حوادث جهان

حکم حبس برای دو زن
 به اتهام پرتاب سوپ گوجه به تابلوی ونگوک
دو زن فعـــــــــال محیط زیستی که دست‌هایشان را با چسب به دیواری در گالری ملی لندن که تابلو نقاشی «گل‌های آفتاب گردان» اثر «ون‌گوگ» روی آن نصب شده بود، چسباندند و روی نقاشی سوپ گوجه فرنگی پرتاب کرده بودند، مجرم شناخته شدند.«آرت‌نیوز» نوشت، مسئولان گالری ملی لندن پیش‌تر اعلام کرده بودند که قاب طلایی این تابلو نقاشی که خودش یک اثر هنری گران قیمت است بر اثر حمله اعتراضی اکتبر سال ۲۰۲۲ آسیب دیده است. قاضی گفت این دو نفر حق ندارند دیگر از هیچ موزه و گالری بازدید کنند. بر اساس حکم دادگاهی در لندن این دو معترض در ۲۷ سپتامبر به حبس محکوم خواهند شد.در جدیدترین مورد از مجموعه حملات معترضان محیط زیستی به آثار هنری مشهور یک فعال محیط‌زیست برای چسباندن یک پوستر روی یکی از تابلوهای نقاشی «کلود مونه» نقاش نامدار فرانسوی در موزه «اورسی» واقع در پاریس توسط پلیس دستگیر شد. مدتی قبل نیز دو معترض محیط‌ زیستی که به تابلو نقاشی «گاری علوفه» مشهورترین اثر هنری «جان کانستبل» در گالری ملی لندن حمله کرده بودند برای وارد کردن بیش از ۱,۰۰۰ پوند خسارت به این نقاشی به پرداخت جریمه محکوم شدند.
 
  خودرویی در چین 8 نفر را زیر گرفت
 مقامات محلی استان «هونان» چین اعلام کردند بر اثر برخورد خودرو با عابران پیاده در شهر «چانگشا» هشت تن کشته شدند. به گزارش شینهوا، در این حادثه که روز شنبه رخ داد، پنج نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. گفته می‌شود مجروحان برای مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند. از این میان دو نفر بشدت مجروح شده‌اند و سه نفر دیگر جراحات جزئی دارند. مظنون این حادثه به نام «سو» و ۵۵ ساله، توسط پلیس بازداشت شده است. تحقیقات در مورد این پرونده و علت وقوع حادثه در حال انجام است.
 
خسارت طوفان «گامی» در تایوان
 وقوع طوفان «گامی» در تایوان، دست کم ۱۰ کشته و ۸۹۷ مجروح و ۲ ناپدید داشته است.
به گزارش تلویزیون ملی چین، این طوفان موجب مسدود شدن ۱۰ جاده تایوان و رانش زمین در سه منطقه این شبه جزیره شد.
طوفان گامی بزرگترین توفانی است که در ۸ سال اخیر، شبه‌جزیره تایوان را درنوردیده است، این طوفان پس از اینکه از شدت آن کاسته شد، بارش‌های سنگینی را در مناطق شرقی و جنوبی چین در پی داشت و موجب رانش زمین شد.مقامات محلی می‌گویند که این طوفان حامل باران‌های سیل آسایی است که می‌تواند آسیب‌های جدی به مناطق شهری و روستایی وارد کند.

۱۲ نفر بر اثر باران‌های شدید و سیل کشته شدند
باران‌های سیل آسا و جاری شدن سیل در ایالت کاسالا در شرق سودان، حداقل ۱۲ نفر کشته برجا گذاشت.به گزارش الجزیره، بارش باران شدید و جاری شدن سیل، چندین شهر در شرق سودان را تحت تأثیر قرار داد و خسارات زیادی به خانه‌ها وارد کرد و بخش زیادی از مراکز پناهگاه برای آوارگان را آب گرفت. سیل، وضعیت اسفبار هزاران ساکن در این پناهگاه‌ها را تشدید کرد. طی سه سال گذشته، باران‌های شدید موجب مرگ صدها نفر شده و بخش‌های وسیعی از زمین‌های کشاورزی را ویران کرده است.
 
جنگل‌های امریکا در محاصره آتش
 آتــــــش‌ســــوزی جنگل‌هـای شـــمال کالیفرنیا به بزرگ‌ترین آتش‌سوزی حال حاضر تبدیل شده و بیش از ۱۴۱ هزار هکتار را سوزانده است.
به گزارش رویترز، اداره جنگلبانی و آتش‌نشانی کالیفرنیا اعلام کرده این آتش‌سوزی‌ها بیش از ۱۴۱ هزار و ۶۴۰ هکتار از جنگل‌های شمال شهر ساکرامنتو مرکز ایالت کالیفرنیا را سوزانده است.مقام‌های امریکایی اعلام کردند که خنک شدن هوا و افزایش رطوبت هوا ممکن است که به تلاش‌ها برای کاهش سرعت آتش‌سوزی کمک کند.
این آتش‌سوزی تاکنون ۱۳۴ ساختمان و زیرساخت را از بین برده و پیشروی آن مهار نشده است.از سوی دیگر، هشدارها و دستور تخلیه به ساکنان برخی مناطق از جمله شهر «پارادایس» صادر شده است. این شهر در مرگباترین آتش‌سوزی جنگلی در تاریخ کالیفرنیا، ویران شده بود.مقام‌های امریکایی یک مرد را به ظن انداختن یک خودروی در حال سوختن به یک آب‌گذر و ایجاد این آتش‌سوزی بازداشت کردند.
 
برخورد قایق ماهیگیری تفریحی با موج شکن
 رسانه‌های محلی گزارش دادند که یک قایق ماهیگیری تفریحی در استان توتوری در غرب ژاپن به موج شکن برخورد کرد و تمام ۱۱ نفر از جمله ناخدای آن مصدوم شدند.
بر اساس گزارش گارد ساحلی ژاپن، قایق در سواحل شهر ساکامیناتو در حال حرکت بود که حدود ۵۰۰ متر دورتر از یک اسکله در حدود ساعت ۶:۰۰ صبح به وقت محلی به موج‌شکن برخورد کرد.تمام ۱۱ خدمه و مسافران به بیمارستان منتقل شدند. بر اساس این گزارش، گفته می‌شود که یک مرد ۴۰ ساله و یک مرد ۶۰ ساله بشدت از ناحیه سر مجروح شده‌اند. مقامات گارد ساحلی تأیید کردند که سمت چپ کمان قایق آسیب دیده است.

11 کشته در ریزش کوه
ریزش کوه ناشی از بارندگی شدید و طوفان در جنوب شرقی چین به جان‌باختن ۱۱ نفر منجر شد. به گزارش آسوشیتدپرس، در پی بارندگی شدید ناشی از طوفان‌های گرمسیری در جنوب شرقی چین و ریزش کوه و برخورد به خانه‌ای دراین منطقه، ۱۱ نفر جان باختند.به نوشته رسانه‌های محلی، در شانگهای نیز فردی به علت سقوط درخت ناشی از طوفان، جان خود را از دست داد. به نظر می‌رسد که مرگ و میر اخیر در چین نخستین مواردی است که به طوفان «گامی» دراین کشور ارتباط دارد.این طوفان پیش از ورود به چین، با تشدید باران‌های موسومی در فیلیپین به مرگ دست کم ۳۴ نفر دراین کشور منجر شد. این طوفان همچنین جزیره تایوان را نیز در نوردید و شمار قربانی‌ها در این جزیره نیز به ۱۰ نفر رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی