در پی عملیات گروه‌های عراقی علیه پایگاه عین الاسد، چند نظامی امریکایی مجروح شدند

حمله‌ای که «چشم شیر» را کور کرد

امیر فرشباف
خبرنگار

پس از حمله راکتی دوشنبه شب به پایگاه هوایی عین الاسد واقع در استان الانبار عراق، شماری از نظامیان امریکایی مستقر در این پایگاه زخمی شدند.
به گزارش شبکه المیادین، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده با تأیید این خبر، اعلام کرد که در حمله موشکی دوشنبه شب به نیروهای امریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد، چند پرسنل امریکایی زخمی شدند.
او گفت: «امروز یک حمله موشکی مشکوک علیه نیروهای ما و ائتلاف در پایگاه هوایی الاسد عراق صورت گرفت. نشانه‌های اولیه حاکی از زخمی شدن چندین پرسنل امریکایی است».
یک گروه عراقی به نام «الثوریون» مسئولیت حمله به پایگاه عین الاسد در استان الانبار را برعهده گرفت. به گزارش شفقنا، این گروه مقاومت عراقی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما مسئولیت هدف‌گیری پایگاه عین الاسد وابسته به اشغالگران امریکایی در غرب عراق با چندین فروند موشک و پهپاد که در شامگاه دوشنبه انجام شد را برعهده می‌گیریم و تأکید می‌کنیم این عملیات با استفاده از امکانات پیشرفته تا زمان خروج آخرین نظامی امریکایی از اراضی عراق ادامه خواهد داشت».
آمارهای مربوط به تلفات این حادثه هنوز به طور رسمی اعلام نشده و برخی منابع، تعداد کشته شدگان را تا شش نفر هم ذکر کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، گروه «الوعد الحق» - منتسب به گروه‌های مقاومت عراق- در حساب کاربری ایکس خود نوشت: در پی حمله به پایگاه عین الاسد، ۶ نظامی رژیم اشغالگر امریکا کشته و ۱۹ نفر زخمی شده اند؛ البته این آمار نهایی نیست». مقامات امریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، در گفت‌و‌گو با رویترز گفتند که حال یکی از نظامیان بشدت وخیم است و ممکن است تعداد مجروحان افزایش پیدا کند. پیش‌تر مقاومت اسلامی عراق به دنبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و ترور فرماندهان مقاومت و حمایت واشنگتن از اقدامات اسرائیل، به امریکا هشدار داده بود که پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه را هدف قرار خواهد داد.
سامانه‌ها عمل نکردند، کرکس‌ها به پرواز درآمدند
منابع مطلع در عراق روز سه‌شنبه گزارش دادند که بالگردهای امریکایی، پروازهای تجسسی خود بر فراز پایگاه عین الاسد را بشدت افزایش دادند. به گزارش «بغداد الیوم»، این منابع در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفتند: «پس از حمله شب گذشته، بالگردهای آپاچی امریکایی که از فاصله چند کیلومتری قابل مشاهده بودند، سعی کردند فضایی مثل چتر هوایی بر فراز این پایگاه ایجاد کنند». منابع امنیتی مذکور افزودند: «جالب اینجاست که با وجود وضعیت آماده باش کامل در عین الاسد، سامانه پدافند هوایی داخل پایگاه فعال نشد و نتوانست هیچ یک از دو موشک شلیک شده را رهگیری کند. این رویداد، پرسش‌هایی درخصوص ماهیت و کارکرد این سامانه‌ها ایجاد کرده است». این منابع خاطرنشان کردند که «وضعیت هشدار در حال حاضر در این پایگاه در بالاترین سطح قرار دارد و از زمان عملیات دیروز تاکنون، ورودی‌های آن بسته است».
در همین راستا، برخی منابع منطقه‌ای از افزایش تحرکات اطلاعاتی ایالات متحده در منطقه خبر دادند. به گزارش المیادین، در حالی که منطقه به علت ترور رهبران و مبارزان مقاومت توسط امریکا و اسرائیل به سمت تشدید تنش‌ها پیش می‌رود، واشنگتن نیروهای خود را برای کاهش اثرات انتقام مقاومت آماده می‌کند. دفتر المیادین در بغداد گزارش داد که کاروان‌های نظامی امریکا در گذرگاه مرزی بین عراق و عربستان سعودی مشاهده شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این تحرکات نظامی در چهارچوب آمادگی برای مقابله با واکنش اجتناب ناپذیر ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه توسط اسرائیل صورت می‌گیرند.

 

بــــرش

واکنش امریکا درپی حمله به عین الاسد
این عملیات، واکنش مقامات دولتی ایالات متحده را در پی داشت. جو بایدن رئیس جمهور امریکا در صفحه مجازی «ایکس» خود از برگزاری جلسه‌ای در «اتاق وضعیت» کاخ سفید - محل برگزاری جلسات نظامی و امنیتی دولت امریکا - خبر داد. بایدن در این پست مدعی شد که در این جلسه به «تهدیدات ایران و گروه‌های نیابتی‌‌اش» پرداخته شد. همچنین وزرای دفاع امریکا و رژیم صهیونیستی، طی یک گفت‌و‌گوی تلفنی، حمله موشکی به پایگاه عین الاسد را «تنش آفرینی خطرناک» خواندند. لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در صفحه مجازی ایکس نوشت: در گفت‌و‌گو با گالانت، بر تعهد واشنگتن در حفظ امنیت «اسرائیل» در مواجهه با «تهدیدهای ایران، حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های شبه نظامی همسو» با جمهوری اسلامی تأکید کرده ام.
اظهارات مقامات کاخ سفید درحالی مطرح می‌شود که دولت بایدن و حزب دموکرات در امریکا و جهان تحت شدیدترین انتقادات قرار دارد؛ عمده این انتقادات به حمایت همه جانبه مالی و تسلیحاتی هیأت حاکمه امریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه باز می‌گردد که با شعارهای حقوق بشری آنها و موازین بشردوستانه عمیقاً تعارض دارد. همچنین بایدن که به تازگی اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری به نفع معاونش کامالا هریس کنار می‌رود، درحالی کاخ سفید را به رئیس جمهور بعدی تحویل می‌دهد که از یک سو، حزب دموکرات را در آستانه تک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری قرار داده و از سوی دیگر، با چالش‌های بین‌المللی متعددی دست به گریبان است؛ از ظهور راست‌گرایی در اروپا و امریکا تا چالش‌های پرهزینه امنیتی و نظامی با چین و روسیه که افکار عمومی در کشورش و جهان را علیه او و دولتش کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی