صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

هدف‌گیری مشکوک موجب کشته و زخمی شدن ده ها تن در منطقه مجدل الشمس شد

خودزنی اسرائیل

گروه جهان/ درحالی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد با اتهام زنی به لبنان در حمله به منطقه «مجدل الشمس» و تمسک به یک هیاهوی سیاسی، سطوح تهدید خود را بالا ببرد اما خبرها حکایت از یک افتضاح و شکست پدافندی اسرائیل در مواجهه با یک موشک مهاجم خبر می‌دهد.
شامگاه شنبه در پی انفجاری مشکوک در استادیوم منطقه مجدل الشمس در جولان سوریه، مقامات رژیم صهیونیستی با اتهام زنی به حزب‌الله ادعا کرده بودند شلیک موشک از جنوب لبنان به این منطقه به کشته و زخمی شدن شماری از صهیونیست‌ها منجر شده است؛ ادعایی که در همان ابتدا مقاومت اسلامی لبنان قاطعانه آن را رد و تأکید کرد که مقاومت با این حادثه هیچ ارتباطی ندارد و همه ادعاهای نادرست دراین باره را بشدت تکذیب می‌کند. رسانه‌های لبنانی نیز خبر دادند که حزب‌الله گزارشی را در این رابطه به سازمان ملل اطلاع داده و بار دیگر تأکید کرده که علت حادثه مجدل الشمس، موشک ضدهوایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده که به یک ورزشگاه فوتبال اصابت کرده است.
با وجود این تکذیب اما منابع امنیتی رژیم صهیونیستی با تأکید بر اتهامات خود علیه حزب‌الله اعلام کردند پاسخ تل‌آویو به این حمله بسیار قوی خواهد بود. دفتر بنیامین نتانیاهو، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نخست‌وزیر اسرائیل «به صراحت» هشدار داده که حزب‌الله بابت این اقدام «بهای سنگینی خواهد پرداخت که تاکنون نپرداخته است». ویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نیز سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را مسئول حمله مجدل الشمس دانست و گفت: «زمان آن رسیده تا حزب‌الله بهای سنگینی بپردازد.» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم در واکنش به این حمله موشکی مدعی شد حزب‌الله همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «وزیر جنگ و رئیس ستاد کل ارتش هم‌اکنون در حال انجام مشورت‌هایی با مقامات ارتش هستند.»

گنبد آهنین، عامل جنایت
چندی پس از انتشار این اخبار و با توجه به شواهد غیر قابل انکاری که احتمال رهگیری نادرست سامانه گنبد آهنین را قوت می‌بخشید، ‌ارتش رژیم صهیونیستی دلایل شکست سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشکی که مجدل الشمس در جولان اشغالی را هدف قرار داده و موجب کشته شدن 12 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شده را فاش کرد. به گزارش «اسکای نیوز»، بر اساس نتایج تحقیقاتی که رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، آن را اعلام کرد «به علت ناهمواری‌ها، هیچ موشک رهگیری هوایی، شلیک نشده است و امکان اخطار بلند مدتی که اجازه رهگیری موشک و فرار به پناهگاه را بدهد، وجود نداشت». رادیو ارتش افزود، تحقیقات اولیه ارتش حاکی از آن است که «هیچ مشکلی در شناسایی موشک وجود نداشته و موشک سریعاً شناسایی و آژیر خطر در مجدل الشمس فعال شد». رادیو ارتش رژیم اشغالگر ادامه داد: اما «با توجه به مسافت کوتاهی که موشک پیمود، امکان فعال‌سازی زودتر آژیر و اعطای وقت بیشتر برای دفاع وجود نداشت.» در نتیجه تحقیقات آمده است که به دلیل ناهمواری‌ها، موشک رهگیری هوایی، از گنبد آهنین شلیک نشده و این موشک از رشته کوه‌های حرمون عبور کرد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی افزود: «پرواز موشک از ارتفاع پایین و دیگر دلایل، رهگیری موشک را سخت کرد.»
در عین حال، شاهدان عینی نیز اسرائیل را عامل اصلی حادثه مجدل الشمس معرفی کردند. در همین رابطه خبرنگار شبکه العربی وابسته به قطر گفت که در گفت‌و‌گو با شاهدان عینی ماجرای برخورد موشک با زمین فوتبال، آنها عنوان کردند که صدای شلیک موشک از سامانه گنبد آهنین که در منطقه جبل الشیخ مستقر است را شنیده‌اند. وی افزود بسیاری این صدا را شنیده‌اند اما از ترس دستگیری توسط رژیم صهیونیستی حاضر به گفت‌و‌گو در این باره نشدند.

واکنش مقامات لبنانی
رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان هشدار داد که پایان رژیم صهیونیستی در صورت جنگ گسترده علیه لبنان رقم خواهد خورد. محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان هشدار داد: پایان رژیم صهیونیستی در صورت رفتن به سمت گزینه به راه انداختن جنگ گسترده علیه لبنان رقم خواهد خورد. از سوی دیگر وزیر خارجه لبنان هم هشدار داد اقدام رژیم اسرائیل در حمله گسترده به لبنان منجر به جنگ منطقه‌ای خواهد شد. وزیر خارجه لبنان خواستار فشار امریکا بر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از ارتکاب ماجراجویی خطرناک در منطقه شده است.

هشدار کشورهای منطقه
از آنجایی‌که شروع یک جنگ زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه‌ می‌گردد برخی کشورها نسبت به آن هشدار دادند. در همین رابطه جمهوری اسلامی ایران به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در قبال لبنان به بهانه حادثه «مجدل الشمس» شدیداً هشدار داد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، خواستار تحقیقات بین‌المللی مستقل در مورد این حملات شد. وزارت خارجه سوریه نیز گفت: «تلاش‌های رژیم اشغالگر برای بهانه تراشی در راستای گسترش دامنه تجاوزاتش را محکوم کرده و آن را مسئول تشدید تنش اوضاع در منطقه می‌دانیم.»
حملات تلافی جویانه اسرائیل
در واکنش به حادثه شهرک مجدل‌الشمس در جولان اشغالی، بالگردها و توپخانه‌های ارتش اشغالگران مناطقی از جنوب لبنان را هدف حملات تجاوزکارانه قرار دادند. پایگاه خبری المیادین بامداد یکشنبه گزارش داد که دشمن صهیونیستی حملات گسترده‌ای را بامداد یکشنبه به مناطق غیرنظامی در جنوب لبنان آغاز کرد. ارتش رژیم صهیونیستی در این حملات شهرک‌های «الخیام»، روستاهای «العباسیه»، «بیره»، «کفرکلا»، «برج شمالی» و شهرک «بقاع» در جنوب لبنان را هدف حملات موشکی تجاوزکارانه خود قرار داد.

جنگ در سایه شکست
رویداد دیروز و بالا رفتن تنش‌های لفظی و تشدید تهدیدات از سوی مقامات اسرائیل، احتمال یک جنگ تمام عیار و آغاز یک تهاجم وسیع را قوت بخشیده است.
اما در این بین ثابت ماندن متغیرهای موجود در دو طرف مناقشه و همچنین وضعیت پر آشوب و اختلافات موجود در بدنه سیاسی اسرائیل در مورد حمله به لبنان، این تحلیل را تضعیف می‌کند. در برهه کنونی تصمیم‌گیری در مورد جنگی که نمی‌توان آینده‌ای برای آن متصور بود و محاسبات دقیقی برای آن وجود ندارد، نتیجه جنگ را برای اسرائیل دست نیافتنی‌تر و مفتضح‌تر خواهد کرد و با ورود یک جنگ در ابعاد منطقه‌ای هزینه‌های بسیاری را هم برای اسرائیل و از آن مهم‌تر برای امریکا در بر خواهد داشت و آنها را به لبه پرتگاهی که بسیاری از صاحبنظران غربی و عبری نسبت به آن هشدار داده‌اند، خواهد کشاند. اما از سویی بالا رفتن سطح تهدیدات از سوی حزب الله، عمیق‌تر شدن حملات آن، گسترش ناامنی در شمال سرزمین‌های اشغالی و از همه مهم‌تر شکست مذاکرات غربی برای عقب راندن مقاومت، خیال جنگ افروزی در شمال سرزمین‌های اشغالی را برای مقامات عینی‌تر کرده است.

 

برش

اعتراض ساکنین مجدل الشمس به حضور مقامات صهیونیستی
روز گذشته مراسم تشییع جنازه کشته شدگان در حالی برگزار شد که ساکنان شهرک صهیونیست‌نشین مجدل الشمس در جولان اشغالی سوریه با خشم نسبت به حضور وزرا و مقامات اسرائیلی به این منطقه برای شرکت در این مراسم اعتراض کردند و خواستار ترک شهرک از سوی آنها شدند. کانال 13 اسرائیل اعلام کرد که معترضان خشمگین بر سر «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی فریاد زدند و از وزرا و مقامات حزب لیکود از جمله ایدیت سلمان، نیر برکات و الی کوهن نیز درخواست کردند که از آنجا بروند. یکی از یهودیان ساکن شهرک بر سر اسموتریچ فریاد زد: «از اینجا برو، جنایتکار! ما تو را در جولان نمی‌خواهیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی