صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

سفر نتانیاهو به امریکا در روزهایی که دیگر هیچ کس پذیرای او نیست

نمایش تکراری یک شکست خورده

آرزو نوروزجم/ بنیامین نتانیاهو در حالی برای سفر به واشنگتن دی سی برنامه‌ریزی کرده که اوضاع و احوال درونی اراضی اشغالی بی‌ثبات‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند و نارضایتی‌ها از عملکرد کابینه نتانیاهو و عاری از دستاورد بودن جنگ 9 ماهه غزه صدای خیلی از ساکنین این سرزمین را درآورده است و چفت و بست‌های داخلی کابینه وی از هم باز شده و هر آن ممکن است متلاشی شود.
هر چند مقصدی که قرار است نخست‌وزیر اسرائیل به آنجا سفر کند هم رنگ و رویی از آرامش ندارد و التهابات درونی ایالات متحده هم قرار نیست اجازه دهد نتانیاهو از این سفر دست پر به خانه برگردد، بلیت سفر او به امریکا زمانی اوکی شد که جو بایدن از نامزدی در انتخابات پیش روی امریکایی‌ها انصراف داده و فعلاً دونالد ترامپ بدون رقیب رسمی (هریس هنوز رسما وارد رقابت نشده است) در میدان یکه تازی می‌کند و برای هر گوشه از دنیا یک تصمیم اتخاذ می‌کند.
نتانیاهو پیش از انجام سفرش گفت از رئیس‌ جمهور امریکا به دلیل همه حمایت‌هایی که از او و کابینه‌اش طی جنگ غزه داشته است، تشکر می‌کند و امیدوار است امریکا همچنان حامی و متحد اسرائیل باقی بماند. نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته در حالی که برای چهارمین بار در کنگره امریکا سخنرانی کرد که با اختلافات عمیق در میان قانونگذاران امریکایی، افکار عمومی پریشان امریکا و اعتراضات گسترده مواجه شده است.

سفر پر ماجرا از تل آویو به واشنگتن
در این سفر شماری از گروگان‌های اسرائیلی نتانیاهو را همراهی کردند و او برای حضور و سخنرانی در کنگره امریکا چند موضوع را در دستور کار خود دارد و برای آنها قرار است چانه‌‌زنی کند. نتانیاهو مأمور است برای روابط اسرائیل و امریکا که مدتی است دچار تنش شده لابی‌گری کند و آن را ترمیم کند، همچنین او برای دلالی سیاسی در امریکا که برای بقای دولتش هم یک ضمانت شمرده می‌شود برنامه دارد، اما موضوع مهمی که قرار است محور رایزنی‌های دیپلماتیک رئیس کابینه اسرائیل با سران امریکایی و متحدانش باشد ماجرای ایران و غزه و حماس است.
نتانیاهو بر این امر واقف است که شرایط سیاسی که امریکا در آن قرار گرفته و بلاتکلیفی که برای انتخابات آتی این کشور وجود دارد، بهترین زمان برای تأمین منافع اسرائیل از سیاستمداران این کشور است، حالا اهمیتی ندارد جمهوری‌خواهان بر مسند قدرت نشسته باشند یا بلیت بخت‌آزمایی دموکرات‌ها برنده شده باشد، در نهایت اسرائیل به عنوان متحد امریکا در منطقه غرب آسیا باید منافعش از سوی یانکی‌ها تضمین شده باشد.
نیویورک‌تایمز، به نقل از نتانیاهو نوشت، او در سفر به امریکا به‌دنبال جلب حمایت دوحزبی از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خواهد بود؛ اما زمان‌بندی این سفر دست او را در پیشبرد اهداف خود بسته است. حمایتی که البته در هاله‌ای از ابهام است، دموکرات‌ها به رویکرد نخست‌وزیر اسرائیل در جنگ غزه انتقاد دارند و نامزد انصرافی آنها هم اگرچه از آنها حمایت کرده و دست و بال اسرائیلی‌ها را از کمک‌های مالی و تسلیحاتی پر کرده اما به سیاست تشدید جنگ و کشاندن آن به خاک رفح انتقاد کرد.

آینده سفر به امریکا و پایان جنگ غزه؟
انتقادی که قرار است بعد از بایدن آن را کامالا هریس ادامه دهد و شاید بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان ممکن است دامنه این انتقاد حتی تندتر هم باشد، رویکردی که البته جمهوری‌خواهان خیلی نسبت به آن واکنش تندی ندارند و ترامپ از ابتدای جنگ غزه تا کنون با وجود افزایش شمار شهدا و مجروحان در غزه بارها اعلام کرده بود این جنگ باید ادامه پیدا کند. هر چند او اخیراً به دنبال افزایش انتقادات به تشدید جنگ غزه موضعی متفاوت از قبل دارد و ضمن انتقاد از نتانیاهو خواستار پایان سریع جنگ غزه شده است.
دونالد ترامپ اما در کنار همه جنجال‌هایی که به دلیل سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امریکا به راه افتاده و احتمال عدم دیدار جو بایدن و معاون او با نتانیاهو، از این سفر استقبال کرده و در شبکه اجتماعی خود تحت عنوان «تروث سوشال» نوشته «مشتاقانه منتظر استقبال از بی‌بی نتانیاهو در عمارت مارالاگو در پالم بیچ فلوریدا هستم.» او حتی تأکید کرد «در حین اولین دوره ریاستم، ما صلح و ثبات در منطقه داشتیم حتی زمانی که پیمان تاریخی ابراهیم امضا شد.» دیداری که رئیس‌جمهور سابق امریکا از آن خبر داده به نوشته روزنامه امریکایی نیویورک تایمز قرار است روز جمعه برگزار شود.

امید نتانیاهو برای صید آرامش
چالش سیاسی که تل‌آویو و واشنگتن با آن مواجهند از سال 2022 شروع شد، زمانی که نتانیاهو برای ششمین بار متوالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد و اختلاف نظراتش با کاخ سفید پر رنگ شد تا ایام حمله به غزه و ادامه‌دار شدن جنگ این اختلافات بالا گرفت تا جایی که جو بایدن با انتقاد صریح از عملکرد بنیامین نتانیاهو در جنگ غزه گفت نوع برخورد او با جنگ به اسرائیل «آسیب» می‌رساند و موضوعاتی از جمله مذاکرات آتش‌بس و همچنین ارسال تسلیحات از امریکا به اسرائیل به تنش‌هایی در روابط دو متحد دامن زد. سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ایالات متحده در حالی با انتقادات فراوانی از سوی سیاستمداران و برخی سران و حتی مردم مواجه شده که در طول چند ماه گذشته امریکا به واسطه همراهی و حمایت از جنایات اسرائیل، بهای سنگینی داده و آرامش داخلی‌اش سلب شده و بدنامی قابل توجهی را در عرصه بین‌المللی به جان خریده است و اکنون 37 سناتور و نماینده کنگره اعلام کرده‌اند قرار است سخنرانی نتانیاهو در کنگره را تحریم کنند.
حالا باید دید عایدی سفری که تا این اندازه با چالش و اما و اگر روبه‌رو شده تا چه اندازه برای التهاب‌های داخلی اسرائیل و فرونشستن اعتراضات علیه نتانیاهو مؤثر است و آیا کمکی به بقایای قدرت بی‌بی خواهد کرد و سردی روابط چندین و چند ساله امریکا و اسرائیل را گرم خواهد کرد یا خیر؟

جستجو
آرشیو تاریخی