صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

با صدور اولین حکم انتصاب از سوی
رئیس جمهور رقم خورد
محمدرضا عارف
معاون اول دولت چهاردهم شد
دقایقی پس از پایان مراسم اعطای حکم تنفیذ ریاست جمهوری چهاردهم توسط رهبر معظم انقلاب، دکتر پزشکیان طی حکمی «محمدرضا عارف» را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد.
به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان در این حکم ضمن تأکید بر شایستگی، تجارب ارزنده مدیریتی و اجرایی عارف برای بر عهده گرفتن سمت معاون اولی دولت چهاردهم تصریح کرد: میثاق مشترک ما، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه هفتم است که باید با تمام توان و جلب مشارکت و همکاری همگان و استفاده از همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گیرد. معاون اول رئیس جمهور نیز پس از پذیرش این مسئولیت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: برای خدمت به مردم، به همراهی و کمک همه دوستداران ایران عزیز نیازمندیم.
محمدرضا عارف سابقه نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد.‌ وی همچنین در ۱۳۷۶ با انتخاب سیدمحمد خاتمی به عنوان سی و ششمین وزیر پست، تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه یافت و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس ‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم اصلاحات نیز سمت معاون اول رئیس‌ جمهور ایران را تا سال ۱۳۸۴ برعهده داشت.
عارف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار «معیشت، منزلت و عقلانیت» کاندیدا و تأیید صلاحیت شد؛ اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از سیدمحمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران انصراف داد.
گفتنی است پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به محمدرضا عارف پیشنهاد کرد، اما عارف هیچ‌یک را نپذیرفت.‌ وی هم‌اکنون با حکم رهبر معظم انقلاب عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

استقبال سیاسیون از انتصاب عارف
انتخاب محمدرضا عارف که به عنوان یک چهره برجسته در میان اساتید دانشگاهی تجارب ارزنده اجرایی و تقنینی در کارنامه دارد و به عنوان چهره‌ای معتدل و مورد وثوق جریان‌های مختلف سیاسی شناخته می‌شود، با استقبال چهره‌های سیاسی مواجه شد. از جمله محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری کابینه چهاردهم که در این باره نوشت: خرسندم «محمد رضا عارف» به عنوان دانشمند برجسته و سیاستمدار پرتجربه، پاکدست و معتدل مسئولیت معاون اولی را پذیرفته‌اند.
علی طیب‌نیا نیز که پیشتر در زمره گزینه‌های مطرح برای این مسئولیت اعلام شده بود، در پی این انتصاب در ویدیویی ضمن تبریک به محمدرضا عارف بابت پذیرش مسئولیت معاون اولی پزشکیان، گفت: لازم می‌دانم این نکته را بگویم که من به دلایل شخصی در حال حاضر آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشتم اما از روز اول در کنار پزشکیان بودم و تا روز آخر هم خواهم بود.

انتصاب حاجی‌میرزایی
به ریاست ‌دفتر رئیس ‌جمهور
همچنین محسن حاجی‌میرزایی طی حکمی از سوی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌ دفتر رئیس ‌جمهور منصوب شد .
‌به گزارش ایرنا، حاجی‌میرزایی مسئولیت هدایت وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم (از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) را برعهده داشته و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸) به‌عنوان دبیر هیأت دولت فعالیت کرده است.
حاجی‌میرزایی دانش‌آموخته کارشناسی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت از مرکز مدیریت دولتی و دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.
وی در سمت‌های رئیس مرکز ملی بهره‌وری ایران، مشاور و مدیر کل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس‌ جمهور، معاون بررسی‌های دفتر هیأت دولت نهاد ریاست جمهوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام، معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سواد آموزی و مدیر این سازمان در استان‌های آذربایجان شرقی و تهران فعالیت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی