صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

رسانه امریکایی «بلومبرگ» سازمان همکاری‌های شانگهای را چالشی جدی برای غرب دانست

نگرانی غرب از توسعه پیوندهای ایران در چهارچوب «شانگهای»

ایران در حالی آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی در چهارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای اعلام کرده است که محافل رسانه‌ای غرب معترف شده‌اند فعالیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای، کشورها را از نظم جهانی تحت رهبری امریکا دور می‌کند و این سازمان به چالشی جدی برای غرب تبدیل شده است.
 امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد موسوم به «همکاری سازمان ملل متحد با سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای در حفظ صلح و امنیت» به اهمیت سازمان «شانگهای» در تقویت مناسبات و پیوندهای اقتصادی و سیاسی و امنیتی کشورهای عضو این نهاد همکاری تأکید و تصریح کرد که ایران آماده است تا به‌طور کامل در گفت‌و‌گو و همکاری در چهارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای و سازمان ملل متحد برای مقابله با چالش‌های فوری و ترویج صلح و امنیت در منطقه مشارکت کند. او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش‌های سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری‌های شانگهای و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در تقویت صلح و ثبات در منطقه و حمایت از همکاری سازنده بین این سازمان‌ها با سازمان ملل متحد را حائزاهمیت می‌داند، تأکید کرد که چنین همکاری‌ای می‌تواند امنیت و توسعه را که به‌هم‌پیوسته و متقابلاً تقویت‌کننده هستند، ارتقا دهد و همچنین اهمیت چندجانبه‌گرایی در مقابله با تهدیدها و چالش‌های جهانی را برجسته سازد.
ایران در بیست و یکمین نشست سازمان همکاری «شانگهای» به عضویت این سازمان مهم منطقه‌ای در آمد و زمینه حضور پررنگ آن در جمع بازیگران مهم آسیایی فراهم شد. خاصه آنکه یکی از مهم‌ترین وجوه مهم سیاست خارجی دولت سیزدهم تعمیق مناسباتش در حوزه منطقه تعریف شده بود و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مغفول اقتصادی بویژه در عرصه اقتصادی در آسیا را هدف قرار داده بود.
قابل انتظار بود که عضویت ایران و تقویت مناسبات درون گروهی اعضای «شانگهای» با نگرانی محافل صهیونیستی و غربی روبه‌رو شود. چنانکه رسانه‌های وابسته به کشورهای غرب با تأکید بر اهمیت ژئوپلیتیک ‌شانگهای، پیوستن ایران به این سازمان را تلاشی برای استفاده از اهرم این سازمان‌ به عنوان نیرویی متقابل علیه امریکا و اروپا و در نتیجه آن را یک تهدید بالقوه برای غرب خواندند.
در جدیدترین تحلیل‌ها، رسانه امریکایی «بلومبرگ»، سازمان همکاری‌های شانگهای را نسخه جایگزین ناتو خوانده و نوشته است: «بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی متعلق به سازمان همکاری‌های شانگهای است که ۸۰ درصد جمعیت منطقه اوراسیا و ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.» بنا به این گزارش تقویت همکاری میان روسیه و چین در قالب فعالیت‌های این سازمان چالشی جدی برای ناتو است.
پیشتر مؤسسه «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در تحلیلی پیرامون عضویت ایران در «شانگهای» تصریح کرده بود که با توجه به بن‌بست ادامه‌دار بین تهران و غرب بر سر مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ها، مقامات ایرانی از حضور در سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان ابزاری برای تقویت سیاست نگاه به شرق استفاده می‌کنند.
سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. کشورهای تشکیل‌دهنده این سازمان شامل هند، روسیه، چین، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان است. بلاروس نیز به طور رسمی در ۴ ژوئن ۲۰۲۴ در نشست این سازمان در آستانه به آن پیوست.

جستجو
آرشیو تاریخی