انرژی

فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با تکیه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی، یکی از سیاست‌های موفقی بود که در دولت سیزدهم اجرا شد و با این روش برای فروش نفت کشور توانستیم بازارسازی کنیم و بازارهای صادراتی خود را توسعه دهیم. در شرایط تحریم، سیاست‌هایی مانند سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای ارائه خدمات و نفت به کشور هدف و عرضه نفت به مینی پالایشگاه‌ها در شرق آسیا به کار گرفته شد. این سیاست‌ها در نهایت نتیجه داد و رشد ۳۰۰ درصدی صادرات نفت خام کشور را رقم زد.
 محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک و کارشناس حوزه انرژی با اشاره به این موضوع که افزایش فروش نفت کشور در شرایط تحریم در دولت سیزدهم قطعاً یک دستاورد بزرگ برای وزارت نفت محسوب می‌شود، اظهار کرد: در دولت دوازدهم صادرات نفت و میعانات گازی کشور نگران‌کننده بود. در آن زمان بیم آن می‌رفت که صادرات کشور صفر شود و بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم.
 نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: طبق آماری که خبرگزاری‌های خارجی در مورد صادرات نفت و میعانات گازی کشورمان اعلام کرده‌اند، در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز صادرات نفت داریم. این قطعاً یک موفقیت بزرگ برای دولت سیزدهم محسوب می‌شود.
 
جایگاه ایران در بازار جهانی انرژی حفظ شد
 خطیبی گفت: اقدامات ابتکاری دولت سیزدهم نه‌تنها باعث شد بازارهای انرژی خود را حفظ کنیم، بلکه به گسترش مبادی صادراتی نفت کشور نیز منجر می‌شود. در همین ارتباط، به گفته وزیر نفت، بیش از ۱۷ مبدأ محرمانه صادرات نفت به دست آورده‌ایم. این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم این نبود که منتظر بماند تحریم‌ها لغو شد؛ به عبارت دیگر، طی سه سال گذشته امور کشور معطل مذاکرات و تعامل با غرب باقی نماند. تلاش شد در شرایط تحریم به کار خود ادامه دهیم. در نتیجه همین سیاست‌گذاری‌های صحیح که در وزارت نفت صورت گرفت، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای ارائه خدمات و نفت به کشور هدف در دستور کار قرار گرفت.
 
بازارسازی برای فروش نفت در دولت سیزدهم
 خطیبی گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با تکیه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی و بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده یکی از سیاست‌های موفقی بود که در زمان اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد.
 وی تأکید کرد: با این روش توانستیم بازارسازی برای فروش نفت کشور داشته باشیم و به توسعه بازارهای صادراتی خود مبادرت کنیم. عرضه نفت به مینی پالایشگاه‌ها و متنوع کردن مشتریان خرد ولی متعدد نیز از دیگر راهکارهایی بود که در پیش گرفتیم. این پالایشگاه‌های کوچک مقیاس خاصیت تحریم‌پذیری کمتری دارند و در شرایط تحریم کمک‌کننده بودند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پانزده
 - شماره هشت هزار و پانصد و پانزده - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳