صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

شما هم جزو«با انرژی»‌ها باشید تا پاداش صرفه جویی بگیرید

موفقیت پویش «باانرژی» در کاهش مصرف برق 6 استان کشور

مرجان قندی
خبرنگار

 با افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق وزارت نیرو برای حفظ شبکه تولید و انتقال برق طرح‌های مختلفی را به اجرا درآورد. یکی از طرح‌های جدیدی که امسال این وزارتخانه برای همراه کردن مشترکین برق در بخش خانگی و تجاری در سراسر کشور اجرا کرد؛ پویش «با انرژی» است. هدف این طرح مشارکت حداکثری مشترکین در صرفه‌جویی هوشمندانه در مصرف برق است. این پویش فرصتی است که همه مشترکین از آن می‌توانند استفاده کنند تا شاهد کاهش بار مصرف برق کشور باشیم. وزارت نیرو در قالب این پویش و برای تشویق مردم پاداش‌هایی از جمله اختصاص قبض برق رایگان به مشترکانی که مصرف برق‌شان را کاهش می‌دهند، ۳۰۰ دستگاه خودرو و جوایز دیگری هم در نظر گرفته که سهم هر استان‌ از این جوایز به میزان صرفه‌جویی است که خواهند داشت. تاکنون مشترکانی از استان‌های تهران، مازندران، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان از پیشتازان شرکت‌کننده در این پویش بودند و توانستند برنده جوایزی همچون خودرو و جایزه‌های نقدی ۱۰۰ میلیون ‌تومانی شوند.

پاداش ۶۹ میلیارد ریالی برای مشترکین برق استان قم
استان قم یکی از استان‌های پیشتاز در کاهش مصرف برق بوده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه تعداد صورت‌ حساب‌های مشمول پاداش از اول خرداد ماه تا ۳۰ تیر ماه سال‌جاری به ۱۶۵هزارو ۸۵۸ مورد رسیده است، گفت: مقدار کیلووات کاهش یافته در این دوره تاکنون ۱۴ میلیون و ۲۵۱هزار و ۳۲۱ کیلووات است. در استان قم بیش از ۶۳۰ هزار مشترک برق داریم، مبلغ پاداش تعلق گرفته به مشترکین استان قم ۶۹ میلیارد ریال است، همچنین تعداد قبوض با بخشیدگی ۱۰۰ درصد، ۵۹هزارو ۲۴۹ مورد است.
یوسف صادقی با اشاره به دستورالعمل پرداخت پاداش به این مشترکان خاطرنشان کرد: در صورتی که مشترکین خانگی مشمول طرح، میزان مصرف برق خود را طی دوره اجرای طرح نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل کاهش داده باشند، پاداش صرفه‌جویی از حاصل ضرب میزان کاهش مصرف در نرخ هر پله محاسبه می‌شود، به طوری که تا نصف الگو ۱۶۰۰۰ ریال، بیش از نصف الگو تا الگو ۱۲۰۰۰ ریال و بیش از الگو تا 1.5 برابر الگو ۸۰۰۰ ریال خواهد بود.
صادقی الگوی متوسط مصرف ماهانه در استان قم را ۶۰۰ کیلووات اعلام کرد و یادآور شد: قم با مدیریت صحیح مصرف برق در بخش اداری، به همراه ۶ استان دیگر، از جمله آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان و کرمان جزو رتبه‌های برتر مدیریت مصرف قرار گرفت.

هرمزگان در جمع استان‌های برتر کشور در الگوی مصرف
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با اشاره به اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در بخش‌های اداری، کشاورزی، صنعتی، تجاری و خانگی استان گفت: این برنامه‌ها از اردیبهشت ماه گذشته آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد. محمد کریمی تعداد مشترکین برق استان هرمزگان را 871 هزار مشترک اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۶۳۸ هزار مشترک خانگی هستند که ۸۲ درصد مشترکین را شامل می‌شود. هدفگذاری وزارت نیرو کاهش 15 درصدی مصرف برق در بخش خانگی با پویش با انرژی است که در استان ما با روند خوبی در حال اجراست. وی اضافه کرد: در پایان خردادماه امسال ۲۵ درصد از مشترکین خانگی مصرف برق خود را کاهش دادند و در ردیف مشترکین خوش مصرف قرار گرفتند که علاوه بر رایگان شدن قبض دوره در قرعه کشی خودرو و جوایز نقدی شرکت داده شدند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان گفت: باتوجه به اینکه این پویش تا پایان شهریور ماه اجرا می‌شود، ما به مشترکان پیشنهاد می‌کنیم عضو این پویش شوند و با نصب اپلیکیشن «با انرژی» روی موبایل خود ازجوایز آن بهره‌مند شوند. تاکنون استان هرمزگان سهم بسزایی در این پویش و بهره‌مندی ازجوایز آن داشته است. این پویش آموزش‌های مناسبی هم دارد که می‌تواند برای مشترکان برق سودمند باشد.
کریمی افزود: ۱۵ درصد صرفه‌جویی در ۲۱ هفته گرم تابستان در نظر گرفته شده است. این ۱۵ درصد صرفه‌جویی هر چند عدد زیادی نیست و با کمترین اقدامات برای صرفه‌جویی می‌توان به این ۱۵ درصد صرفه‌جویی دست یافت اما در کاهش شاخص‌های مصرف بسیار حائز اهمیت است. وی تأکید کرد: براساس پیش‌بینی‌ها تا اواسط این هفته با افزایش دما مواجه خواهیم بود که این شرایط تقاضا برای مصرف برق را افزایش می‌دهد. از این رو ضرورت دارد مدیریت مصرف برق بویژه دربخش خانگی را جدی‌تر دنبال کنیم.
 کریمی با بیان اینکه در استان هرمزگان بخش عمده‌ای از برق دربخش خانگی به مصرف می‌رسد، خاطرنشان کرد: از میزان کل برق مصرفی استان حدود ۱۸۰۰ مگاوات برق به مصرف خانگی می‌رسد. بنابراین صرفه‌جویی در بخش خانگی بسیار حائز اهمیت است و تأثیر بسزایی در 0کاهش شاخص‌های مصرف استان دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با اشاره به اینکه در روزهای اخیر رکوردهای جدید مصرف برق دراین استان ثبت شد، اظهارداشت: بالاترین رکورد مصرف برق تاکنون مربوط به روز دوشنبه ۱۸ تیرماه به ثبت رسیده است که رشد ۸ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. البته حتی با این افزایش مصرف هم هرمزگان جزو پنج استان برتر کشور ارزیابی شده است که در آن الگوی مصرف توسط مشترکان رعایت می‌شود.
وی با اعلام اینکه سهمیه مصرف برق در هرمزگان ۲۹۴ مگاوات است، گفت: میزان مصرف برق امسال طبق تکلیف وزارت نیرو به شرکت توزیع برق استان، ۲۹۴ مگاوات است که می‌طلبد این مدیریت مصرف را اعمال کنیم. کریمی تصریح کرد: برای اعمال این مدیریت مصرف در مصارف متعدد با تعرفه‌های متعددی که داریم سهمیه‌بندی شکل گرفته است که در حوزه کشاورزی ۶۶ مگاوات، عمومی و اداری ۵۰ مگاوات، صنعت ۱۱ مگاوات، تجاری ۱۲ مگاوات، مولدهای خود تأمین ۱۴ مگاوات و مصارف خانگی ۱۴۱ مگاوات است.

مشترکان مازندرانی «با انرژی» را خوب همراهی کردند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران نیز با اشاره به استقبال مازندرانی‌ها از شرکت در طرح پویش با انرژی اظهارداشت: یک میلیون و 610 هزار مشترک برق در استان مازندران وجود دارد. از زمان اجرای این طرح تاکنون 134 هزار مشترک در مصرف برق خود نسبت به دوره مشابه سال قبل صرفه‌جویی کردند و در مرحله نخست طرح مشمول دریافت پاداش به مبلغ 14  میلیارد ریال شدند.
سید کاظم حسینی کارنامی با بیان اینکه این مبلغ به صورت بستانکاری در قبوض برق مشترکان اعمال شده است، تصریح کرد: این پویش که از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شد تا 21 هفته یعنی تا پایان شهریور ادامه دارد؛ فرصتی که همه مشترکین از آن می‌توانند استفاده کنند و با صرفه‌جویی در مصرف نسبت به سال قبل روی قبض خود پاداش‌ بگیرند.
وی به طرح پاداش تا 20 برابر سال قبل وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: سال گذشته 121 میلیارد ریال پاداش از این طرح به بخش خانگی داده شد و بیش از 30 درصد قبوض خانگی صادر شده در بازه زمانی این طرح، مشمول پاداش تا 20 برابر شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی