وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود پشه آئدس در تهران را تکذیب کرد

تب دنگی مسافر تهران شد

گروه اجتماعی/  از 26 اردیبهشت تاکنون 151 مورد بیماری قطعی تب دنگی در کشور شناسایی شده که عمدتاً بیماران از کشورهای دیگر وارد ایران شده‌اند و هم‌اکنون 5 استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران و ۴۰ شهر آنها درگیر پشه آئدس هستند اما همواره نظر کارشناسان برآن است که اگر بهسازی محیط جدی گرفته نشود احتمال آلوده شدن دیگر شهرها وجود دارد به طوری که روزگذشته خبری در فضای رسانه‌ای مبنی بر صید پشه آئدس درتهران منتشر شد که بلافاصله این خبر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکذیب شد. به طوری که معاون بهداشت وزارت بهداشت دراین خصوص اعلام کرد: پشه آئدس به استان تهران نرسیده و فقط یک بیمار شناسایی شده است.
حسین فرشیدی در گفت‌و‌گو با وبدا با اشاره به اینکه از ۱۵۱ بیمار مبتلا به تب دنگی فقط ۱۲ بیمار سابقه سفر نداشته‌اند، عنوان کرد: این افراد با اقدامات بالینی و آزمایشگاهی شناسایی شده‌اند و مابقی از طریق سفر به کشورهای خارجی بویژه امارات ناقل بیماری دنگی شده‌اند که از این ۱۲ بیمار نیز ۱۱ بیمار در استان هرمزگان و یک بیمار در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شد. همچنین یک بیمار از این ۱۲ نفر نیز آفریقایی‌تبار است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر فقط در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان این ۱۲ بیمار شناسایی شده ولی پشه در ۶ استان کشور مشاهده شده است، گفت: بنابراین لازم است همچنان توصیه‌ها و احتیاطات لازم را مدنظر داشته باشیم.

 شناسایی یک بیمار دنگی در تهران
فرشیدی اظهار داشت: موردی هم به تازگی در استان تهران مشاهده شده است که مبتلا به تب دنگی است این بیماران مسافرانی بوده‌اند که اکثر آنان از کشور امارات وارد ایران شده‌اند. فرشیدی بیان داشت: خوشبختانه در دو ماه اخیر اقدامات خیلی خوبی برای مهار پشه آئدس و بیمارهای آن صورت گرفته است. دراین شرایط باید به صورت یک بیماری تحت کنترل ولی با احتیاط با این مسأله برخورد کنیم.
وی با تأکید بر اینکه صید پشه آئدس در روز که فعالیت خود را آغاز می‌کند باید صورت گیرد، افزود: همکاران بهداشتی ما گاهی در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه در حال تلاش برای شناسایی و مهار نقاط دارای پشه آئدس هستند و خشکی نقاط مختلف که بر اثر گرما به وجود آمده و محدودیت زیستی برای پشه به وجود آورده نباید ما را غافل کند، زیرا با یک بارندگی دوباره طی کمتر از دو هفته شاهد زاد و ولد پشه‌ها در این مناطق خواهیم بود.

دوره نقاهت بیماری 10 روزه است
به گفته معاون وزارت بهداشت، بیماریابی و ایزوله کردن بیماران در بیمارستان یا منزل مسأله مهم دیگری است که باید با قدرت ادامه یابد و باید تماس پشه و بیماران را به حداقل ممکن برسانیم. بیماران در مدت کوتاه ۷ تا ۱۰ روز ایزوله می‌شوند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود زیرا اگر درجایی پشه هم زیاد باشد ولی بیمار نباشد مانند استان بوشهر، شاهد گسترش بیماری نخواهیم بود.
فرشیدی تصریح کرد: اگر در استان یا شهرستانی که پشه وجود دارد گزشی صورت گرفت فرد باید در اسرع وقت به مراکز جامع سلامت و نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعه کند.
گفتنی است، علائم بیماری تب دنگی حدود ۱۴ روز بعد از گزش پشه آئدس در صورتی که ناقل ویروس این بیماری باشد، در فرد بروز می‌کند. پشه آئدس چهار بیماری تب دنگ، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا را ایجاد می‌کند که در حال حاضر هیچ کدام از این بیماری‌ها واکسن و درمان قطعی ندارند اما در بیش از ۸۰ درصد موارد، علائم بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است.

جستجو
آرشیو تاریخی