صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

انصارالله یمن در عملیات پهپادی قلب تل آویو را هدف قرار داد

زمین و زمان علیه اسرائیل

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


حمله غافلگیرانه و ترکیبی روز گذشته گروه مقاومت یمن و حزب‌الله لبنان به قلب سرزمین‌های اشغالی،‌ با به تصویر کشیدن آرایش نوین مقاومت در کارزار با جبهه امریکایی- صهیونیستی، شوک جدیدی به تل‌آویو و واشنگتن وارد کرد و با قرار گرفتن در صدر اخبار جهان، به هرگونه خام‌اندیشی در مورد حمله به لبنان و تشدید جنایت در غزه هشدار داد. بامداد روز جمعه برای اولین بار یک پهپاد تهاجمی جدید از سوی انصارالله یمن با شکستن حریم هوایی تل‌آویو، یک ساختمان در نزدیکی کنسولگری امریکا در این شهر را مورد هدف قرار داد. حمله‌ای که به گفته رسانه‌های عبری، یک کشته و ۱۰ مجروح و خسارت گسترده در پی داشت. همزمان نیز حزب‌الله لبنان برای نخستین بار سه شهرک جدید (آبیریم، نیو زیو و منوت) را با ده‌ها موشک کاتیوشا بمباران کرد. عملیاتی که بیانگر عملی شدن تهدیدات روز عاشورای سیدحسن نصرالله در مورد توسعه اهداف حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی بود. حمله پهپادی به نزدیکی کنسولگری امریکا به قدری غیرمنتظره و مهیب بود که تصاویر آن طی 5 ساعت ابتدایی، پربازدیدترین ویدئو در شبکه‌های اجتماعی جهان شده است.
 
سرزمین‌های اشغالی زیر تیغ مقاومت
هدف قرار دادن تل‌آویو و شهرک جدید نشان می‌دهد که مقاومت هم از بعد به‌کارگیری سلاح‌های پیشرفته و هم از بعد گسترش جغرافیایی نبرد، دور جدیدی از عملیات‌های ترکیبی را علیه اسرائیل آغاز کرده و توان بازدارندگی نه تنها رژیم صهیونیستی که ایالات متحده را به صفر همگرا کرده است.
براساس اعلام یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن این حمله توسط پهپاد جدید یمنی‌ها به نام یافا صورت گرفته است. لازم به ذکر است که یافا نام عربی و اصلی تل‌آویو پیش از اشغال آن توسط اسرائیل است. اگر استان مرزی صعده یمن مبدأ حمله در نظر گرفته شود، تا شهر اشغالی تل‌آویو بیش از ۲ هزار کیلومتر فاصله دارد. نکته مهم این است که گنبد آهنین و سایر سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نتوانستند این پهپاد را شناسایی و رهگیری کنند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند حمله پهپادی بامداد امروز به تل‌آویو بدون فعال شدن سامانه‌های پدافندی رژیم تحیر و نگرانی سرویس‌های امنیتی اسرائیل را در پی داشته است. به عبارتی پهپاد نیروهای مسلح یمن حداقل ۱۵۰ کیلومتر و حداکثر ۳۰۰ کیلومتر در سرزمین‌های اشغالی بدون رهگیری پرواز کرده است. «دورون کادوش»، مفسر نظامی در این رابطه گفت که ارتش رژیم صهیونیستی بررسی خواهد کرد که چگونه یک پهپاد توانست 2 هزار و 100 کیلومتر بین تل‌آویو و بندر حدیده در یمن پرواز کند و این موضوع را شکست سیستم‌های شناسایی می‌داند که بسیار مهم است چراکه اگر هدف مشکوک شناسایی نشود، نمی‌توان اقدام به رهگیری آن کرد. العالم به نقل از منابع خبری گزارش داد که ارتش رژیم اسرائیل تحقیقاتی در مورد اینکه چگونه یک پهپاد حدود 2 هزار کیلومتر را در عرض 10 ساعت طی کرده است، آغاز کرد. مقامات رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود به حمله پهپادی ارتش یمن به قلب تل‌آویو واکنش نشان داده و از ناتوانی این رژیم در جلوگیری از حمله به تل‌آویو انتقاد کردند.
علاوه بر آن، نقطه‌زنی این پهپاد نگرانی‌های جدیدی را برای امریکا به وجود آورده است. چرا که محل اصابت در نزدیکی کنسولگری امریکا در شهر اشغالی تل‌آویو صورت گرفته است و با توجه به اینکه انصارالله یمن همواره امریکا را مسئول جنایت رژیم صهیونیستی می‌داند، نشان می‌دهد که پهپاد توانسته به هدف از پیش تعیین شده خود اصابت کند. تصاویر دریافتی در نوع انفجار هم نشان می‌دهد که عملکرد تخریبی این پهپاد در برخورد با هدف بسیار بالا بوده است.
پس از این حمله پهپادی، رسانه‌های عبری نیز مجدداً از شنیده شدن صدای انفجار در تل‌آویو خبر دادند. یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت: انفجاری در تل‌آویو رخ داد و شاهدان عینی از زخمی شدن تعدادی خبر دادند.
آنچه مشهود است، بُرد 2 هزار کیلومتری و سرعت بالای این پهپاد، اکنون احساس ناامنی و هراس را در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی گسترده کرده و تسلط بلامنازع گروه‌های مقاومت را بر کل منطقه اثبات کرده‌ است. حزام الأسد، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در این رابطه هشدار داد: «ما وارد مرحله استراتژیک جدیدی در عملیات علیه دشمن شده‌ایم و دشمن اسرائیلی باید در همه شهرها (مناطقی که تحت اشغال دارد) احساس ناامنی کند.»
 
وضعیت ویژه در تل‌آویو، سفرهای ناتمام
به دنبال عملیات پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو، نتانیاهو نخست وزیر این رژیم سفر خود به ایالات متحده را به تعویق انداخت. وی جلسه اضطراری کارشناسی را به منظور بررسی و ارزیابی دلایل حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو برگزار کرد. در ادامه نیز تومر بار، فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل با نیمه کاره گذاشتن سفر خود به انگلستان، به سرزمین‌های اشغالی بازگشت. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز تهدید کرد که ما به حوثی‌های یمن پاسخ خواهیم داد؛ تهدیدی که البته بارها انصارالله یمن به آن پاسخ داده و اعلام کرده که برای هر سناریویی آماده است.
 
استراتژی ابهام در تهدیدات مقاومت
گروه‌های مقاومت از همان ابتدای عملیات خود علیه مواضع امریکایی و صهیونیستی، استراتژی خود را بر مبنای گسترش تدریجی تهدید و حملات طبقه‌بندی شده و مرحله‌ای پایه‌ریزی کردند. مقاومت با به‌کارگیری عنصر غافلگیری در نوع حمله و نوع سلاح استفاده شده، گوی واکنش سریع و محاسبه شده را از دشمن ربوده و با قدرت نمایی به‌روز شده سبب ارتقای بازدارندگی خود شده است. در مجموع این عوامل سبب عدم آگاهی و شناخت دشمن از میزان ذخایر زرادخانه‌ها و در اختیار داشتن انواع سلاح‌های پیشرفته شده و با سلب توان پیش‌بینی و طرح‌ریزی عملیات از آنها، نوعی هراس را به اتاق فکر و مرکز تصمیم‌گیری منتقل می‌کند. ابهام در استراتژی گروه‌های مقاومت یکی از متغیرهای مهمی است که مانع حملات گسترده ارتش صهیونیستی به لبنان و همچنین تغییر در چینش عملیاتی در حملات امریکا شده است. نداشتن محاسبه کامل و عدم برآورد دقیق از میزان توانایی مقاومت، رژیم صهیونیستی و امریکا را برای یک حمله گسترده متوازن شده دچار سرگردانی کرده است. چرا که آنها به طور همزمان تلاش می‌کنند سطوح جنگ با لبنان را در حدی تنظیم نمایند که از تعمیم درگیری در منطقه هم جلوگیری شود. بنابراین صف‌آرایی جدید گروه‌های مقاومت همراه با اثبات توانمندی تسلیحاتی جدید که توانسته سیستم‌های پدافندی ادعایی را پشت سر بگذارد، بازتعریف یک تهدید صعودی و مؤثر در مقابل آشفتگی جبهه امریکایی- صهیونیستی است.
از این رو ارتقای مرحله‌ای سطوح رویارویی با اسرائیل و ترسیم الگوی جدید در تقابل مقاومت، با دامن زدن به سرگردانی و نبود نقشه راه در برابر  مقاومت، موجب عقب راندن هر اراده‌ای برای انجام یک جنگ است که حتی مقامات صهیونیستی نیز نسبت به آن هشدار می دهند و آن را تهدیدی بر بقای آن می‌دانند.
 
مرزهای تهدید فراتر از تل‌آویو است!
پیش از حمله پهپادی به تل‌آویو، ‌ سید عبدالملک الحوثی در سخنرانی روز پنجشنبه، مرزهای جدید از تهدیدات مقاومت یمن را در مقابل دیدگان اسرائیل ترسیم کرد. وی تأکید کرد که «ارتش یمن به دنبال تقویت عملیات در اقیانوس هند و دریای مدیترانه است.» روز گذشته نیز ارتش یمن تأکید کرد: «بانک اهدافی را در فلسطین اشغالی در اختیار داریم که هدف قرار دادن اهداف نظامی و امنیتی حساس از جمله آنهاست.» امریکا و رژیم صهیونیستی بخوبی باور دارند که فاصله بین آغاز تهدیدات تا وقوع و عملی شدن آن بسیار کوتاه خواهد بود و اکنون نیز نگران حملات در این بازه جغرافیایی که نشان دهنده عدم بازدارندگی آنهاست، هستند.
 
ناکامی امریکا در حمایت آهنین از اسرائیل
ایالات متحده برای ایجاد بازدارندگی در مقابل حملات یمن، تبلیغات فراوانی را تحت عنوان تهدید جهانی یمن به راه انداخت و تلاش کرد که کشورهای بسیاری را در حمله به خاک یمن با خود شریک کند. به نوعی هم اسرائیل را در کانون صیانت جهانی قرار دهد و هم هزینه‌کردهای مقابله خود را در گسترش تنش در منطقه کاهش دهد؛ آرزویی که با اقبال جهانی مواجه نشد و اکنون نیز حملات امریکا به یمن با مشارکت محدودی از کشورها چون انگلیس برگزار می‌گردد. امریکا تنها طی هفته گذشته ۱۳ بار به این کشور حمله کرده و استان‌های الحدیده و حجه را بمباران کرده است. رهبر انصارالله روز پنجشنبه در این رابطه گفت: «امریکا سعی می‌کند دولت عربستان را وارد درگیری نظامی کند.» آنچه مشخص است، امریکا تلاش‌های ویژه را برای به تصویر کشیدن ائتلاف جهانی و منطقه‌ای به خدمت گرفته ولی حمله پهپادی اخیر مجدداً ناکامی امریکا برای تأمین امنیت اسرائیل را بر همگان اثبات کرد.

آتش‌بس
آنچه مسلم است، فشار فزاینده گروه‌های مقاومت به موازات سر باز زدن نتانیاهو برای مذاکرات پیرامون آتش‌بس در جنگ غزه وارد دور جدیدی شده است. در هفته‌های اخیر نیز حملات حزب‌الله و حملات همزمان گروه مقاومت عراق و یمن هم برای این منظور تشدید شده بود. از این رو، یکی از اهداف نهایی این عملیات ترکیبی، اهرم فشار همه‌جانبه بر نتانیاهو برای توقف نسل‌کشی و جنایت در حق مردم غزه است. بسیاری از منتقدان داخلی و مردم معترض در خیابان، اصرار نتانیاهو بر ادامه جنگ را مایه تشدید ناامنی و در نهایت شکست اسرائیل دانسته و بر توقف جنگ و آزادی اسرا تأکید دارند. بنابراین احیای اختلافات درونی رژیم بر سر ناکارآمدی نتانیاهو برای تأمین امنیت در قلب سرزمین‌های اشغالی، هم فشارها علیه وی برای آزادی اسرا و آتش‌بس را تشدید کرده و هم مطالبه کناره‌گیری وی را تقویت می‌کند. چنانچه یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی درباره حمله به تل‌آویو تأکید کرد: «انفجار پهپاد شاهد دیگری است که دولت نمی‌داند و نمی‌تواند امنیت شهروندانش را تأمین کند.» ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که خطوط قرمز مورد نظر اسرائیل زیر پاگذاشته و نقض شده است و کسی که نتواند جلوی گلوله‌باران کریات شمونه و سدیروت را بگیرد، آخر و عاقبت در تل‌آویو هم گلوله باران خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی