نگاهی به نمایش‌هایی که این روزها به روی صحنه می‌روند آغاز دور تازه‌ای از فعالیت گروه‌های تئاتر

گروه فرهنگی/ اهالی تئاتر با سپری شدن ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا، دور تازه‌ای از فعالیت‌های نمایشی خود را درپیش می‌گیرند؛ از همین رو در گزارش امروز نگاهی به برخی نمایش‌هایی خواهیم داشت که در سالن‌های مختلف تئاتری به روی صحنه می‌روند.

آغاز اجرای «چاپلین» در تئاتر شهر
تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر بزودی میزبان نمایش «چاپلین» به کارگردانی مهران رنجبر می‌شود. این نمایش با بازی بهزاد ‌خلج، بیتا ‌عزیز، محمد ‌موحدنیا، مرتضی درویش‌زاده، افشین ‌واعظی، آبان ‌زارعی، میثم ‌یوسف، سونیا ‌سرلک، احسان ‌صاحبدادی، نریمان ‌حیدری، فربد ‌تاجیک، محدثه ‌دانش، یگانه ‌رادبخش، فائزه ‌وفایی، سارا ‌زجاجی و امیر ‌عقیلی اجرا خواهد شد.
در خلاصه داستان آن آمده: «جهان برزخ است و چارلی چاپلین به عنوان شخصی که در سینمای صامت در قامت دفاع از مردم قرار گرفت، مقابل زورگویی‌های آدولف هیتلر می‌ایستد و تنها راه نجات بشریت را مردم‌سالاری می‌داند.»

نمایشی درباره هملت در تالار چهارسو
«در جست‌و‌جوی بازیگر هملت» به کارگردانی مسعود دلخواه، نمایش دیگری است که تالار چهارسو به روی صحنه می‌برد. عماد ‌اخلاقی، مهدی ‌اذعانی، شیما ‌اسدی، حسین ‌اقدم‌نیا، غزال ‌بختیاری، الهه بهادری، سحر بهرامی، فاطمه بهروز، سحر ‌بیرانوند، میلاد ‌پاک ‌سرشت، پدیده ‌پزشکیان، شایان ‌حاجی ‌اسماعیلی، رضا خان‌زاده، سام ‌دانشور، فروغ ‌درویش‌زاد، پویا ‌رجبی، راویس ‌رحمانی، مریم رزازی تنها تعدادی از این هنرمندانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. داستان این نمایش که مدتی است اجرای آن آغاز شده، درباره یک گروه تئاتری جوان است که برای اجرای نقش‌های مختلف هملت تست داده و تمرین می‌کنند. در این بین تهیه‌کننده اصرار به اجرای کنسرت-نمایش و آوردن یک خواننده مشهور و گیشه‌دار جهت بازی در نقش هملت را دارد، در حالی که کارگردان اجرای تئاتر با استفاده از جوانان بااستعداد و آموزش‌دیده را به آوردن یک چهره معروف و سلبریتی که بازیگر نیست، ترجیح داده و بر آن تأکید دارد.»

تایتان‌ها از تالار قشقایی
«تایتان» به کارگردانی بابک محمودزاده و با ایفای نقش حسین ‌کشفی ‌اصل، ایمان ‌میرهاشمی، محمد ‌نیازی، اودین ‌روشن، علی ‌ایزدی ‌سفید دشتی، طاها ‌احمدی، عارفه ‌احمدپور، سپیده ‌سعیدی‌نیا، میلاد ‌شریف، راضیه ‌شریفی، میرا ‌امیرنسب، محمدرضا ‌محمدپور، نازنین ‌طلوعی، هانیه ‌بهرامی، فاطمه ‌محمدی و ملینا ‌محمودزاده در تالار قشقایی تئاتر شهر اجرا دارد. در خلاصه داستان این نمایش آمده: «زمین در پایان تمدن کنونی بشر دچار بحران محیط زیست و زوال شده است. اساطیر کوه المپ برای خروج از وضعیت پیش‌رو وارد عمل می‌شوند.»

دموکراسی با طعم همبرگر در ایرانشهر
«دموکراسی با طعم همبرگر» نمایشی است که به کارگردانی حامد شفیع‌خواه در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود. حسام ‌زرنوشه، حنانه ‌جعفری‌نژاد، محسن ‌اسدی، شکیلا ‌احمدزاده، هادی ‌آبیاری، آریانا ‌عباسی، آینوش ‌ضیایی، صادق ‌صبح ‌زاهدی، آرامه ‌سلطانیه، علی ‌روزبه و مروارید ‌اسدی بازیگران این اثر نمایشی هستند. در خلاصه داستان آن آمده: «خانواده‌ای برای تغییر در شیوه زندگی و گذر از سنت به مدرنیته دچار چالش‌هایی هستند، آنها دموکراسی را راه نجات برای خود می‌دانند.»

«مجلس توبه نویسی اسماعیل بزاز» در تئاتر هامون
نمایش «ده وده دقیقه» به کارگردانی سید امیر پیشوایی و با ایفای نقش مرتضی ‌امینی ‌تبار در تئاتر هامون میزبانی علاقه‌مندان را به عهده دارد.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: «گردنشو گرفتم بردمش تو مرکزی‌ترین نقطه اتاق زل زدم به چشماش. گفتم فقط باید قول بدی هر هفته یکی از این دیسک‌ها رو گوش بدی.» در این سالن تئاتری، این روزها «مجلس توبه‌نویسی اسماعیل بزاز» به کارگردانی کارن کیانی هم اجرا دارد. بهروز ‌پناهنده تنها هنرمندی است که در این نمایش بازی می‌کند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: «مجلس توبه‌نامه نویسی اسماعیل بزاز، مقلد معروف و محبوب و محجوب عصر ناصری در تماشاخانه مدرسه مبارکه دارالفنون در شبی تلخ و تاریک و طولانی و طاقت‌فرسا.»

نمایش «زیگموند» در تالار حافظ
نمایش «زیگموند» به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا در تالار حافظ اجرا دارد، شهروز ‌دل ‌افکار، بهروز ‌پناهنده و فرنوش ‌نیک ‌اندیش از جمله هنرمندان حاضر در این کار هستند. در خلاصه داستان آن آمده: «زیگموند داستان کابوس‌های دو روز پایانی زندگی زیگموند فروید فیلسوف و پدر علم روانکاوی و نظریه‌پرداز تأثیرگذار قرن بیستم است.»

«نیوجرسی» سعید دستی در سالن ملک
«نیوجرسی» به کارگردانی سعید دشتی هم نمایش دیگری است که اجرای آن به تازگی در سالن ملک آغاز شده است. این اثر نمایشی با بازی مهتاب ‌ثروتی، امیرحسین ‌فتحی، محمد ‌لاریان، فاطمه ‌مسعودی ‌فر و میثم ‌میرزایی به روی صحنه می‌رود.
 در خلاصه داستان آن آمده: «چیزی که نکشتت قوی‌ترت نمی‌کنه عوضت می‌کنه»

«مختصر گزارشی از یک تئوری» در خانه نمایش «دا»
نمایش «مختصر گزارشی از یک تئوری» به کارگردانی عاطفه تهرانی هم در خانه نمایش «دا» به روی صحنه می‌رود. شهریار ‌کامکار، مهدیه ‌نجفدری و فربد ‌تکلو بازیگران این اثر نمایشی هستند. در خلاصه داستان آن آمده: «آنچه آب می‌فهمد، باد با خود می‌برد. آنچه باد می‌برد، خاک می‌زاید. آنچه خاک می‌زاید، آتش نمایان می‌کند. پنجمی این چهار را کنار هم می‌رقصاند.»

«وی اِی آر» در عمارت نوفل لوشاتو
«وی اِی آر» به کارگردانی حامد رحیمی‌نصر در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه می‌رود. امین ‌زارع، حسین ‌پرتوی، رامتین ‌سلیمانی، امیرپوریا ‌مسعودنیا و آرام ‌نیک‌بین، هنرمندانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان «وی اِی آر» آمده: «درخت فقط یک تصویره. نمی‌شه ازش بالا رفت.»

جستجو
آرشیو تاریخی