صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

روز سخـــت صهیـــــــون

دیروز شهر «اسدود» در جنوب فلسطین اشغالی هدف حمله موشکی قرار گرفت و 2 صهیونیست نیز طی یک عملیات استشهادی در نزدیک تل‌آویو کشته شدند

در حالی که رژیم صهیونیستی دلواپس و پریشان از حمله قریب‌الوقوع گسترده و عمیق حزب‌الله و ایران، تلاش می‌کند با رد هرگونه آتش‌بس در جنگ غزه، میدان عمل خود را با اتکا به حمایت «آهنین» امریکا وسعت دهد و به پازل کشتار جنون‌آمیز و نسل‌کشی بپردازد، گروه‌های مقاومت فلسطین با وجود فشار بمباران فزاینده 9 ماهه همچنان در کارزار رویارویی با دشمن صهیونیست از آنها تلفات می‌گیرند.

در همین راستا روز گذشته یک شهروند فلسطینی در تل‌آویو طی یک عملیات استشهادی با سلاح سرد در منطقه «حولون» در جنوب تل‌آویو، 5 شهرک‌نشین صهیونیست را کشته و مجروح کرد. پلیس رژیم صهیونیستی ادعا کرد عامل این عملیات از اهالی کرانه باختری است و احتمالاً فرد دیگری هم در این عملیات دست داشته است. رسانه‌های عبری هم از استقرار پرشمار نیروهای پلیس رژیم در محل وقوع عملیات و جست‌و‌جوی گسترده با استفاده از بالگرد و دیگر وسایل برای دستگیری دیگر عاملان احتمالی خبر دادند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی سپس به نقل از سخنگوی پلیس این رژیم اعلام کرد مجری عملیات حولون جوانی به نام «عمار رزق عوده» از ساکنان سلفیت در کرانه باختری بود که بدون مجوز وارد مرکز فلسطین اشغالی شده و پلیس وی را به ضرب گلوله از پای درآورد. اما یک نفر دیگر نیز در این عملیات مشارکت داشته که تحت تعقیب است. این عملیات با توجه به سطح تنش در منطقه و بعد از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس مورد توجه رسانه‌‌های رژیم اسرائیل قرار گرفته و موجب شکاف و اختلاف در بین مقامات صهیونیست شده است، به‌طوری که رئیس اپوزیسیون اسرائیل از عملکرد وزیر امنیت داخلی انتقاد کرد.
گفتنی است حفره امنیتی رژیم صهیونیستی پس از عملیات راهبردی مقاومت یمن به تل‌آویو و عملیات‌های متعدد حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی ضربه سخت حیثیتی به صهیونیست‌ها وارد کرده است. عملیات استشهادی در قلب سرزمین‌های اشغالی بعد از طوفان‌الاقصی شدت بیشتری گرفته و با ایجاد پیامدهای متعدد برای اسرائیل، زیست شهرک‌نشینان را با وحشت و هراس همیشگی از جنگ خیابانی عجین کرده است. آنچه مسلم است، خسارت تخریب روانی این دست عملیات بیش از خسارت‌های جانی است و با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته از سوی صهیونیست‌ها برای متوقف ساختن روند انجام عملیات‌‌های استشهادی در اراضی اشغالی، فلسطینیان همچنان به این نوع عملیات به‌عنوان یک گزینه استراتژیک برای مقابله با اقدامات متجاوزانه رژیم اشغالگر قدس و زمینگیر کردن این رژیم غاصب می‌نگرند. این خسارت روانی در حالی است که به نوشته روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت، از آغاز جنگ در غزه دست‌کم 10 هزار نظامی اسرائیلی کشته یا مجروح شدند و طبق آمارهای بخش توانبخشی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، هر ماه حدود 1000 نظامی اسرائیلی دیگر به این بخش منتقل می‌شوند. تبعات و هراس به‌وجود آمده از این گزینه استراتژیک برای اسرائیل موجب شد که ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جریان بازدیدش از محل انجام عملیات در جنوب تل‌آویو بر توزیع و استفاده از اسلحه توسط شهروندان اسرائیلی تأکید کند. وی ضمن اشاره به جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان تصریح کرد: «جنگ ما تنها علیه ایران نیست، بلکه ما در همین خیابان‌ها هم در حال جنگ هستیم.»
 
واکنش گروه‌های مقاومت فلسطین
جنبش حماس طی بیانیه‌ای مطبوعاتی از عامل قهرمان این عملیات تقدیر کرد و از توده‌های مردم و جوانان انقلابی در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس خواست تا به تشدید قیام علیه ارتش اشغالگر و شهرک‌نشینان فاشیست آن در همه‌جای سرزمین فلسطین ادامه دهند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز ضمن تبریک عملیات ضدصهیونیستی امروز در شهر حولون در جنوب تل‌آویو، آن را پاسخی طبیعی و مشروع به جنایات و کشتارهای دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین دانست. کمیته‌های مقاومت فلسطین در بیانیه خود با تبریک این عملیات شهادت‌طلبانه، آن را نشانه پوشالی بودن رژیم صهیونیستی در برابر اراده مبارزان قهرمان فلسطین دانست. این جنبش فلسطینی اظهار داشت که این عملیات واکنش و پاسخ طبیعی و عملی به جنایت‌های روزانه و نسل‌کشی ملت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه بود. این جنبش از جوانان فلسطینی خواست، رویارویی با دشمن صهیونیستی را در همه میدان‌ها افزایش دهند و مقاومت را به شیوه‌های مختلف تشدید کنند.
 
عملیات مقاومت فلسطین
همچنین روز گذشته گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرد در پاسخ به کشتار غیرنظامیان فلسطینی و ترور رهبران مقاومت، شهرک‌های «غان یفنه» و «اسدود» در جنوب فلسطین اشغالی را هدف حمله موشکی قرار داده است. منابع عبری‌زبان از آتش‌سوزی در منطقه یفنه به دنبال حمله موشکی مقاومت از نوار غزه خبر دادند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم تأکید کرد که شهرداری اسدود پناهگاه‌ها را به روی صهیونیست‌ها باز کرده است. برخی منابع عبری زبان اعلام کردند حداقل ۵ موشک از خان‌یونس در جنوب نوار غزه به سمت منطقه «غان‌یفنه» شلیک شده است. علاوه بر این، گروهان‌های قدس نیز اعلام کرد یکی از مجاهدان تک‌تیرانداز این گروهان‌ها یک نظامی اشغالگر اسرائیلی را در محله تل‌الهوا در شهر غزه هدف قرار داده است.
 جنایت‌های تمام‌نشدنی قصاب
روز گذشته ارتش صهیونیستی چادرهای آوارگان فلسطینی در محوطه بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح در مرکز نوار غزه را بمباران کرد که طی آن آوارگان زیادی شهید و مجروح شدند و چادرهای بسیاری که محل اسکان خانواده‌های آواره بود نیز در میان شعله‌های قدکشیده آتش سوختند. این منبع خبری گزارش داد که یگان‌های توپخانه ارتش اشغالگران نیز اطراف شرکت برق و مدرسه «مالزی» در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز غزه را گلوله‌باران کرد.

 

بــــرش

نبرد بی‌صدا در کرانه باختری
درحالی که افکار عمومی در منطقه، به‌طور ویژه تحولات را در جبهه‌های لبنان، یمن و غزه دنبال می‌کنند، رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شدت عمل و سرکوب علیه فلسطینی‌ها را به‌طور قابل توجهی تشدید کرده است، به‌طوری که آنروا (آژانس امدادرسانی سازمان ملل) در گزارشی از وضعیت جاری در کرانه باختری با عنوان «نبرد بی‌صدا» یاد کرده است.  بر همین اساس، تنها در روز شنبه صهیونیست‌ها در دو عملیات جداگانه دو خودرو را در طولکرم هدف حمله پهپادی قرار داده و دست‌کم 9 نفر را به شهادت رسانده‌اند. صهیونیست‌ها طی دو هفته اخیر نیز تمام مسیرها در داخل و منتهی به کرانه را بسته‌اند و عملاً تردد فلسطینی‌ها در پشت ایست و بازرسی‌ها مختل شده است. همزمان با این اقدامات در زمینه اقتصادی هم به‌دنبال اعمال محدودیت‌های جدید برای فلسطینیان ساکن در کرانه باختری هستند و این درحالی است که طی دو ماه گذشته پرداخت حقوق کارکنان در کرانه باختری با دشواری‌هایی همراه بوده است. از طرفی دیگر، رژیم صهیونیستی طرح‌های غیرقانونی توسعه شهرک‌سازی خود را با شدت ادامه می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی