صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دوازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دوازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

نامزد جمهوری خواه انتخابات امریکا اعلام کرد تایوان باید هزینه دفاع از خود را بپردازد

پَر ترامپ به تایوان هم گرفت

تایوان باید به ما برای دفاعش، پول پرداخت کند، همین جمله آن هم در یک مصاحبه رسمی‌کافی بود که شرکت 36 ساله TSMC که سال‌هاست در حوزه صنعت تراشه‌سازی فعال است و اسمش برای همکاری با کمپانی‌های بزرگی چون اپل مطرح است، سهامش در خطر سقوط قرار گیرد. شرکتی که در همه زمینه‌ها از برنامه‌های هوش مصنوعی گرفته تا گوشی‌های هوشمند و هواپیماهای جنگنده حرف برای گفتن زیاد دارد و تحلیل‌گران معتقدند هر گونه درگیری بر سر تایوان، اقتصاد جهان را از بین می‌برد.

آرزو نوروزجم
خبر نگار

دونالد ترامپ در گفت‌و‌گویی که اواخر ژوئن با خبرگزاری بلومبرگ انجام داد مدعی شد امریکا برای تایوانی‌ها مانند یک شرکت بیمه است، انتشار دیر هنگام ادعای نامزد جمهوری‌خواه حالا برای غول تراشه‌سازی تایوانی افتی 2 درصدی را به ارمغان آورده؛ ضرری که تایوان نسبت به آن بی‌تفاوت نبوده است و چو جونگ تای، نخست‌وزیر تایوان، در پاسخ به اظهارات ترامپ، گفت که تایوان و ایالات متحده علی‌رغم فقدان روابط رسمی، روابط خوبی با هم دارند و تایوان به طور پیوسته بودجه دفاعی خود را تقویت کرده و مسئولیت خود را در قبال جامعه بین‌المللی نشان داده است.
واشنگتن و تایپه سال‌هاست روابط خوبی دارند و امریکا تلاش می‌کند تسلیحات نظامی‌و دفاعی این کشور را در مقابل ادعای چین برای ملحق شدن تایوان به سرزمینش تأمین کند؛ کمک نظامی‌که حالا باعث شده داوطلب کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده برای آن از تایوان حق الزحمه‌طلب کند.
مردی که تلاش می‌کند عنوان چهل و نهمین رئیس ‌جمهور امریکا را از آن خود کند بجز دخالت در امور تایوان و خط و نشان کشیدن برای درآمدهای این کشور و پر کردن جیب ایالات متحده، سرکی هم به دیپلماسی سعودی‌ها کشیده و در مصاحبه‌ای اظهار کرده، عربستانی‌ها همیشه محتاج حمایت هستند و من از آنها حمایت می‌کنم، اما در حال حاضر آنها دوست و متحد خوبی برای ما نیستند و دست چینی‌ها را برای داشتن روابط سیاسی و اقتصادی بهتر فشرده‌اند.
هرچند دونالد ترامپ گفته ولیعهد عربستان را دوست دارد و می‌خواهد با این کشور روابط حسنه و خوبی داشته باشد اما بعید نیست مردی که همیشه برای سیاست‌های اقتصادی امریکا با شرق و غرب دنیا چرتکه می‌اندازد، روی دلارهای نفتی عربستان حساب باز کرده باشد تا زمانی که وارد کاخ سفید می‌شود، دست و بالش برای فعالیت‌های اقتصادی ذیل سیاست‌های کشورش باز باشد.
همین اوایل ماه جاری میلادی بود که «سازمان ترامپ» و «شرکت دار» از برنامه‌های خود برای ساخت «برج ترامپ» و یک هتل مجلل در جده عربستان پرده‌برداری کردند و صندوق سرمایه‌گذاری که توسط «جرد کوشنر» داماد ترامپ بنیان‌گذاری شده نیز سرمایه ۲ میلیارد دلاری از «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» عربستان سعودی دریافت کرده است.
 حالا که کری‌ خوانی‌های انتخاباتی میان بایدن و ترامپ بالا گرفته، رئیس‌ جمهور پیشین امریکا دلخوری‌‌اش را نسبت به سعودی‌ها از چشم بایدن می‌بیند و گفته جو بایدن و باراک اوباما رئیس ‌جمهور سابق امریکا مسئول تخریب روابط امریکا با عربستان هستند و آنها ریاض را به سمت یک دشمن کلیدی سوق دادند.
دشمنی که ترامپ از آن حرف می‌زند مدت‌هاست گوی رقابت در دنیای اقتصاد را از دستان ایالات متحده ربوده و در شرق دنیا یکی از قطب‌های مهم برای اقتصاد جهان به حساب می‌آید، امریکا در این سال‌ها بارها تلاش کرده با حمایت تسلیحاتی از تایوان و کره جنوبی مقابل قدرت چینی‌ها بایستند و از تشکیل یک اتحاد شرقی با حضور چین، روسیه و ایران جلوگیری کند.
حرف و حدیث‌های مالی که اخیراً ترامپ آن را مطرح می‌کند و برای آن حساب و کتاب به راه انداخته، چند ماه پیش هم در گرماگرم جنگ روسیه و اوکراین مطرح شد، او اعضای ناتو را مخاطب قرار داد و گفت، امریکا نمی‌تواند مانند گذشته همه هزینه‌های ناتو را به تنهایی متقبل شود و اعضا اگر می‌خواهند در پیمان آتلانتیک شمالی باقی بمانند باید حق عضویت پرداخت کنند.
به دنبال این مدل اظهارات ترامپ بلومبرگ نوشت: متحدان غربی امریکا که با خصوصیات و رویکرد ترامپ در سیاست خارجی آشنا هستند، اکنون اقدامات زیادی درجهت آمادگی برای بازگشت احتمالی وی به کاخ سفید به کار بسته‌اند. از جمله این اقدامات افزایش هزینه‌های دفاعی، انتقال کنترل کمک‌های نظامی‌اوکراین به ناتو، رقابت برای بهبود روابط با مشاوران ترامپ و اندیشکده‌های وابسته به اوست.
حالا مرد 78 ساله‌ای که بارها روان‌نویسش برای امضای برنامه تحریم‌ها علیه چندین و چند کشور روی کاغذ لغزیده، ادعا می‌کند «من تحریم‌ها را دوست ندارم». او با صراحت در مصاحبه اخیر خود گفته؛علاقه‌ای به اعمال تحریم در ارتباط با حفاظت امریکا از تایوان و رسیدگی به عملیات نظامی‌روسیه در اوکراین ندارد.
اما اهل سیاست می‌دانند تمام هوش و حواس این میلیاردر نیویورکی به دنبال تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌اش است و برای پر نگه داشتن آنها هم حاضر است دست سعودی‌ها را ببوسد و رقص شمشیر اجرا کند و هم حاضر است کنار تایوانی‌ها یک پای جنگ علیه چینی‌ها باشد.
حتی بر خلاف خط و نشان کشیدن‌هایش برای ناتو و مجلس سنا و انتقاد به سیاست‌های رقیب دموکرات خود، حاضر است بسته‌های حمایتی هنگفتی را برای اوکراین و رژیم صهیونیستی هزینه کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی