صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

«ایران» از برگزاری نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها گزارش می‌دهد

از تخت جمشید تا غزه

در دل شهر تهران همانجا که نزدیک‌ترین فاصله را تا برج بلند میلاد تجربه می‌کنی، حالا می‌توانی از دروازه تخت جمشید عبور کنی و سرزمین‌هایی که هر یک به طریقی نمادهای فرهنگ اصیل و سالیان طولانی مقاومت را در تار و پود خود به همراه دارند، از نزدیک ببینی؛ زیارت قدس با آن شکوه وصف‌ناپذیرش روحت را جلا می‌دهد. آن سو‌تر اما ویرانه‌های حاصل از جنگ نابرابر و سراسر بی‌عدالتی را که بر مردم بی‌گناه غزه تحمیل شده، اشک را میهمان چشمانت می‌کند. اینجا «سرزمین تمدن‌ها» است؛ سرزمینی که در فضایی باز با گستره 15 هزار مترمربع در قالب دکوربندی‌های تاریخی توسط متخصصان ایرانی به مرحله اجرا درآمده تا میزبان بازدیدکنندگان باشد.

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 

روز شنبه آیین افتتاح نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها با حضور جمعی از مدیران شهری و برخی از سفرای کشورهای اسلامی در برج میلاد تهران برگزار شد. این نمایشگاه در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد در قالب دکور تاریخی هر کشور اجرا شده که در هر کدام از این دکورها، آیین، تاریخ، آداب و رسوم و سمبل کشورهای حوزه مقاومت به مخاطب معرفی می‌شود.
در نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها، کشورهای حوزه مقاومت ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن، غزه و فلسطین با نگاه تمدنی دکورسازی شده‌اند؛ سرزمین‌هایی که در ادبیات آکادمیک به تاریخ و گهواره تمدن بشری معروف هستند. این نمایشگاه با دروازه ملل تخت جمشید آغاز، با پالمیرا سوریه، دروازه تاریخی بعلبک در لبنان، قلعه بابل عراق و دروازه رداعه یمن و محله الجزایری‌های غزه و در نهایت بنای مسجد‌الاقصی در قدس شریف پایان می‌یابد؛ البته قدس شریف به نوعی طراحی شده که در مرکزیت محوطه نمایشگاهی واقع شده است. در محوطه‌های میانی این آثار نیز می‌توان از سرزمین مقاومت با اجراهای مختلف فرهنگی و هنری مانند اتاق تصویر، اتاق نمایش، زیارت مجازی حرم امام رضا(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)، نمایش‌های محیطی هنرمندان تئاتر کشور، پرفورمنس‌های دانشجویان امریکایی حامی فلسطین در اطراف دکور مسجد‌الاقصی، اجرای موسیقی‌های محلی و همچنین صحبت با سخنگوی حماس با تکیه بر هوش مصنوعی، بازدید کرد.
این نمایشگاه در حالی که ریشه‌های فرهنگی و تاریخی را در دل خود گنجانده، با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که دارد، توجه‌های زیادی را به مسائل سیاسی منطقه و به نوعی مظلومیت مردم غزه و فلسطین جلب می‌کند. سرزمین تمدن‌ها یک رویداد مؤثر،  پویا و دارای نشان‌ها و نشانه‌های فرهنگی و تاریخی از کشورهای حوزه مقاومت یعنی ایران، سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین است که با ارائه روایت‌ها در این نمایشگاه، گام مهمی در معرفی عمیق و نمایش چهره واقعی و درخشان این کشورها برداشته خواهد شد. علاوه بر موارد یاد شده، همزمان با اجرای پروژه سرزمین تمدن‌ها، کنسرت نمایش آیینی و مذهبی «سوگواره منظومه خورشید» نیز به مدت ۱۰ شب اجرا می‌شود؛ البته این نمایشگاه تا اواخر مردادماه میزبان بازدیدکنندگان در برج میلاد تهران است.
در آیین افتتاح نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها، شهردار تهران با اشاره به برگزاری رویداد فرهنگی، هنری و تمدنی ۶ کشور جهان اسلام بویژه کشورهای مقاومت گفت: قرار است با زبان هنر با مردم مظلوم فلسطین ابراز همدردی کنیم. دنیای امروز در حال تحول است و ما امروز در یک نقطه‌ای از تاریخ قرار گرفتیم که معادلات جهانی متفاوت شده است؛ در این معادلات قطعاً از استکبار، نظام سلطه و قدرت‌های ظالم عبور خواهیم کرد و مقدماتی فراهم خواهد شد برای پایه‌گذاری و زمینه‌سازی ظهور قدرت‌های کشورهای اسلامی در دنیا که غرب آسیا نقش ویژه‌ای در آن دارد.
علیرضا زاکانی در ادامه اضافه کرد: ۶ کشور غرب آسیا با محوریت فلسطین و آزادی قدس شریف تلاش دارد در این رویداد گوشه‌ای از مقاومت، تمدن و فرهنگ ملت‌ها را به تصویر بکشد و این کشورها را با زبان هنر معرفی کند. کشورهای مظلوم یمن و سوریه گرچه در جنگ هستند و ‌در آتش دشمن سوختند اما اکنون  مقابل استکبار به خوبی در نبرد و مقاومت قرار گرفته‌اند و ملت مظلوم فلسطین گرچه ۷۵ سال در نبرد با استکبار به سر می‌برد اما همچنان ایستاده و مقاوم هستند.

ساخت تم‌پارک‌های موضوعی در تهران
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز که در آیین افتتاحیه حضور داشت، با بیان اینکه طراحی و ساخت تم‌پارک‌های موضوعی در تهران آغاز شده است، گفت: یکی از روش‌های بی‌بدیل و معرفی تمدن کشورهای اسلامی همین رویداد سرزمین تمدن‌هاست که برای اولین‌بار توسط فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در معرض عموم مردم قرار گرفته است.
محمد‌امین توکلی‌زاده در ادامه اضافه کرد: در این رویداد تلاش شد بر اساس سناریو و داستان‌های درست، فرهنگ، هنر و اماکن مذهبی کشورهای جبهه مقاومت را به تصویر بکشیم و قطعاً در آینده نیز این تم‌پارک‌های موضوعی در مناسبت‌های مختلف طراحی و اجرا خواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی