صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

بیش از ۷۰ درصد زائران اربعین از مرز مهران رفت و آمد می‌کنند

آماده سازی زیر ساخت های تردد زائران اربعین

مرجان قندی
خبرنگار

کمتر از یک ماه تا اربعین حسینی مانده است و سفرهای اربعین کم و بیش آغاز شده و در روزهای آینده و با ورود به ماه صفر تعداد سفرها بیشتر هم خواهد شد. طبق روال هر سال پایانه‌های مرزی مهران در استان ایلام، شلمچه و چذابه در خوزستان، خسروی در کرمانشاه و باشماق در کردستان آماده استقبال از زائران شده‌اند. به گفته مسئولان، امسال زیرساخت‌ها با کیفیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته در این مرزها تدارک دیده شده است.
فرماندار مهران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه هر سال در ایام اربعین بیش از ۷۰ درصد زائران از مرز مهران تردد می‌کنند، گفت: مرز مهران به دلیل امنیت مطلوب و نزدیکی به عتبات‌ عالیات هر سال شاهد تردد میلیونی مشتاقان زیارت عتبات از اقصی نقاط کشور است.
علی‌عباس شفیعی با اشاره به اینکه روزانه تردد بیش از ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر از مرز مهران صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در ایام اربعین این آمار از ۳۰۰ هزار نفر در روز هم عبور می‌کند.

چهار بانده شدن جاده‌های ایلام تا مهران
وی تصریح کرد: در طول سال بیش از ۷ تا ۹ میلیون نفر از مرز مهران به عتبات عالیات مشرف می‌شوند که حدود ۴ میلیون تردد مربوط به ایام اربعین است. شفیعی با اشاره به اینکه مرز مهران مرز اول کشور در بحث تردد است و با توجه به این موضوع در خصوص تدارکات زیرساختی توجه بیشتری به مرز مهران و استان ایلام صورت گرفته است، تأکید کرد: بیش از ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های ایلام تا مهران چهار بانده شده است.
فرماندار مهران گفت: برخلاف سال‌های گذشته که زائران ۱۲ تا ۱۵ ساعت در این مسیر به خاطر ترافیک معطل می‌شدند، در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته کمتر از یک ساعت، حتی در ایام اربعین به مرز مهران می‌رسند.
شفیعی به جانمایی پارکینگ‌های در نظر گرفته شده در این شهرستان اشاره کرد و افزود: امسال پارکینگ شماره ۲ با وسعت 16 هکتار و با ظرفیت جای پارک ۸ هزار خودرو در نقطه صفر مرزی به ظرفیت قبلی پارکینگ‌های این شهرستان اضافه شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر وسعت پارکینگ‌های اربعین یک و دو حدود ۸۰ هکتار است که این مهم باعث می‌شود از لحاظ پارکینگ خودروها با مشکلی مواجه نشویم.
فرماندار مهران با بیان اینکه در پارکینگ‌های دستگاه‌های دولتی و خصوصی داخل شهر مهران بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ظرفیت پارکینگ پدافندی وجود دارد تا در صورت نیاز از آن استفاده شود، تصریح کرد: در ایام اربعین بیش از ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌توانند در این پارکینگ‌ها  مستقر شوند. وی با بیان اینکه تلاش می‌شود امنیت مال، جان و احترام به زائر در مرز مهران به بهترین نحو ممکن حفظ ‌شود، اظهار داشت: ۲ موکب بزرگ در پارکینگ یک و دو برای خدمات‌رسانی به زائران استقرار یافته و یک درمانگاه برای افرادی که خودرویشان را در پارکینگ پارک کرده‌اند، خدمات‌رسانی می‌کند.

خدمات‌رسانی ۱۳۰ موکب در شهر مهران به زائران
فرماندار مهران با اعلام اینکه همه اماکن از لحاظ سیستم سرمایش و بهداشت کنترل و آماده می‌شوند، تصریح کرد: همه خانه‌های مسافر، مساجد و حسینیه‌ها در شهر مهران آماده خدمات‌رسانی به زائران اربعین هستند و همه اعضای هیأت‌های مذهبی و امنا، کمیته مواکب و مردمی در حال آماده‌سازی امکانات برای استفاده زائران هستند. شفیعی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۳۰ موکب در شهر مهران و پایانه مرزی شهید سلیمانی کار خدمات‌رسانی به زائران را انجام می‌دهند. پایانه شهید رئیسی که همان پایانه برکت است و از بزرگ‌ترین پایانه‌های کشور به شمار می‌آید هم با تمام امکانات در حال آماده شدن است.

افزایش درهای ورود و خروج مرز مهران
شفیعی با بیان اینکه سال گذشته ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد داشتند، تأکید کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴ میلیون نفر از این مرز به عتبات عالیات مشرف شوند.
فرماندار مهران با اشاره به اینکه سازمان حمل‌ونقل و راهداری و پایانه‌های کشور همچون سنوات گذشته با انتشار فراخوان برای خدمت‌رسانی به زائران آماده می‌شوند، تصریح کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام از 10 مردادماه که تعداد سفرهای زائران به سمت مهران بیشتر می‌شود، آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی به زائران را دارد.
وی با بیان اینکه دروازه‌های ورود و خروج از مرز مهران به کشور عراق از ۳ در به ۵ در افزایش پیدا کرده است، گفت: برای گیت‌های گذرنامه هم ۱۲۰ گیت آماده خدمات‌دهی است و سامانه سجاد که بین ۳ تا ۵ ثانیه مهر گذرنامه را می‌زند، آماده است تا با کشور عراق لینک شود و همچون سال گذشته که زائر کمتر از ۵ دقیقه از مرز ایران و گیت گذرنامه عراق عبور می‌کرد به سمت کربلا حرکت کند.
فرماندار مهران خاطرنشان کرد: مرز مهران به صورت ۲۴ ساعته روی زائران باز و آماده خدمت‌رسانی است و از سال ۱۴۰۱ تاکنون این‌چنین بوده است. وی از زائرانی که مرز مهران را برای پیاده‌روی اربعین انتخاب می‌کنند درخواست کرد سفر خود را طوری مدیریت کنند که شب به مرز مهران برسند و با خنک شدن هوا به عتبات مشرف شوند.

گذرگاهی برای سیاحت و زیارت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه مرز باشماق امسال برای سومین سال است که به‌ عنوان یکی از مرزهای تردد زوار اربعین در ایران در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: زائران می‌توانند از این مرز وارد خاک عراق و از آن هم خارج شوند. مهدی رمضانی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵۸ هزار نفر از زائران ایرانی از مرز باشماق مریوان راهی کربلا شدند، اما امسال پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به شرایط گرمای هوا تعداد بیشتری این مرز را برای سفر خود انتخاب کنند.
وی با اعلام اینکه تاکنون برنامه‌ریزی برای تردد 700 هزار نفر را از مرز باشماق انجام داده‌ایم، افزود: مرز باشماق مریوان از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقش راهبردی دارد و از زمانی که به عنوان یکی از مرزهای محل تردد زوار معرفی شده آمار مسافران و گردشگران در استان چندین برابر افزایش پیدا کرده است.
رمضانی به مزیت‌های انتخاب این مرز از سوی زائران اشاره کرد و گفت: مرز باشماق نسبت به دیگر مرزها برای تشرف به عتبات مسیر طولانی‌تری برای زائران دارد اما این مرز با توجه به همزمان شدن ایام اربعین در فصل گرما، هم از نظر آب‌و‌هوایی خنک و همچنین از نظر گردشگری، مسیر از مناظر زیبا و چشم‌نوازی برخوردار است و هم از نظر سهولت ورود و خروج از مرز شرایط مناسبی بین مرزهای دیگر کشور دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی