وزیر علوم عنوان کرد

تبدیل فعالیت متعارف علمی و فناوری در دانشگاه‌ها به فعالیت‌های متمایز

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری سه‌شنبه ۱۶ مرداد که با موضوع تببین گزارش از اقدامات دولت سیزدهم برگزار شد بیان کرد: اولین رویکرد ما در وزارت علوم این بود که تجربه را ارزان بخریم یعنی ما از تجربیات مدیران گذشته استفاده کنیم به همین خاطر روز اول کاری خود تمام وزرای علوم قبلی را دعوت و از تجربیات آنها استفاده کردیم.
وی افزود: یکی از انتقادات وارد شده به وزارت علوم این بود که چرا آموزش‌ در دانشگاه‌ها مهارت محور و تقاضا محور نیست، ما این انتقادات را بررسی کردیم سپس در مرکز پژوهش‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. انتقاد دیگر این بود چرا آموزش عالی یکپارچه نیست و آمایش آموزش عالی اجرا نمی‌شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تبدیل فعالیت متعارف علمی و فناوری در دانشگاه‌ها به فعالیت‌های متمایز یکی دیگر از اقدامات ما بود. یعنی یک نظام انگیزشی ایجاد کنیم که اگر مثلاً یک عضو هیأت علمی ثبت اختراع ملی داشته، چه کمکی می‌توان به او کرد که ثبت اختراع او در سطح بین‌المللی انجام شود.  زلفی گل بیان کرد: سیاست دیگر ما تغییر وضعیت کارمزدی به روزمزدی بود و بدین گونه کار و مهارت افراد نسبت به ساعت کار آنها اولویت داشت. همچنین برای اولین بار ما از هر رئیس دانشگاهی که خواستیم منصوب کنیم برنامه مدون او را برای مدیریت بهتر دانشگاه دریافت کردیم.
وی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در وزارت علوم گفت: اقدام دیگر ما در وزارت علوم استفاده از هوش مصنوعی بود، ما نمی‌توانیم نسبت به هوش مصنوعی بی‌تفاوت باشیم و هوش مصنوعی نیازمند داده است. از این رو با تأسیس سامانه «نان» همه دستگاه‌ها نیاز خود را ثبت کردند. الان بیش از ۲۰ هزار نیاز ثبت شده و فقط وزارت نفت ۶۰۰ نیاز ثبت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی