صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

گرمای هوا خزندگان و حشرات سمی را به زیستگاه‌های انسانی کشاند

آفتابی شدن عقرب‌ها و مارها در زاهدان و اصفهان

ایران زمین – جولان عقرب‌ها در سیستان و بلوچستان و خزیدن مارها در خانه‌ها و پارکینگ‌های اصفهانی ها؛ پدیده‌هایی که هر چند هر سال در فصل گرم سال زیاد دیده می‌شود اما امسال با افزایش گرما موارد عقرب گزیدگی در زاهدان و وجود مار در خانه‌های مسکونی اصفهانی‌ها بیشتر گزارش شده است.

ایران در رتبه سوم عقرب گزیدگی دنیا
تصور عموم مردم این است که عقرب‌ها فقط در مناطق بیابانی زندگی می‌کنند، ولی این‌گونه نیست و با توجه به تنوع گونه‌هایی که دارند، آنها را می‌توان در زیستگاه‌های مختلف مشاهده کرد. افزایش گرما، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، باعث نزدیک شدن و در هم آمیختگی زیستگاه‌های خزندگان و جانوران سمی در محیط‌ها و سکونتگاه‌های انسانی شده است.
براساس گزارش وزارت بهداشت، در ایران، از ۵۰ گونه عقرب موجود در جهان، هفت گونه حائز اهمیت هستند که سالانه به طور میانگین موجب بیش از ۶ هزار گزش می‌شوند و کشور را پس از مکزیک و کلمبیا در رتبه سوم دنیا قرار داده‌ است.  از چند روز گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر هجوم عقرب‌ها به روستاهای زاهدان منتشر و دست به دست می‌شود که موجب بهت و حیرت و وحشت مردم شده است، با توجه به آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صحت این اخبار مشخص شد و خوشبختانه در حال حاضر گزارشی مبنی بر جان باختن افراد با عقرب گزیدگی نداشته‌ایم. معمولاً اواخر بهار میزان گزش عقرب در مناطق گرم شروع می‌شود و در مهرماه فروکش می‌کند که تغییرات اقلیمی موجب نزدیک‌تر شدن این حشرات به محل زندگی انسان‌ها شده است میزان عقرب گزیدگی با توجه به ادامه شرایط خشکسالی افزایش خواهد داشت بنابراین نیاز به آموزش‌های بیشتر به مردم وجود دارد.
رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی زاهدان گفت: در هفت روز گذشته ۱۲ نفر در زاهدان و شهرها و روستاهای اطراف دچار عقرب گزیدگی شده و پس از انجام مراقبت‌های اولیه، توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند.
 دکتر علی عبدالرزاق‌نژاد با اشاره به اینکه با گرمای شدید هوا جنب و جوش عقرب‌ها بیش از پیش شده است اظهار کرد: در روستاهای اطراف زاهدان مانند تل سیاه، سرجنگل، قادر آباد، شهرهای نصرت آباد و زاهدان موارد عقرب گزیدگی گزارش شده است.  وی ادامه داد: لازم است تا در صورت عقرب گزیدگی بلافاصله ضمن ثابت نگه داشتن عضو آسیب دیده، از هر گونه دستکاری مثل مکیدن محل گزیدگی برای خارج کردن سم خودداری شود.

مار در خانه اصفهانی ها
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: با گرم شدن هوا تعداد مارها نیز در این شهر افزایش یافته است چنانکه در ماه گذشته ۵۶ حلقه مار در این شهر زنده‌گیری شد. سرآتشیار محمد شریعتی افزود: هر سال با شدت یافتن گرمای هوا بخصوص در ماه‌های تیر و مرداد با افزایش تعداد مارها در سطح شهر و محل زندگی شهروندان مواجهیم که در این زمینه تماس‌های متعددی را روزانه درباره رویت مار در محل زندگی و کار مردم دریافت می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: تیر گذشته حدود ۶۰ گزارش درباره وجود مار در منازل و خودروی شهروندان اصفهانی دریافت شد که همکاران آتش‌نشانی با مراجعه به محل، ۵۶ حلقه آنها را زنده‌گیری و به محیط زیست و طبیعت بازگرداندند.  سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اصفهان به شهروندانی که قصد سفرهایی به خارج از شهر را دارند توصیه کرد که از بسته بودن درب خودروی خود اطمینان حاصل کنند زیرا بسیاری از این خزندگان از طریق وارد شدن به خودرو یا وسایل شخصی به محیط زندگی شهری راه پیدا می‌کنند.  شریعتی تأکید کرد: شهروندان به محض مشاهده مار با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند و از اقدامات خودسرانه که موجب رفتن مار به مکان‌های غیرقابل دسترس یا مارگزیدگی می‌شود، بپرهیزند.

جستجو
آرشیو تاریخی