صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

راه‌اندازی سامانه کشف فیشینگ
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتقای امنیت سایبری را از حوزه‌های مأموریتی مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست.
عیسی زارع‌پور در این باره گفت: راه‌اندازی سامانه کشف فیشینگ، مقابله با ۴۰۰ حمله سایبری پیچیده، تلاش برای توسعه بومی زیرساخت‌های لازم و افزایش ظرفیت‌ها از طریق ۳۷ مرکز آپا بخشی از تلاش‌های وزارت ارتباطات برای تأمین امنیت سایبری کشور بوده است. وی همچنین برگزاری ۲۲۵ مسابقه کشف آسیب‌پذیری، کشف و رفع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ آسیب‌پذیری را ازدیگر اقداماتی دانست که در حوزه ارتقای امنیت سایبری انجام شده است.
 
رفع نیاز بیماران تنفسی با ایران‌ساخت
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی‌سازی بلندر هوا و اکسیژن مدیکال شده است که امکان تنظیم دقیق درصد اکسیژن از ۲۱ تا ۱۰۰ درصد را فراهم می‌کند تا به این ترتیب، نیازهای تنفسی هر بیمار به طور کامل برآورده شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این دستاورد گامی مهم در جهت استقلال کشور در حوزه تجهیزات پزشکی و کاهش وابستگی به نمونه‌های خارجی است. مسعود سلیمانی، مدیرعامل این شرکت گفت: تمام قطعات این دستگاه‌ها توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند و از هیچ نمونه خارجی کپی‌برداری یا مهندسی معکوس نشده است. این موضوع، سهولت تعمیر و قیمت بسیار مناسب‌تر این دستگاه‌ها را نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی به دنبال داشته است.
 
چسب زخم قلب ابداع شد
در آینده نزدیک نوع جدیدی از ماده که مانند چسب زخم عمل می‌کند، می‌تواند قلب‌های آسیب دیده یا بخش‌های دیگر بدن را درمان و به راحتی با بافت‌های موجود یکپارچه شود. به گزارش مهر، محققان روش چاپ سه بعدی جدیدی ابداع کرده‌اند که قدرت و انعطاف پذیری بافت انسان را تقلید می‌کند. در این روش مواد به اندازه‌ای انعطاف پذیر هستند که تپش مداوم قلب را دوام می‌آورند و تاحدی سخت هستند که در مقابل فشار مفاصل مقاومت کنند و با نیازهای خاص بیمار منطبق شوند. محققان امیدوارند این روش به توسعه مواد زیستی پیشرفته مانند پانسمان قلبی حاوی دارو، وصله غضروفی و بخیه‌های بدون سوزن منجر شود.
جستجو
آرشیو تاریخی