صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

تحویل دولت به پزشکیان با کمترین بدهی خارجی در 3 دهه اخیر

در دوره ۸ سال دولت حسن روحانی ذخایر بین‌المللی کشور سقوط کرد و در مقابل، بدهی خارجی ایران صعودی شد، اما دولت سیزدهم، هم ذخایر بین‌المللی کشور را افزایش داد و هم میزان بدهی خارجی کشور را به کمترین رقم 3 دهه اخیر رساند.
دولت حسن روحانی در زمینه مدیریت ذخایر ارزی و بدهی‌های خارجی کشورعملکرد مصیبت‌باری داشت که تبعات آن به دوش دولت شهید آیت‌الله رئیسی افتاد.
دولت روحانی در حالی در سال ۱۳۹۲ کار خود را شروع کرد که دولت دهم در سال 1391 حدود ۱۲٫۲ میلیارد دلار بر ذخایر بین‌المللی کشور اضافه کرده بود، اما روحانی در سال 1400 در حالی اقتصاد را تحویل شهید آیت‌الله رئیسی داد که ذخایر بین‌المللی کشور را در سال 1399 حدود ۲٫۶ میلیارد دلار کمتر کرده بود.
این در حالی است که طبق آخرین آمار در پایان آذر سال 1402 ذخایر بین‌المللی ایران یک میلیارد و 225 میلیون دلار افزایش یافته است.
از سوی دیگر در پایان سال 1399 بدهی‌های خارجی ایران 9 میلیارد و 142 میلیون دلار و در پایان خرداد‌ماه 1400 حدود 8.7 میلیارد دلار بود که طبق آخرین آمار، دولت رئیسی نزدیک به 4 میلیارد دلار از آن را تسویه کرده است.
آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد با تسویه حجم قابل توجهی از بدهی‌های خارجی ایران توسط دولت رئیسی، در آذر‌ماه 1402 رقم بدهی‌های خارجی ایران به 5 میلیارد و 142 میلیون دلار کاهش یافت که کمترین رقم بدهی خارجی کشور در 3 دهه اخیر محسوب می‌شود.
بدهی خارجی شامل بدهی‌های یک کشور به وام‌دهندگان خارجی است و شامل وام‌های دریافتی از بانک‌های خصوصی خارجی، دولت‌های دیگر و مؤسسه‌های مالی بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی خارجی می‌‌شود.
در پایان سال ۱۴۰۰ که مصادف با فعالیت دولت سیزدهم بود، بدهی خارجی دولت به ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار رسید و این دولت توانست ۴۶۷ میلیون دلار از این بدهی را پرداخت کند. البته باید گفت این آغاز راه بود و در سال 1401 دولت رئیسی موفق شد ۲ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار از بدهی را به کشورهای خارجی پرداخت کند و این بالاترین میزان پرداخت بدهی در ۱۰ سال اخیر بود.
اکنون دولت پزشکیان در حالی شروع به کار می‌کند که با کمترین میزان بدهی خارجی کشور در 3 دهه اخیر مواجه است و کمترین نگرانی نسبت به استقراض‌ دولت‌های قبل از خود دارد و این را مرهون خدمات دولت سیزدهم است که با افزایش درآمد ارزی کشور، اقدام به تسویه بدهی‌ها کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی