صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

کریدور محور شرق به پیشرفت 70 درصدی رسید

از چابهار تا سرخس؛ بدون توقف

طرح راه‌آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار - میلک - سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری را در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب‌شرق کشور به دنبال دارد. این طرح دومین اقدام در طرح ارتقای کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است.
همچنین این طرح عظیم تاکنون پیشرفت خوبی داشته و مجموعه زیرسازی و روسازی آن پیشرفت حدود 70 درصدی داشته است.
اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد جنوب، ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعال‌سازی کریدورهای ریلی کشور و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بندر شهید بهشتی چابهار از جمله مهم‌ترین اهداف اجرای این خط ریلی است.
به منظور افتتاح هر چه زودتر این ابر پروژه ریلی کشور از چابهار تا خاش تاکنون منابع اعتباری خوبی تزریق شده و هم‌اکنون در ۱۶جبهه کاری در حال انجام است و در نهایت چابهار را به نگین ترانزیتی منطقه تبدیل خواهد کرد.

۹۰ درصد جابه‌جایی کالا و ۱۰ درصد مسافر
خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس ۹۰ درصد برای جابه‌جایی کالا و ۱۰ درصد برای مسافر پیش‌بینی شده که این خط ریلی به طول 610 کیلومتر در سال 1389 کلنگ‌زنی شد و در مجموع یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر است که در آینده نقش مهمی در جابه‌جایی کالا و مسافر دارد.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز شده و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به میلک در شمال استان سیستان و بلوچستان می‌رسد و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.
راه‌آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل  و سپس ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند وصل می‌کند به گونه‌ای که می‌توان گفت این راه، اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می‌دهد.
افتتاح پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان- سرخس که هم‌اکنون برای بیش از 2 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، کوتاه‌ترین راه ریلی از شمال به جنوب را ایجاد می‌کند و توسعه شرق کشور و سیستان وبلوچستان را به دنبال دارد. با راه‌اندازی این خط فرصت تازه‌ای در اختیار صاحبان بار و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از کشور چین و هند قرار داده می‌شود و آنها می‌توانند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل کنند.
بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته، حدود ۷۰ درصد کالاهایی که در بندرعباس تخلیه می‌شود با این اتفاق یعنی تکمیل طرح ریلی زاهدان - چابهار، مقداری از این بار هم قطعاً در چابهار بارگیری خواهد شد. بنابراین این کریدور ظرفیت بسیار خوبی در حیطه حمل کالا و نزدیک‌ترین مسیر آسیای جنوب شرق به آسیای میانه و آسیای غرب خواهد شد.

تحول در چرخه اقتصادی کشور با توسعه بندر چابهار
توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا هشت و نیم میلیون تن و توانایی پذیرش کالا تا ۱۵ میلیون تن ایجاب می‌کند که خط ریلی راه‌آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار - میلک - سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه‌گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند چون درآمد‌های ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی دارد.
تکمیل راه‌آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار - میلک - سرخس نیز تحولات چشمگیری در اقتصاد سواحل مکران و حوزه جنوب شرق کشور، توسعه حمل و نقل و رونق ترانزیت کالا و تجارت را در این منطقه به همراه دارد و می‌تواند جابه‌جایی کالا را از بندر چابهار صدها برابر افزایش دهد.
اتصال راه‌آهن چابهار- زاهدان- میلک در نقطه صفر مرزی با افغانستان که از خط‌آهن زاهدان- سرخس منشعب خواهد شد، کشور افغانستان را به شبکه راه‌آهن ایران و جهان متصل می‌کند. هر چند که افغانستان فاقد راه‌آهن است اما بازرگانان و تجار این کشور می‌توانند از راه‌آهن ایران برای جابه جایی کالاهای خود به سراسر دنیا بهره ببرند.
به گفته مجری این طرح، برای احداث این خط ریلی که از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می‌کند همه کارگاه‌های پروژه فعال است و نیروها با تمام توان در حال اجرای آن هستند تا در سریعترین زمان ممکن تکمیل شود اما در خصوص زمان دقیق اتمام آن نمی‌توان تاریخی را مشخص کرد.
 توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه یکی از دستاوردهای ماندگار نظام است که آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۲۰ بیش‌ از ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی جابه‌جا خواهد شد.
این ابرپروژه می‌تواند ظرفیت بالقوه حال حاضر کشور ایران از نظر موقعیت ژئوپلیتیک برای ترانزیت کالا را بالفعل کند تا دست‌اندرکاران در حوزه بهره‌برداری و ترانزیت و لجستیک از این ظرفیت بهره خوبی ببرند. همچنین پس از افتتاح خط ریلی زاهدان - خاش و با حرکت اولین قطار مسافربری، روزانه شاهد جابه‌جایی مسافران به صورت رفت و برگشت و کاهش تصادفات در این مسیر ارتباطی خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی