صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

«ایران» از تلاش‌ها برای اسکان باکیفیت زائران و عاشقان حسینی گزارش می‌دهد

بی‌تاب زیارت اربعین

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

ماه محرم که می‌آید عاشقان امام حسین(ع) دلشان بی‌تاب است تا زیارت گنبد و گلدسته امام و سید و سرورشان را از نزدیک تجربه کنند. خیل عزاداران در روزهای منتهی به اربعین میلیون‌ها نفری می‌شوند تا جایی که در کل دنیا همتای چنین تجمعی را نمی‌توان پیدا کرد. یک راهپیمایی عظیم بی‌مثال که همه ساله چشم‌های جهانیان به آن خیره می‌شود. نمونه کامل وحدت و همدلی شیعیان که یکپارچه و با یک هدف، راهی دیار دوست می‌شوند و یکدل و یکصدا برای مولایشان عزاداری می‌کنند. عزادارانی که بیش از بیست میلیون زائر را تشکیل می‌دهند، از نوزادان درون کالسکه تا سالمندان آرزومندی هستند که عشق به امام حسین(ع) گرمای بیش از 50 درجه کربلا را برایشان هموار کرده و مسیری طاقت‌فرسا را عاشقی با زیارت و بیان درد‌دل‌ها با دلدارشان، شهید کربلا، سهل و آسان می‌سازد. حتی در همین چند روز ابتدای محرم به دلیل برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) زائران ایرانی زیادی به زیارت و پابوس سرور شیعیان مشرف شدند تا جایی که بنا بر آمارهای ارائه شده، حجم تردد زائران از مرز خسروی محرم امسال ۲ برابر افزایش یافته است.

تردد دو برابری زائران از مرز خسروی
مدیر پایانه مرزی خسروی از دو برابر شدن حجم تردد زائران از این مرز رسمی و بین‌المللی از ابتدای ماه محرم تاکنون در هم‌سنجی با سال گذشته خبر داده و گفته است که تقریباً در هفته گذشته حدود ۹ هزار نفر از این مرز تردد کرده‌اند. همچنین از ابتدای امسال تاکنون در مجموع آمار زائرانی که از مرز خسروی عازم عراق شده یا به کشورمان وارد شده‌اند ۱۵۰ هزار نفر بوده در حالی که این آمار طی مدت مشابه سال گذشته ۷۱ هزار نفر شامل زائران ایرانی و مسافران عراقی بوده است.
میثم پرهیخته ادامه داد: به طور میانگین روزانه یک‌هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر از مرز خسروی تردد می‌کنند که با نزدیک شدن به ایام اربعین تعداد زائرانی که از این مرز به عراق مشرف می‌شوند افزایش می‌یابد.
مدیر پایانه مرزی خسروی اضافه کرد: هم‌اکنون زیرساخت‌های مرز خسروی برای تردد زائران آماده است و امکانات رفاهی بسیار خوبی نیز برای خدمات‌رسانی به زائران در این مرز و مجموعه پایانه تعبیه شده به گونه‌ای که زائرانی که مرز خسروی را برای عزیمت به عتبات‌عالیات و کربلای معلی انتخاب می‌کنند بدون معطلی از مرز عبور کرده و عازم عراق شده؛ ضمن اینکه در منذریه نیز به راحتی با وسایل نقلیه پس از عبور از گیت‌ها عازم شهرهای زیارتی عراق می‌شوند.
پرهیخته گفت: هیچ محدودیتی برای ورود و خروج زائران به صورت انفرادی و کاروانی در این مرز وجود ندارد و تردد زائران در این مرز بین‌المللی شبانه‌روزی است؛ ضمن اینکه مرز خسروی نسبت به دیگر مرزها برای تردد زائران از نظر دمایی و آب‌وهوایی چند درجه خنک‌تر و مسیرهای منتهی به مرز از ورودی استان کرمانشاه تا نقطه صفر مرز خسروی به صورت چهار بانده و مسیر نیز دارای مناظر طبیعی است.
وی اظهار کرد: پارسال مرز خسروی در ایام اربعین پذیرای حدود یک میلیون زائر بود و با توجه به شرایط مناسب و توسعه زیرساخت‌ها استقبال خوب زائران از این مرز برای سفر به عتبات‌عالیات را شاهد بودیم که پیش‌بینی می‌شود افزایش دو برابری زائران از این مرز را در اربعین امسال داشته باشیم.

تردد سالانه 60 میلیون ایرانی و عراقی برای زیارت اماکن مقدس در هر دو کشور
«محمدامین توکلی‌زاده» رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران هم با اشاره به اینکه باید بهترین خدمات و اسکان مناسب در اختیار زائران اربعین باشد، گفت: اسکان خادمان حسینی که در ایام اربعین سرور و سالار شهیدان به زائران اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام خدمت‌رسانی می‌کنند، باید به شکل احسن انجام شود. توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بر لزوم ارائه خدمات باکیفیت به پنج هزار خادم حسینی اعزامی از سوی شهرداری تهران تأکید کرد و افزود: توسعه شعائر اهل‌ بیت خدمتی بزرگ است.
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران از استقرار دبیرخانه دائمی ستاد اربعین در تمام طول سال به منظور برنامه‌ریزی مستمر و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای اربعین هر سال خبر داد و بیان کرد: این دبیرخانه قائم به حضور شخص خاصی در رأس ستاد اربعین نیست لذا می‌تواند اقدامات بلند‌مدت به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های لازم را برای اسکان خادمان و زوار حسینی ایرانی از طرق مختلف به انجام برساند.

رایزنی با آموزش و پرورش عراق
توکلی‌زاده با بیان اینکه توسعه شعائر اهل ‌بیت(ع) گامی مؤثر در راستای تقویت فرهنگ شیعی و مناسبات فرهنگی دو ملت بزرگ ایران و عراق است، افزود: در تهران هم با فرا رسیدن ماه محرم نصب پرچم مقدس امام حسین(ع) بر فراز برج میلاد انجام شد، کما اینکه در طول سال شاهد تردد سالانه ۶۰ میلیون زائر ایرانی و عراقی در هر دو کشور هستیم که می‌توان این فرصت را مغتنم شمرد تا توسعه فرهنگ و اقتصاد شیعیان به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه اکنون کشور چین با برنامه‌ریزی و ساخت سوغاتی‌های مختلف از جمله سجاده، تسبیح یا اسباب‌بازی نبض اقتصادی شهرهای زیارتی را به دست گرفته است، اضافه کرد: ما از این فرصت اقتصادی فرهنگی غافل بودیم، این در حالی است که می‌توان با برنامه فرهنگی مناسب، سوغات مخصوص کربلا، نجف، سامرا، کاظمین، مشهد و قم را با استفاده از ظرفیت نیروی کار افراد مستضعف و محروم طراحی و تولید کرد تا در اختیار زائران قرار گیرد.
قاسم سراجان، نماینده ستاد بازسازی عتبات‌عالیات نیز به حضور مؤثر و مفید شهرداری تهران در ایام اربعین حسینی اشاره و بر تقسیم کار مشخص در توزیع امکانات در کربلا و نجف برای بهترین خدمات به زائران تأکید کرد.
وی در ادامه بیان کرد: آمادگی لازم برای ایجاد رایزنی با آموزش و پرورش عراق وجود دارد تا ضمن بازسازی برخی مدارس، زمینه استفاده از این فضاها برای اسکان مطلوب خادمان و زائران ایرانی در ایام اربعین و ماه صفر فراهم شود و این امکان نه تنها برای چند سال، بلکه برای چندین دهه بعد نیز در دسترس باشد. تعدادی مدرسه و بوستان هم برای اسکان بهتر خادمان حسینی با تأکید بر مواردی همچون ایمنی و استحکام بنا، موضوعات بهداشتی و … پیشنهاد شده است.

 

آغاز به کار مرکز فوریت‌های پزشکی در مرز خسروی

مرکز فوریت‌های پزشکی و خدمات سلامت ثارالله(ع) مرز خسروی به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین، روز گذشته با حضور وزیر بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی افتتاح شد. عملیات ساخت این مرکز از سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس سازمان اورژانس کشور آغاز شده بود که تکمیل آن در سال‌ جاری در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان اورژانس کشور و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قرار گرفته بود. این مرکز دارای بخش‌های بستری زنان و مردان، اتاق پزشک، مامایی، آزمایشگاه، داروخانه، اتاق تریاژ، اتاق احیای قلبی-ریوی و اتاق مدیریت بحران است که در دو طبقه با زیربنای دو هزار مترمربع با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان ساخته و تجهیز شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی