صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

در جلسه هیأت وزیران انجام شد

گزارش به ملت از 3 سال خدمت

آخرین جلسه دولت سیزدهم، البته قریب به یک سال زودتر از موعد معمول همه دولت‌ها، روز گذشته به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد. مهم‌ترین دستورکار جلسه، گزارش اعضای هیأت دولت از مهم‌ترین عملکرد، تحولات و اقدامات حوزه مأموریت آنان در سه سال گذشته بود. این گزارش‌ها به معنای بیان همه اقداماتی نیست که در فرصت خدمت سه ساله انجام شده است. باوجود این می‌تواند تصویری از این حقیقت ارائه کند که چرا دولت سیزدهم از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «دولت کار و خدمت» توصیف شده است.آنچه در ادامه آمده است، متن اظهارات یا متن گزارش اعضای هیأت دولت، وزرا و معاونان رئیس جمهور از مهم‌ترین تحولات و اقداماتی است که در فرصت سه ساله خدمت دولت سیزدهم، صورت گرفته است. این گزارش‌ها را از زبان خود آنان بخوانید.
 
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه:
رشد اقتصادی 4.4 درصدی و 700 همت پروژه
سال گذشته رشد اقتصادی غیرنفتی کشور به ۵.۷ درصد رسید و در همه سه سال گذشته، این نرخ بالای پنج درصد بوده است. به طور کلی رشد اقتصادی بدون نفت در سال‌های ۹۰ تا سال 1399، ۲.۱ درصد بود، اما در سه سال گذشته به میانگین ۴.۴ درصد رسیده است. در سه سال گذشته تعداد شاغلان نیز ۱.۵ میلیون نفر افزایش یافت و بیکاری جمعیت ۱۵ ساله از ۹.۲ درصد به ۸.۱ درصد کاهش یافت. همچنین بخش قابل توجهی از اوراق بدهی منتشر شده، برای پرداخت بدهی دولت قبل بود، ضمن اینکه 550 هزار میلیارد تومان ارزش روز پروژه‌های خاتمه یافته در چهار سال گذشته است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این عدد به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.
 
 محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور:
اجرای  60 درصد مصوبات سفرهای استانی
 در دولت سیزدهم ۴۸ سفر استانی انجام شد و اعضای دولت به ۱۱ شهرستان استان تهران هم به صورت جداگانه سفر کردند. در دور اول سفرهای استانی، ۵ هزار و ۴۰۰ مصوبه با ۴۰۰ هزار میلیاردتومان اعتبار و در دور دوم سفرهای استانی ۲ هزار مصوبه با ۱۸۱ هزار میلیارد اعتبار تصویب شد. در دور اول ۶۰ درصد مصوبات سفرها اجرایی شد. در این سفرها حدود ۶ میلیون تماس مردمی با دولت انجام شد. از تماس‌های مردمی هزار پرونده در مرکز مبارزه با فساد نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد که بیش از ۵۰۰ مورد آن به نتیجه رسید.
 
 محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی:
۳۳۰ دستاورد در حوزه هسته‌ای
 دولت سیزدهم ۳۳۰ دستاورد دانشی و فناورانه در حوزه هسته‌ای داشته است. همچنین ۱۲ قطب پرتودهی هسته‌ای در کشور شناسایی شد که تا پایان شهریور حداقل ۳ مرکز آن افتتاح خواهد شد. 6 محصول جدید رادیودارویی به بهره‌برداری رسید و تولید 20 محصول دیگر در دستورکار قرار دارد. استفاده از پلاسما برای درمان زخم‌های دیابتی و برنامه‌ریزی گسترده برای دستیابی به تولید 20هزار مگاوات برق هسته‌ای از دیگر اقدامات در این حوزه است.
 
سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی:
افزایش 12میلیونی مؤدیان مالیاتی
 تعداد مؤدیان مالیاتی از ۵.۵ میلیون نفر در دولت گذشته به ۱۲.۵ میلیون در سال ۱۴۰۲ رسید. کاهش نرخ مالیات برای تولیدکنندگان، افزایش میزان وصولی و تأمین هزینه‌های جاری دولت از مالیات در دولت سیزدهم رقم خورد. در حوزه کسب و کار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار صدور مجوز ملی برای اولین بار صادر شد و امضای طلایی از مجوزها حذف شد. اجرای کامل پرداخت به ذی‌نفع نهایی حتی به پیمانکاران، مانع از رسوب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در حساب‌ها شد.
تکمیل شناسایی حدود دوسوم املاک دولت و مستغلات شرکت‌های دولتی به صورت سامانه‌ای صورت گرفت که از ۴۰۰ فقره ملک در ابتدای دولت به یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره رسیدیم. سهم اوراق و استقراض از درآمدهای بودجه‌ای، در سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد بود که در دولت سیزدهم به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و امسال به ۱۰ درصد خواهد رسید. در ترانزیت کالاها به رکورد بیش از ۱۸.۵ میلیون تُن در سال ۱۴۰۲ رسیدیم. همچنین شکستن رکورد ۱۶ساله سرمایه‌گذاری خارجی و رشد ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری‌های مصوب معتبر به نسبت دولت گذشته ثبت شد. انتشار صورت‌های مالی ۲ هزار و پنج شرکت تحت یا مدیریت دولت یا دستگاه‌های دولتی برای اولین بار صورت گرفت که این عدد در آغاز به کار دولت شهید رئیسی، صفر بود.
 
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی:
2.6میلیون مسکن درحال ساخت
 ۱۰۰ هزار هکتار اراضی شهری و روستایی به‌منظور اجرای نهضت ملی مسکن، الحاق شد. در موضوع بافت فرسوده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه
۴۷ هزار پروانه صادر شد که در سه ساله دولت سیزدهم به ۹۴ هزار فقره افزایش یافت. نوسازی مسکن روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه ۸۰ هزار واحد بود که در سه سال گذشته به ۲ برابر یعنی ۱۶۵ هزار واحد در سال افزایش یافت. بیش از ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.در دولت سیزدهم ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید احداث شد. با ساخت سه هزار و ۵۸۶ کیلومتر بزرگراه، طول مسیرهای بزرگراهی به ۴۸ هزار کیلومتر افزایش یافت. رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی، افزایش ۲۸ میلیون تنی تخلیه و بارگیری بنادر، افزایش ۷۷۲ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینری با رشد ۴۲ درصدی و رشد ۱۴۰ درصدی جابه جایی مسافر از دستاوردهای دولت در حوزه دریایی است.
 
امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع:
 3 برابرشدن صادرات محصولات نظامی
در میزان تولید تسلیحات، تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و ارائه خدمات به نیروهای مسلح رشد ۲.۵ برابری و در صادرات محصولات و خدمات نظامی رشد ۳ برابری داشته‌ایم.تعداد شرکت‌های همکار بخش خصوصی با وزارت دفاع از ۵۷۰۰ شرکت به ۷۵۰۰ شرکت رسید. ارزش ریالی همکاری با شرکت‌های خصوصی ۴.۵ برابر افزایش یافت و از ۳۲ همت به ۱۴۷ همت افزایش یافت. پرتاب موفق موشک ماهواره‌بر سیمرغ و تزریق همزمان سه ماهواره در مدار، پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح، پرتاب موفقیت‌آمیز زیرمداری کاوشگر فضایی، سامان و طراحی و ساخت موشک خرمشهر۴ از دیگر اقدامات وزارت دفاع در دولت سیزدهم است.
 
 عباس علی‌آبادی، وزیر صمت:
افزایش 115 درصدی صادرات صنعتی
 افزایش 115 درصدی ارزش صادرات صنعتی و رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت خارجی کشور از تحولات حوزه وزارت صمت است. در صنایع کوچک ۱۷ درصد واحدهای صنعتی در ابتدای دولت راکد بود که اکنون به کمتر از ۱۲درصد کاهش یافت. چهار هزار و ۶۲۷ واحد راکد نیز در سه سال گذشته فعال شده است. وزن صادرات صنعتی ۱۰۲ درصد رشد داشت که جزو افتخارهای ملی این دولت است. استخراج یک ونیم میلیارد تن انواع مواد معدنی، صدور سه هزار و ۱۹ پروانه اکتشاف، هزار و ۶۴ پروانه بهره‌برداری معدن، توسعه محدوده‌های معدنی، معرفی ۱۰۵ بسته سرمایه‌گذاری معدنی و برگزاری ۱۶ هزار مزایده در معادن می‌تواند جزو رکوردهای تاریخی باشد.
 
رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش:
نهضت مدرسه‌سازی در دولت سیزدهم
در دولت سیزدهم ایران به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شد و بیش از ۷هزار مدرسه و ۳۳هزار کلاس درس ساخته شد. همچنین با جهت‌گیری در مناطق محروم ۲هزار و ۷۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای ساخته و پنج هزار میلیارد تومان تجهیزات برای مدارس ارسال شد. رتبه‌بندی، کار ۱۰ ساله معلمان بود که به همت دولت سیزدهم به سرانجام رسید. تاکنون بیش از یک میلیون و پنج هزار پرونده بررسی شده و به طور میانگین ۲۶ درصد حقوق معلمان افزایش پیدا کرد و امروز شاهد مهاجرت معکوس کارمندان از دستگاه‌های دیگر به آموزش و پرورش هستیم. در واکنش به بحث‌های مربوط به کمبود معلم، بیش از ۱۰۵ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ جذب می‌شود و در مجموع ۲۶۳ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش داده شده است.
 
 حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات:
تقویت حوزه امنیتی در دولت سیزدهم
در دولت سیزدهم با یک بودجه ۱۰برابری زیرساختی و با پیگیری رئیس‌جمهور شهید و مجلس توانستیم زیرساخت‌های امنیتی را گسترش دهیم و با رژیم صهیونیستی به خوبی مقابله کنیم. وزارت اطلاعات در رویکرد گسترش اطلاعات مردم پایه، با افزایش صددرصدی نسبت به ایجاد فضای ارتباطی با مردم توانست بسیاری از سرنخ‌های اطلاعاتی را پیگیری کند. نکته دیگر هم‌افزایی بین دستگاه‌های امنیتی بود که در این دولت شکل گرفت و شاهد نتایج خوب آن در شمال غرب و جنوب شرق کشور هستیم. یکی از مشکلاتی که در ابتدای دولت شاهد بودیم حضور گروه‌های ترور و اقدامات تخریبی علیه مردم و دارایی‌های اساسی و زیرساخت‌ها بود که با هم‌افزایی و برنامه صورت گرفته شاهد این امنیت هستیم و شبکه‌ها متلاشی و افراد دستگیر شده‌اند و برخوردهای متناسب با آنها صورت گرفت.
 
 علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست:
افزایش چشمگیر مناطق حفاظت شده
 در دولت سیزدهم ۷۵۰ هزار هکتار به مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست کشور اضافه شد. تصویب قطعنامه گردوغبار و تأیید آن در سازمان ملل از جمله اقدامات اساسی ایران در بعد بین‌المللی در زمینه گردوغبار بود. آزاد‌سازی سواحل، نوسازی حمل و نقل عمومی، میانکاله، تعیین تکلیف ۴۱۱ پروژه، به روز‌رسانی احکام و جرایم محیط زیستی، اجرای بیمه خسارت حیات وحش، جرم انگاری شکار یوزپلنگ و احداث ۲ هزار و ۲۰۰ خانه محیط زیست در سراسر کشور از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم است.
 
 دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی:
افزایش همکاری‌های فناورانه بین‌المللی
تأسیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی و تشکیل شورای راهبردی علوم و فناوری‌های کوآنتومی و برگزاری چهار جلسه این شورا از جمله اقدامات در دولت سیزدهم است. سازمان ملی هوش مصنوعی به همت رئیس جمهور شهید هفته گذشته افتتاح شد. همچنین تشکیل بنیاد ملی علم از دیگر دستاوردهای این معاونت است که ایران صاحب بنیاد ملی علم شد و حمایت صندوق پژوهش و فناوری حدود ۱۰ یا ۱۵ برابر افزایش یافت.
 امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری:
وصول ۱۳همت جریمه در تعزیرات
میزان جریمه‌های وصول شده ۱۳ هزار میلیارد تومان بود و در مقایسه با مدت مشابه در دولت قبل که ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، افزایش قابل توجه دارد و افزایش ۱۶ درصدی وارده اجرای احکام پرونده‌­های تعزیرات حکومتی در سه ساله دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه را شاهد بوده‌ایم. درعین حال با همکاری وزارت دادگستری و دادستانی کل کشور، سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها مجتمع‌های شوق زندگی برای حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در یک سوم از استان‌های کشور راه‌اندازی شد.
 
 عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات:
64درصد پیشرفت شبکه ملی اطلاعات
 اتصال هشت‌هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت که طبق آمار اکنون ۹۸.۵ درصد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، یکی از اقدامات مهم دولت است. پروژه فیبر نوری در ۶۰۰ شهر آغاز شده و در ۳۰۰ شهر به پایان رسیده است. در ابتدای دولت ۱۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور وجود داشت که به ۲ هزار سایت ارتقا پیدا کرد. با شکل‌گیری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ۷۵ درصد از خدمات دولت از این طریق به مردم ارائه می‌شود. به اندازه ۳ دولت پیش از دولت سیزدهم پرتاب‌های ماهواره‌ای و فضایی انجام دادیم. ۱۲ پرتاب انجام شده و ۲ پرتاب دیگر نیز بزودی انجام خواهد شد. در حوزه شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ درصد پیشرفت به بیش از ۶۴ درصد رسیدیم.
 
 علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه:
تنوع راهبردی در سبد سیاست خارجی
رویکردی که دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی اتخاذ کرد، مبتنی بر تنوع راهبردی در سبد سیاست خارجی بود که در نتیجه عملاً ما شاهد هستیم که در طول سه سال گذشته هیچ‌گاه کشور با بن‌بست مواجه نشده است.  جمهوری اسلامی ایران در این سه سال بازیگری نقش‌آفرین و فعال در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. تشکیل ائتلاف‌های چندجانبه کوچک یکی از زیرراهبردهای دولت آیت‌الله رئیسی بود که توانست کارکردهای خوبی برای ما داشته باشد. سیاست تأکید بر چندجانبه‌گرایی از آغاز دولت سیزدهم با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و عضویت ما در بریکس هم یکی دیگر از نتایج هوشمندی سیاست خارجی دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور به حساب می‌آید.

جستجو
آرشیو تاریخی