردد زوار دایر می‌شود و با این همت و عزمی‌ که همه مجموعه پای کار آورده‌اند، به امید خدا اربعین باشکوهی پیش رو خواهیم داشت.

 

بــــرش

اعزام کاروان‌های رهسپاران عصر ظهور به کربلای معلی
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اعزام فعالان اجتماعی چهار نهاد خدمت‌رسان و جوانان محلات کم‌برخوردار در قالب کاروان‌های رهسپاران عصر ظهور به کربلای معلی، بیان کرد: طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور دو هزار و 20 محله کم‌برخوردار تهران، دو سال است که با مشارکت فعالان اجتماعی اجرا می‌شود. فعالان اجتماعی چهار دستگاه کمیته امداد، بهزیستی، هلال‌احمر و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در اجرای این طرح مشارکت دارند و به مردم ارائه خدمت می‌کنند. رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در ادامه توضیح داد: امسال حدود 10 هزار نفر از این گروه‌ها به اربعین حسینی اعزام می‌شوند.

 

استقرار ۵۰۰ موکب درمانی ایران در اربعین
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه زائران حسینی با ثبت‌نام در سامانه «سماح» از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند به استقرار ۵۰۰ موکب درمانی ایران در اربعین اشاره کرد و گفت: اغلب درمانگاه‌ها به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی می‌کنند. دکتر علی مرعشی با بیان اینکه در آستانه اربعین حسینی قرار داریم، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر، خدمات «امداد و نجات»، «بهداشتی» و «درمانی» را در خاک عراق طی برگزاری مراسم اربعین حسینی ارائه می‌دهد. به منظور ارائه خدمات، یک پایگاه امدادی از مرز «مهران» تا شهر نجف به ازای هر ۶۰ کیلومتر در خاک عراق احداث کرده‌ایم.وی با بیان اینکه برپایی موکب‌های درمانی از دیگر اقدامات جمعیت هلال احمر به حساب می‌آید، گفت: ۲۵ موکب درمانی در مسیر نجف به کربلا مستقر کرده‌ایم. علاوه بر موکب‌های درمانی مسیر نجف به کربلا، ۴ بیمارستان صحرایی با سازه عادی به زائران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند. ۲ بیمارستان از مجموع ۴ بیمارستان صحرایی که به زائران حسینی ارائه خدمت می‌کنند ساختمانی و
۲ بیمارستان دیگر به صورت سازه‌ای است.

 

خدمات‌رسانی موکب استانداری تهران به زائران اربعین در نجف

 استاندار تهران گفت: استانداری در قالب یک ستاد و برپایی موکب در شهر نجف به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی می‌کند و این ستاد روزانه از ۷۰ هزار نفر پذیرایی خواهد کرد. به گزارش ایرنا، علیرضا فخاری در گفت‌و‌گویی خبری اظهار کرد: این ستاد در پارکینگ معروف شهر نجف مستقر است و به همین منظور روزانه ۷۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد و این موضوع مطرح است که تغذیه زائران اربعین حسینی با دقت مورد توجه قرار دارد. وی ادامه داد: همچنین همه موکب‌های ایرانی را که در محدوده نجف برپا هستند با هماهنگی ستاد عتبات عالیات پشتیبانی می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی