صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

«ایران» از آماده‌سازی‌ها برای زیارت اربعین گزارش می‌دهد

بی تاب طریق عاشقی

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار


روزشمار برای زیارت اربعین آغاز شده، حالا عاشقان زیارت گنبد طلایی و پیاده‌روی در بین‌الحرمین هر روز بی‌تاب‌تر از روز قبل می‌شوند تا با پای پیاده در گرمای بیش از 50 درجه طریق عاشقی را قدم به قدم طی کنند. اربعین نزدیک می‌شود تا شیعیان از همه نقاط دنیا در کربلای معلی گردهم آیند و یکصدا و بلند به مولای‌شان بگویند «لبیک یا حسین». با توجه به حضور میلیونی زائران در ایام اربعین، بویژه در شرایط محیطی و آب و هوایی خاص، ستاد مرکزی اربعین به زائران تأکید می‌کند حتماً خود را تحت پوشش بیمه اربعین قرار دهند تا در صورت مواجهه با بیماری و حوادث احتمالی، از حمایت‌ها و خدمات بیمه‌ای که به سهولت در دسترس ایشان قرار خواهد گرفت بهره‌مند شوند و از این طریق با آرامش خاطر به خیل مشتاقان پیاده روی اربعین بپیوندند. معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره آخرین جزئیات نام‌نویسی متقاضیان اربعین حسینی در سامانه سماح، گفت: مرز مهران در صدر انتخاب متقاضیان است. او با بیان اینکه ثبت‌نام در سامانه سماح برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای و برنامه‌ریزی در کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین ضروری است، یادآور شد: تا ظهر روز سه‌شنبه ۹ مرداد ماه حدود ۶۵۰ هزار نفر در سامانه سماح، نام‌نویسی قطعی کرده‌اند. حمیدرضا محمدی با بیان این مطلب گفت: تاکنون ۶۴ درصد متقاضیان آقایان و ۳۶ درصد متقاضیان بانوان هستند.
محمدی با بیان اینکه غالب متقاضیان یعنی حدود ۹۵ درصد به صورت زمینی درخواست خود را در سامانه ثبت کرده‌اند گفت:۶۰ درصد قصد خروج از مرز مهران، ۲۰ درصد شلمچه، ۹ درصد خسروی، ۵ درصد چذابه، ۵ درصد هوایی و باقیمانده نیز از مرزهای دیگر زمینی ابراز تمایل کرده‌اند.
او افزود: از متقاضیانی که به صورت زمینی درخواست عزیمت به عراق در ایام اربعین را ثبت کرده‌اند، ۴۲ درصد قصد بهره‌مندی از وسیله نقلیه شخصی دارند که برنامه‌ریزی‌های لازم برای متقاضیان صورت می‌گیرد. البته این آمار موقتی است و در روزهای آتی به‌روز‌رسانی خواهد شد. از متقاضیان سفر اربعین می‌خواهیم که نام‌نویسی خود در سامانه سماح را به روزهای آخر موکول نکرده و هرچه زودتر در سامانه samah.haj.ir نام‌نویسی کنند. معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تأکید کرد: همه متقاضیان اربعین حسینی ۱۴۰۳ با نام‌نویسی در سامانه سماح و انتخاب بسته بیمه‌ای و واریز مبلغ آن و دریافت کد رهگیری، گام مهم برای برنامه‌ریزی و دریافت خدمات مناسب را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: مبنای برنامه‌ریزی‌های کمیته‌های مختلف ستاد مرکزی اربعین حسینــی، تعــــــــداد ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه سماح است، بنابراین باید به این مهم توجه ویژه‌ای شود.

 

فعالیت ۱۶۱ موکب درمانی در پیاده‌روی اربعین
رئیس بسیج جامعه پزشکی هم از فعالیت و استقرار ۱۶۱ موکب درمانی در پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد و گفت: از مجموع این موکب‌ها ۱۳۰ موکب داخل عراق است و امسال با توجه به گرمای شدید هوا خدمات درمانی گسترده و وسیعی را برای زائران ارائه خواهیم کرد. محمدحسین زارع‌زاده درخصوص خدمات‌رسانی در ایام اربعین گفت: سال گذشته ۵ هزار و ۹۵۱ نفر از پزشکان به پیاده‌روی اربعین اعزام شدند و بیش از یک میلیون و ۶۶۵ هزار خدمت ارائه  شد. وی ادامه داد: همکاری لازم با اورژانس و دانشگاه‌های علوم پزشکی و هلال احمر برای تأمین خدمات بهداشتی و درمانی و دارو را داریم و ۱۹‌ موکب در بسیج مردمی عراق برپا می‌شود.

 

استقرار 80 هزار نیروی خدمت‌رسان به زائران اربعین
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: زائران با رعایت قوانین با خودروی شخصی به سمت مرزها بروند.
سردار سید تیمور حسینی، در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی سال ۱۴۰۳ پیرامون هماهنگی اقدامات طرح ترافیکی اربعین حسینی (ع) سال ۱۴۰۳ و مدیریت سفرهای شهریور، اظهار داشت: بیش از ۸۰ هزار نفر از نیروهای مختلف به صورت شبانه‌روزی در طول محورهای منتهی به مرزها مستقر شده‌اند تا خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی را تسهیل کنند. از مسافران درخواست شده است که قبل از شروع سفر، اطلاعات مورد نیاز خود را در سامانه سماح ثبت کنند.
وی افزود: استانداران استان‌های مرزی موظف به اتخاذ تمهیدات لازم و بررسی وضعیت پارکینگ‌ها هستند. سال گذشته، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از هموطنان به مرزها مراجعه کردند و با توجه به تحلیل روند امسال که از ابتدای ماه محرم آغاز شده، پیش‌بینی می‌شود که امسال با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه باشیم. زائران تا حد امکان از وسایل شخصی استفاده کنند و قوانین را رعایت کنند.
سردار حسینی گفت: از ابتدای ماه صفر، پیک رفت سفرهای اربعین در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مرداد خواهد بود و تا ۳ شهریور ماه توازن برقرار است. همچنین، روزهای ۴ و ۵ شهریور به پیک بازگشت زائران اختصاص دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی