صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

مراسم عزاداری امام حسین(ع) متفاوت و پرمعنا‌تر از سال گذشته برگزار شد

غزه؛ امتداد عاشورا

فائزه السادات یوسفی
خبرنگار


مراسم عزاداری حسینی در روز عاشورای امسال با وجود جنگ غزه پرشورتر و پرمعناتر از همیشه در سرتاسر جهان برگزار شد. چرا که ‌دوستداران و تابعان حق، ضمن سوگواری بر شهادت سالار شهیدان با به تصویر کشیدن مظلومیت این روزهای غزه و اعلام همبستگی با آرمان فلسطین و اعلام انزجار از یزیدیان زمانه، رژیم صهیونیستی و شریک آهنینش ایالات متحده، پیام تاریخی عاشورا یعنی ایستادگی در مقابل باطل را در تمام جهان طنین‌انداز کردند.
عاشقان امام حسین(ع) در مرز لبنان با فلسطین اشغالی و فاصله ۲۰۰ متری از پایگاه‌های نظامیان رژیم صهیونیستی در کفرکلا به سینه زنی و مدیحه سرایی در رثای ابا عبدالله الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا پرداختند. عزاداران لبنانی ضمن تجدید بیعت با آرمان شهدای کربلا، نبرد با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین را امتداد قیام عاشورا و حماسه حسینی اعلام کردند. اهالی کفرکلا و سایر مناطق جنوبی لبنان سپس شهیدان موسی سلیمان و نجیب حلاوی را در کفرکلا تشییع و به خاک سپردند. مردم هند نیز چون دیگر شیعیان و محبان اهل بیت با برگزاری مراسم باشکوه عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) در سوگ این امام همام نشستند و با اقتدا به آموزه‌های حسینی حمایت خود از مردم مظلوم غزه را اعلام کردند. همزمان با این مراسم، اهل تسنن هند در ایالت بنگال غربی نیز با برپایی مراسم عزاداری روز عاشورا را گرامی داشتند. مردم کشمیر در این مراسم ضمن عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع)، با به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین، حمایت خود از مردم مظلوم غزه را اعلام کردند و شعارهایی را علیه رژیم صهیونیستی سر دادند. در عراق نیز، صدها هزار زائر از داخل و خارج از کشور برای بزرگداشت عاشورا در شهر مقدس کربلا که حرم امام حسین علیه السلام است، تجمع کردند. به گفته منابع عراقی، از ابتدای محرم‌ تاکنون ۶ میلیون زائر به کربلا وارد شده‌اند. در ایام عزاداری سالار شهیدان در جای جای عراق و بغداد پایتخت این کشور، پرچم‌های سیاه و محل‌های عزاداری مشاهده می‌شود و در این میان باید به عزاداری‌های خانگی هم اشاره کرد که در حال توسعه و گسترش در فرهنگی دینی مردم این سرزمین است. از برجسته‌ترین آیین‌ها و مراسم دینی در عراق می‌توان به آیین «رکضه طویریج» یا همان هروله طویریج، راهپیمایی با پای پیاده تا حرم امام حسین (علیه السلام) در کربلا و هروله کنان و سر دادن «واحسینا، لبیک یاحسین» و «واویل علی العباس» در بین الحرمین اشاره کرد. گفتنی است از آنجا که آیت‌الله العظمی سیستانی، دوشنبه ۸ ژوئیه ۲۰۲۴ را یکم محرم الحرام اعلام کردند، چهارشنبه ۱۷ ژوئیه برابر با ۲۶ تیر ماه در عراق روز دهم محرم و عاشورا است. همچنین روز گذشته میلیون‌ها نفر از شیعیان در پاکستان و دوستداران  اهل بیت(ع) در شهرهای مختلف این کشور با برپایی مجالس عزاداری و روضه خوانی بر غم شهادت مظلومانه حضرت سید الشهدا امام حسین علیه السلام، اشک ماتم ریختند. شبکه‌های خبری پاکستان نیز که از آغاز دهه ماه محرم به احترام این‌ ایام مقدس، کمتر اقدام به پخش برنامه‌های شاد می‌کنند در ایام تاسوعا و عاشورا با قطع بخش عمده برنامه‌های عادی به پوشش زنده مراسم‌ و دسته‌جات بزرگ عزاداری حسین(ع) در شهرهای مختلف این کشور از جمله اسلام آباد و کشمیر می‌پردازند. پاکستان نیز همچون ایران اسلامی، در روزهای تاسوعا و عاشورا، تعطیل رسمی است و بسیاری از مسلمانان اهل سنت نیز به خاطر احترام و ارادت خود به امام حسین(ع) معمولاً مراسم جشن و عروسی در ماه محرم و صفر برگزار نمی‌کنند.
همزمان با ایام عاشورا و تاسوعای حسینی، محبان اهل بیت در شهرهای مختلف ترکیه اقدام به برگزاری مراسم عزاداری کردند. شهرهای استانبول، قارص، ایغدیر و آغری از جمله شهرهایی بودند که در این روزها به عزاداری برای امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا پرداختند.
در کشور چین نیز مسلمانان وشیعیان دیگر کشور‌ها در پکن وشهر‌های گوانگجو وشانگهای به عزاداری پرداختند.
شیعیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در شرق آسیا، خیمه عزای اباعبدالله الحسین(ع) را برپا کردند و در سوگ شهادت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش اشک ریختند. محبان اهل بیت(ع) در کشور‌های استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی، ژاپن، فیلیپین، سنگاپور، برونئی، تایلند، اندونزی و مالزی ضمن عزاداری به مناسبت عاشورای حسینی، نماز ظهر عاشورا را به جماعت به جای آوردند. کانال تلگرام شبکه تلویزیونی الاتجاه، از برگزاری مراسم عاشورا در شهر قطیف عربستان، با حضور تعداد زیادی از مردم خبر داد.
در روسیه نیز مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان، با حضور شیعیانی از ملیت‌های مختلف در حسینیه‌ها و مساجد مسکو، سن‌پترزبورگ، یکاترینبورگ، پودولسک، کازان، آستراخان، ماخاچ‌قلعه، دربند و برخی دیگر از مناطق روسیه برپا شده است. همچنین نماز جماعت روز عاشورا علاوه بر مسجد خاتم الانبیا(ص)، در مرکز اسلامی مسکو، مسجد شیعیان پایتخت و برخی دیگر از مناطق روسیه همچون دربند، ماخاچ قلعه و... اقامه شد.
در ارمنستان نیز مسجد جامع کبود ایروان همزمان با فرا رسیدن ماه محرم الحرام و آغاز ماتم و عزای سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، غرق در ماتم و یکپارچه سیاه‌پوش شد. مردم جمهوری آذربایجان نیز با وجود ممنوعیت و محدودیت‌ها مراسم عزاداری برپاکردند.
مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور عاشقان حسینی از سوی دوستداران اباعبدالله(ع) در مرکز اسلامی امام علی(ع) در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد. به گزارش ایسنا، مرکز اسلامی امام علی(ع) در وین یکی از بزرگترین مراکز تجمع شیعیان حسینی در اتریش و ‌پایتخت این کشور- وین است و ‌در دهه اول محرم هر شب مراسم عزاداری سالار شهیدان در آن برگزار می‌شود.
آیین‌های ویژه عاشورا و ابراز عشق، ارادت و وفاداری به آرمان شریف امام حسین(ع) در مساجد و مراکز اسلامی ده‌ها نقطه در سراسر انگلستان نیز برگزار شد. عزاداران پس از پایان مراسم عزاداری در مرکز اسلامی انگلیس با تشکیل صفوف متحد کنار یکدیگر ایستاده و نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.
در آلمان هم تجمع حامیان فلسطین که روز تاسوعا برای اعلام همبستگی با مردم غزه برگزار شد با سرکوب پلیس این کشور روبرو شد. طبق تصاویر منتشر شده پلیس آلمان حامیان فلسطین را که برای اعلام همبستگی با غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در برلین دست به تظاهرات زده بودند، مورد حمله قرار داد و اقدام به سرکوب و بازداشت آنها کرد.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز در شب تاسوعای حسینی سخنرانی کرد و نسبت به هرگونه فتنه‌افروزی در لبنان هشدار داد. نصرالله با اشاره به اینکه شهروندان لبنانی روز چهارشنبه آتی در لبنان مراسم عاشورای حسینی را باشکوه برگزار خواهند کرد، افزود: برادرانمان را برای راهپیمایی در دهستان‌های جنوب لبنان با توجه به شرایط امنیتی آزاد گذاشتیم. دبیرکل حزب‌الله افزود: نتانیاهو توجهی به آنچه در غزه می‌گذرد از جمله کشتار کودکان و زنان و غیرنظامیان ندارد و همه دغدغه وی، بقا در قدرت است.
«عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن نیز در سخنرانی به مناسبت عاشورا بر ضرورت حضور تمامی امت اسلامی و عربی در میدان رویارویی با دشمن امریکایی – صهیونیستی تأکید کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: عملیات ما با بمباران موشکی و عملیات دریایی ادامه می‌یابد و تا پایان تجاوز و رفع محاصره اسرائیل علیه غزه، هر روز تشدید خواهد شد.

حادثه تروریستی برای عزاداران حسینی در عمان
موکب عزاداران حسینی در منطقه «وادی الکبیر» در شهرستان «مطرح» واقع در حومه مسقط هدف حمله مسلحانه قرار گرفته و شماری شهید و مجروح شده‌اند. عمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید این حمله مسلحانه اعلام کرد که طبق آمار اولیه در جریان تیراندازی به عزاداران حسینی ۴ نفر شهید و شماری نیز زخمی شدند. این سازمان همچنین مدعی شده که همه اقدامات امنیتی برای برخورد با این مسأله را اتخاذ کرده است.
جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و شخصیت‌های مهم عراق چون عمار حکیم این حمله تروریستی را محکوم کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی