صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

زنان و حماسه عاشورا

 اگر به تاریخ اسلام نگاه کنیم، می‌بینیم که تاریخ اسلام یک تاریخ مذکر- مؤنث است. ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش. پیغمبر(ص) هم یاران مذکری دارد و هم یاران مؤنث. هم راوی مرد دارد و هم راوی زن. در کتبی که هزار سال قبل نوشته شده است، روایات زیادی داریم که راوی آنها زن بوده است. تاریخ کربلا نیز یک تاریخ و حادثه مذکر- مؤنث است. حادثه‌ای است که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند، ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش. حضرت ابا عبدالله اهل بیت خودش را حرکت می‌دهد برای اینکه در این تاریخ عظیم رسالتی انجام دهند. برای اینکه نقش مستقیمی در ساختن این تاریخ عظیم داشته باشند، با قافله سالاری حضرت زینب بدون آنکه از مدار خودشان خارج شوند.
 
مشارکت زنان در مبارزه و جهاد
شرکت زنان در جبهه پیکار نیز از جلوه‌های حضور زنان در عرصه نهضت عاشورایی است. در این عرصه نیز نام زنانی مانند ام وهب وام عمرو بن جناده می‌درخشند.‌ام وهب زمانی که همسرش عبدالله به میدان رفت، چوبی به دست گرفت و به میدان شتافت، اما امام حسین مانع او شد و فرمود زنان موظف به جهاد نیستند.

رهبری و مدیریت حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا
حضرت زینب با همه مصیبت‌ها و رنج‌ها که به آنها وارد شده بود، هرگز از این وظیفه مدیریتی خود غافل نبود. مراقبت از کودکان، پرستاری از امام سجاد و حفاظت از جان ایشان، هدایت و رهبری کاروان و پیام‌رسانی در قالب مرثیه‌خوانی و خطبه‌ها و حتی انتخاب وقت مناسب برای ایراد خطبه از نمونه‌های این مدیریت صحیح است. همسران و دختران و اهل بیت فاضل ائمه و زنان فداکار در کربلا که همراه رهبرانشان مصایب و سختی‌ها را متحمل شده بودند، حامل پیام‌ها و گفتار آن بزرگواران نیز بودند. بانوانی مانند حضرت زینب(س) که با سخنان فصیح و بلیغ و کلام آتشین و کوبنده خود، دربار ابن زیاد و یزید را زیر و رو کردند و این دو عنصر حکومت طاغوت را به عجز واداشتند. با توجه به نقش زنان در حماسه عاشورا این نتیجه بدست می‌آید که زن از نظر رسیدن به کمالات انسانی برابر با مرد است و زنان بزرگ عاشورایی با حضور در عرصه‌های مختلف حماسه آفریدند. یکی خانه‌اش را منزلگاه دعوت و حرکت به سوی امام حسین کرد و دیگری سفیر امام را از دست دشمنان پناه داد. گاهی در مقام همسری و گاهی در کسوت مادری در یافتن راه سعادت عزیزانشان را یاری و همراهی نمودند و گاه در جبهه مبارزه اوج عشق خود به ولایت را به نمایش گذاشتند و بعد از واقعه جانگداز عاشورا با صبر بر مصایب مانع شادکامی دشمن شدند و با اعلام انزجار از اعمال پلید آن نابکاران تبری جسته و رثایشان کردند و با رساندن پیام عاشورا و حماسه‌ها و فداکاری‌های آن مردان حق، در راه شناساندن حق از باطل همچنان مبارزه کردند./ ایرنا

جستجو
آرشیو تاریخی