صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

اعتراضات بنگلادش، نخست‌وزیر را مجبور به استعفا و خروج از کشور کرد

التهاب در سرزمین بنگال

پس از موج دوم اعتراضات خشونت‌بار بنگلادش که منجر به کشته شدن نزدیک به 100 نفر شد، نخست‌وزیر این کشور استعفا داد و داکا پایتخت را ترک کرد. برخی منابع، هند را به عنوان مقصد خانم شیخ حسینا اعلام کردند.
به گزارش یورونیوز، یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش به فرانس‌پرس گفت: شیخ حسینا به همراه خواهرش اقامتگاه رسمی نخست‌وزیری را ترک کرده‌اند. به گفته این منبع، خانم حسینا ظاهراً قصد داشته پیش از ترک کشور سخنانی را ضبط و منتشر کند، اما فرصتی برای این کار پیدا نکرده است.
طبق گزارش منابع محلی، معترضان به زور وارد اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر «شیخ حسینا» شدند و با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های بنگلادش به محل اقامت وی هجوم بردند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان وارد اتاق‌های داخل کاخ شده و فرش‌ها و ظروف درون کاخ را به سرقت می‌برند.
در پی این استعفا، ارتش بنگلادش ضمن اعلام تشکیل دولت موقت، از معترضان خواست که خیابان‌ها را ترک کنند. به گزارش «ایندیا تودی» ژنرال «وقار الزمان»، فرمانده ارتش این کشور پس از اعلام استعفای شیخ حسینا، نخست‌وزیر بنگلادش در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، مذاکرات ثمربخشی با رهبران همه احزاب سیاسی معترض داشته و بزودی با رئیس‌جمهور محمد شهاب‌الدین دیدار خواهد کرد تا در مورد راه پیش رو گفت‌و‌گو کند.
ژنرال الزمان 58 ساله که بتازگی برای مدت سه سال به فرماندهی ارتش بنگلادش رسیده‌، دارای مدرک کارشناسی ارشد   مطالعات دفاعی از کالج کینگز لندن است. به گزارش شبکه جئو نیوز پاکستان، وی پیش از آنکه فرمانده ارتش شود، مدت کوتاهی به عنوان رئیس ستاد کل خدمت کرد و طی این مدت، بر عملیات نظامی و اطلاعاتی و نقش بنگلادش در عملیات حفظ صلح سازمان ملل و بودجه‌های نظامی کشورش نظارت داشت. او در طول سه دهه و نیم فعالیت حرفه‌ای خود، به عنوان افسر اصلی ستاد در بخش نیروهای مسلح زیرمجموعه دفتر نخست‌وزیری نیز از نزدیک با حسینا همکاری کرده است. گفتنی است در طول مدت اعتراضات، بیش از 250 نفر ازجمله چند نیروی پلیس کشته شدند. در همین حال، رئیس‌جمهور بنگلادش محمد شهاب الدین نیز از مردم خواست که آرامش را حفظ کنند و به شایعات توجه نکنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی