صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

در نشست خبری معاون وزیر علوم بررسی شد

حرکت هوش مصنوعی در مسیر آموزش عالی

غزل رضایی
خبرنگار

یکی از راه‌های توسعه هوش مصنوعی از مسیر سیستم آموزشی کشور و دانشگاه‌ها می‌گذرد. بخش قابل توجهی از آموزش هوش مصنوعی می‌تواند درحیطه اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد. در همین خصوص روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که روز گذشته در وزارت علوم برگزار شد با تأکید بر اینکه کشور ما در حوزه تولید محتوا در زمینه هوش مصنوعی خوب عمل کرده و رتبه قابل قبولی دارد اظهار داشت: هوش مصنوعی در ایران رتبه خوبی دارد اما کارکرد آن در زندگی مردم رتبه خوبی نداشته است. هوش مصنوعی می‌تواند سه محور یادگیری و یاددهی، رشته‌های تحصیلی و حکمرانی و راهبری را متحول کند، در محور یادگیری و یاددهی باید دانش‌آموزان و معلمان در حوزه هوش مصنوعی توانمند شوند.
معاون آموزشی گفت: محور دیگری که هوش مصنوعی باید به آن ورود کند، در رشته‌های فنی است. رشته‌های فنی بسیار متأثر از هوش مصنوعی هستند. سومین محور حکمرانی، راهبری است که الگوی حکمرانی و راهبری آموزش عالی را متحول می‌کند. هوش مصنوعی بر بازار کار تأثیر گذاشته و در حال رشد است و بر اساس آمار رشد آن به ۱۲۰ درصد رسیده، و پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۲۵، تعداد زیادی در زمینه هوش مصنوعی شاغل هستند.
وی با اشاره به اضافه شدن درس هوش مصنوعی بر رشته‌های دانشگاهی گفت: برای اینکه توجه دانشجویان به هوش مصنوعی معطوف شود، در سال 1403 در رشته فنی و مهندسی یک درس الزامی با عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال پیش‌بینی شده است و برای رشته‌های دیگر دو واحد در نظر گرفته شده اما اختیاری است.
رازینی بیان کرد: در دو و سه سال اخیر قریب به ۲۰ رشته نزدیک به هوش مصنوعی و تحول دیجیتال ایجاد شده است. محتوای همه رشته‌ها براساس هوش مصنوعی و تحول دیجیتال باید تغییر پیدا کند. ما برای آموزش عمومی هوش مصنوعی واحدهای درسی در نظر گرفتیم اما برای تأثیر هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف باید واحد درسی ایجاد کنیم و رشته‌ها تخصصی رنگ و بوی هوش مصنوعی بگیرند که باید در این راستا ۱۰۰ استاد داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اقدامات و دستاوردهای تحول آموزش عالی را در قالب ۴ هدف برشمرد و افزود: هدف اولی که به عنوان دستاوردهای آموزشی می‌توان از نام برد، در زمینه پژوهش و فناوری است و اگر قرار باشد که به سوی فناوری حرکت کنیم باید به تحولات دیجیتال و انقلاب صنعتی و دانشگاه‌ها نسل چهار توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه تجلیل از اساتید آموزشی یکی از اهداف در راستای توسعه بوده است، گفت: در این راستا جایگاه آموزش را ارتقا دادیم و علاوه بر تجلیل از سرآمدان پژوهشی از سرامدان آموزشی تجلیل می‌شود، امسال در جشنواره سرآمدان آموزشی از برخی استاد برجسته در سطح ملی و دانشگاه تجلیل شد.
رازینی تأکید کرد: در همین خصوص از اساتیدی که در حوزه تولید محتوا و آموزش تلاش می‌کنند، حمایت می‌شود. دومین هدف ما در راستای توسعه آموزش، اشتغال دانش آموختگان دانشگاه و آموزش عالی بوده است. این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی است. برای همین موضوع برنامه‌ریزی شد تا یک بسته مهارت آموزی و اشتغال شکل بگیرد تا طبق آن، دانشجویان تمام رشته‌ها در سال ۱۴۰۳ ۵ تا ۱۵ واحد مهارت آموزی بگذرانند. همچنین در این موضوع زیر ساختارهای مهارتی ما تغییر و تقویت شد و دانشگاه فنی به نام مهارتی تغییر کرد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سومین هدفی که ما داشتیم حمایت از نخبگان و استعداد‌های درخشان است. در نهایت هدف چهارم ما نیاز محور کردن آموزش عالی در کشور است بدین شکل که از پایان نامه‌هایی که در حوزه بررسی نیازهای جامعه هستند استقبال می‌شود.

 

امکان از بین رفتن برخی مشاغل توسط هوش مصنوعی
شقایق حق‌جو جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی در این نشست اظهار کرد: وجه تمایز هوش مصنوعی و فناوری‌های نو ظهور،  این است که هوش مصنوعی بر زندگی مردم تأثیر گذاشته و تنها فناوری نوینی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیشرفت آن  از  نظر کمی و کیفی در کشور تأکید داشتند. وی افزود: موج‌های فناورانه بازار کارتغییر می‌کند و اگر در مقابل موج‌های فناورانه آماده نباشیم، ما را آسیب‌پذیر می‌کند. هوش مصنوعی امکان دارد که برخی از شغل‌های حرفه‌ای ایران را از بین ببرد.
حق جو جوانمرد گفت: ما ستاد رباتیک و هوش مصنوعی را راه‌اندازی کردیم، همچنین سند ملی هوش مصنوعی تدوین، تصویب و ابلاغ شد. وزارت علوم در این راستا در بازنگری رشته یک کار هوشمندانه کرد و دوواحد درس هوش مصنوعی برای همه رشته‌ها درنظر گرفته شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۳ گذراندن دو واحد درسی هوش مصنوعی در رشته فنی و مهندسی الزامی می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی