صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

تحقق برنامه‌های راهبردی شهیدجمهور برای ساماندهی صنعت خودرو

انحصار خودروسازان شکست

کابینه دولت سیزدهم در راه تحقق وعده‌ها و خواسته‌های شهید ابراهیم رئیسی است. آزادسازی واردات خودرو از سوی تمام افراد حقیقی و حقوقی، یکی از موضوعاتی بود که شهید ابراهیم رئیسی در آخرین روزهای سال 1400 خواست و تأکید کرد که واردات خودرو باید آزاد شود تا خودروسازان و مونتاژکاران در یک فضای رقابتی و به دور از انحصار فعالیت کنند، این خواسته در حالی مطرح شد که در دولت حسن روحانی برای خودروسازان حیاط خلوت ایجاد شده بود و آنها هر گونه که تمایل داشتند با مردم رفتار می‌کردند.
در دولت مردمی سیزدهم و در راستای بهبود شرایط خرید برای عموم مردم، واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده آزاد شد. براین اساس دولت شهید ابراهیم رئیسی روبه‌روی تصمیم اشتباه دولت دوازدهم ایستاد و اجازه نداد که اجحاف بیشتری صورت گیرد.
از آخرین اقدامات دولت سیزدهم موافقت با واردات خودروهای کارکرده است؛‌ تمام مردم می‌توانند خودروهای کارکرده (از سال 2019 تاکنون) وارد کشور کنند. این خبر اتفاق‌های خوبی را در بازار خودرو رقم زد که مهم‌ترین آن فروکش شدن عطش خرید خودروهای داخلی و به خصوص مونتاژی است. بر این اساس قیمت خودروهای چینی به یک‌باره در بازار ریزش کرد و به تناسب آن قیمت خودروهای داخلی هم کاهشی شد.
فعالان بازار خودرو تأکید کردند که با واردات اولین سری از خودروهای کارکرده، ریزش قیمت خودروهای چینی و داخلی بیشتر خواهد شد و حتی این احتمال وجود دارد که تقاضا برای خرید خودروهای چینی به کمترین حد خود برسد. براین اساس مونتاژکاران مجبور می‌شوند از قیمت‌های فضایی که روی خودروهای خود گذاشتند فاصله بگیرند و خودروها را به قیمت سایر کشورها برسانند.

کاهش قیمت و تنوع‌بخشی
حسین کاظمی فعال بازار خودرو گفت که قیمت خودروهای داخلی طی روزهای اخیر از 2 الی 7 میلیون تومان کاهش را تجربه کرده و حتی تقاضا برای خرید خودرو نزولی شده است. همچنین مردم مانند چند هفته پیش برای خرید عجله‌ای ندارند. او بازار خودرو را در شرایط رکود دانست و تأکید کرد که ادامه وضعیت موجود باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. کاظمی عنوان کرد که آزادسازی واردات خودرو ضمن تنوع بخشی به سبد محصولات به رونق بازار خودرو هم کمک خواهد کرد و از سویی مردم می‌توانند خودروهای خوب و باکیفیت خریداری کنند.

شفاف‌سازی روند واردات
مهدی ضیغمی، ‌رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در خصوص واردات خودروهای کارکرده گفت: بحث انتقال فناوری در واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد و نکته مهم آن ارز است که برای ماده ۳ و ۵ آن باید تعیین تکلیف شود. اگر بخواهند از محل تخصیص ارز به وزارت صمت تأمین شود عملاً به چالش خودروهای نو مبتلا می‌شود یعنی ابتدا باید بحث ارز تعیین تکلیف شود که گفته از محل سپرده‌های خارجی وارد شود. با توجه به اینکه خودروها مستقیم از شرکت خارجی وارد نمی‌شود و انتقال فناوری برای شرکت‌های بازرگانی معنی خاصی ندارد، وزارت صمت برای تعیین تکلیف و تسهیل این امر لایحه‌ای را به مجلس می‌برد تا این موضوع به عنوان شرط ابتدایی، شرکت‌ها را با چالش قانونی مواجه نکند تا چرخه واردات شکل بگیرد.
ضیغمی درباره بازار خودرو امسال گفت: خودروهای دپو شده در گمرک و حضور شرکت‌های بزرگ برای واردات نشان از روان شدن بازار خودرو می‌دهد.
او در ادامه با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار خودرو هم‌اکنون در گمرکات وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۹ هزار خودرو ترخیص شده است. بیشتر خودروها از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد می‌شوند، علاوه بر ثبت سفارش و تولید، معمولاً یک ماه و نیم حمل آن زمان می‌برد به همین دلیل هم‌اکنون تعداد قابل توجهی در گمرکات کشور خودرو داریم و ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو به مقصد ایران در منطقه دپو شده است.
ضیغمی در خصوص مجوز واردات خودرو به شرکت‌های بزرگ خودروسازی گفت: سال گذشته وزارت صمت به بیش از ۴۵ شرکت مجوز واردات داد و ثبت سفارش همه این شرکت‌ها تأیید شد، اما بسیاری از شرکت‌ها از این مجوز استقبال نکردند و حدود ۵ شرکت از این مجوز استفاده کردند.
او از اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای ثبت سفارش واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تلاش بر این است که در رایزنی با بانک مرکزی، میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو افزایش یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی