صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

معاون وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران خبر داد

آغاز شاداب‌سازی 110 هزار کلاس درس

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

 
به گزارش خبرنگار «ایران»، نشست خبری حمید طریفی حسینی  دوشنبه ۸ مرداد با موضوع ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با ارائه آمار از ثبت نام کلاس اولی‌ها در سال‌ جاری بیان کرد: امسال یک میلیون و ۴۹۵ هزار دانش‌آموز وارد پایه اول دبستان می‌شوند اما این آمار نسبت به سال گذشته کاهش ۱۱۰ هزار نفری داشته است. تاکنون ۸۰ درصد ثبت‌نام پایه اول دبستان و ۹۰ درصد ثبت‌نام در کل دوره ابتدایی را انجام داده‌اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: همچنین کلاس‌بندی ۹۰ درصد دانش‌آموزان انجام شده است و معلمان نیز در حال سازماندهی هستند. به طور کلی ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار نفر دانش‌آموز دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری خواهیم داشت.
وی اشاره کرد: طبق نظام دوری در مدارس ابتدایی، تعدادی از معلمان دبستان براساس سازمان نظام دوری تدریس می‌کنند یعنی اگر سال گذشته در پایه اول ابتدایی آموزش داده‌اند امسال با همان دانش‌آموزان خود در پایه دوم ابتدایی، آموزش را ادامه خواهند داد. همچنین این رویه تا پایه سوم ابتدایی ادامه دارد.
طریفی حسینی گفت: امسال یک نیازسنجی مدرسه‌محور صورت گرفته تا نیاز مدارس شناسایی شود و به مناطق اعلام کنند و برنامه‌ریزی لازم برای دوره‌های توانمندسازی به صورت حضوری از هفته سوم مرداد آغاز می‌شود. همچنین۶۰ ساعت آموزش ضمن خدمت برای توانمندسازی معلمان در نظر گرفته شده است. بدین شکل که معلمان براساس سابقه کار، مدرک تحصیلی و شرکت در دوره‌های ضمن خدمت سال تحصیلی گذشته می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: قرارگاه عدالت تربیتی به همراه نوسازی مدارس بهسازی و شاداب‌سازی ۱۱۰ هزار کلاس درس را آغاز کرده‌اند. الگوی مدرسه تزار سند تحول بنیادین به استان‌ها ابلاغ شده است و این الگو قرار است در ۱۰ درصد مدارس دولتی مانند شاهد و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی انجام شود و بر این اساس باید وضعیت مدارس را با کمک راهبران تحول مشخص و ارزیابی کنند که منابعی هم برای این اقدام در نظر گرفته شده است.
جبران کمبود نیرو با به‌کارگیری بازنشستگان
وی درباره کمبود معلم در دوره ابتدایی گفت: بخشی از نیروهای انسانی بواسطه نیروهای حق‌التدریس تأمین می‌شود، همچنین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی هم به کار گرفته می‌شوند. البته بناست نرخ حق‌التدریس افزایش پیدا کند. حق‌التدریس معلمان را ماهانه پرداخت کردیم تا همکاران بتوانند به این صورت به ما کمک کنند، همچنین با به‌کارگیری نیروهای بازنشسته امسال کمبود چشمگیری نخواهیم داشت.
طریفی بیان کرد: استان‌ها مشخص می‌کنند که هر منطقه چه میزان کمبود معلم دارد و بر چه اساس باید نیروها به کار گرفته شوند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا ۱۰ شهریور تعداد کمبود معلم مشخص می‌شود و حدود ۲ یا ۳ هزار نفر تکمیل ظرفیت آزمون آموزگاری هم مشخص می‌شود که می‌تواند به کمبود معلم کمک کند.

وجود ۳۷۰ مدرسه
تک دانش‌آموزی
وی افزود: آمار دقیق موالید از ثبت احوال گرفته و آیین‌نامه جامعی برای جذب بازماندگان نوشته شده که در دستور کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت قرار گرفته است و براین اساس یک آمار دقیق از بازماندگان را به دست می‌آوریم.
طریفی حسینی در توضیح بازماندگان از تحصیل گفت: بخشی از افراد خارج از مدرسه به لحاظ معلولیت‌های شدید ذهنی امکان ثبت‌نام ندارند. آمار این کودکان هم معمولاً در گروه بازماندگان از تحصیل محاسبه می‌شود که این صحیح نیست. همچنین مرگ و میر یا مهاجرت برخی دانش‌آموزان هم در آمار عنوان شده برای کودکان بازمانده از تحصیل در نظر گرفته نمی‌شود البته بازماندگان از تحصیل در قالب آموزش بزرگسالان و مدارس از راه دور هم می‌توانند تحصیل کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته کمتر از ۱۵۰ هزار نفر را که به مدرسه نرفته بودند، بررسی کردیم و برخی از آنها معلولیت شدید داشتند. اکنون ۳۷۰ مدرسه تک دانش‌آموزی و ۱۰ هزار مدرسه با جمعیت کمتر از ۱۰ دانش‌آموز داریم و هرجا که نیاز باشد، شرایط تحصیل را مهیا می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی