صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در سایه تهدید و تحریم امریکا برگزار شد

روز سرنوشت در کاراکاس

 امیر فرشباف
خبرنگار

انتخابات روز گذشته در ونزوئلا درحالی برگزار شد که دولت امریکا باز هم این کشور را به بهانه برگزاری ناعادلانه انتخابات تهدید به تحریم کرد. پیش‌تر رویترز درباره این رویکرد مداخله جویانه به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده بود: دولت بایدن به مادورو هشدار داده که «اگر بدون ارائه شواهد ملموس مدعی پیروزی در انتخابات شود، پذیرش نتایج این انتخابات از سوی جامعه بین‌المللی را زیر سؤال خواهد برد.»
پیش‌تر در زمان ترامپ نیز تلاش‌هایی در جهت انقلاب مخملی صورت گرفته بود که با شکست مواجه شد.
در این دوره از انتخابات، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور سوسیالیست ونزوئلا به دنبال سومین دوره ریاست جمهوری خود است و ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اپوزیسیون، رقیب اصلی او است.
روز 24 جولای بود که کاراکاس نسبت به این دخالت‌ها هشدار داد و تأکید کرد طرح واشنگتن برای به رسمیت نشناختن نتایج این انتخابات شکست خواهد خورد. ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همه طرح‌های فاشیستی برای به رسمیت نشناختن پیروزی مردمی بار دیگر با شکست مواجه خواهند شد.
در روزهای اخیر روند این مداخلات افزایش یافته و مقامات امریکایی به طور علنی از رقیب مادورو حمایت کردند. برایان نیکولز (معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور نیمکره غربی) در جلسه استماع کنگره امریکا مدعی شده بود: نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده برتری آشکار مخالفان [دولت ونزوئلا] است.
این مسأله به رسانه‌های امریکایی هم سرایت کرد و شبکه ان بی‌سی نیوز و نیویورک تایمز در گزارشی پیش از انتخابات، از نگرانی‌ها برای عدم کنار رفتن مادورو خبر دادند. در این گزارش آمده است: «همان‌طور که بسیاری از ونزوئلایی‌ها آرزوی یک انتخابات قانونی را دارند، نگران هستند که او بتواند راه‌های دیگری برای حفظ قدرت پیدا کند. در صورتی که مادورو در نهایت قدرت را ترک کند، ممکن است به دنبال مذاکره با مخالفان برای خروج از کشور باشد تا از پیگرد قانونی در دادگاه بین‌المللی به اتهام جنایت علیه بشریت اجتناب کند. در عین حال، تعداد کمی از ونزوئلایی‌ها انتظار دارند که انتخابات منجر به برکناری مادورو شود.»
در میان رسانه‌های اروپایی نیز همین روند القای پیشتازی رقیب مادورو دنبال می‌شود. شبکه یورونیوز وابسته به اتحادیه اروپا یک روز پیش از انتخابات، با استناد به نظرسنجی‌ها از پیشتازی ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اپوزیسیون با اختلاف 20 تا 30 درصدی خبر داد!
شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی هم با القای «تقلب و تلاش مادورو و متحدانش برای تسلط بر کاخ ریاست جمهوری» مدعی «انجام اقدامات غیرعادی و تغییرات عجیب به نفع حزب حاکم» شد. در این گزارش آمده است: گروه‌های مخالف دولت قصد دارند هزاران نفر را برای نظارت بر شمارش رسیدهای اوراق رأی در شعبه‌های رأی‌گیری جداگانه مستقر و آمار به دست آمده را ثبت کنند تا مشخص شود چه تعدادی رأی داده‌اند.
با این حال، خورخه رودریگس رئیس ستاد انتخاباتی نیکلاس مادورو و نامزد حزب سوسیالیست متحد (PSUV) و قطب میهنی سیمون بولیوار بزرگ (GPPSB)، نسبت به توطئه ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از سوی مخالفان دولت هشدار داد. وی خاطرنشان کرد که امریکایی‌ها در پشت این اقدامات، به دنبال احیای مجدد روندی هستند که در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۹ در این کشور حوزه کارائیب انجام شد؛ زمانی که خوان گوایدو رهبر وقت مخالفان دولت، خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی