صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

دفتر نتانیاهو عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از محور فیلادلفیا را تکذیب کرد

ناکامی‌های اسرائیل در فیلادلفیا

فائزه السادات یوسفی
خبرنگار


با وجود آنکه روند مذاکرات آتش بس در جنگ غزه در دوحه در جریان است، یکی از موضوعات پرچالش در نوار غزه هم به سوژه‌های مهم این روزها تبدیل شده است.
تسلط کامل و همیشگی بر گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا، از محورهای مهم در نوار غزه یکی از مقاصد اولویت‌دار رژیم صهیونیستی برای کنترل ارتباطات در نوار غزه و به گفته اشغالگران با هدف کنترل تحرکات حماس است که یکی از موضوعات پر مناقشه امروزه در میز مذاکرات شده است. در همین رابطه روز گذشته شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول اسرائیلی اعلام کرد که نتانیاهو بندهایی به طرح پیشنهادی واسطه‌ها اضافه کرده که ممکن است مجدداً مذاکرات را به بن‌بست بکشاند. در همین راستا دفتر نتانیاهو طی بیانیه‌ای، اخبار موجود مبنی بر اینکه اسرائیل در مورد احتمال عقب‌نشینی از مرز غزه و مصر گفت‌و‌گو کرده است را «اخبار جعلی» خواند. در ادامه بیانیه آمده که نخست‌وزیر اصرار دارد که اسرائیل در محور فیلادلفیا باقی بماند. این بیانیه اضافه کرد که موضع نتانیاهو برای میانجی‌گران، مقامات امریکایی و کابینه اسرائیل روشن شده است. رویترز روز پنجشنبه به نقل از سه منبع گزارش داد که مذاکره‌کنندگان آتش بس در حال مذاکره بر سر ایجاد یک سیستم نظارت الکترونیکی در امتداد کریدور فیلادلفیا هستند که می‌تواند به اسرائیل اجازه دهد در صورت توافق آتش بس، نیروهای خود را خارج کند. دو منبع امنیتی مصری که خواستند نامشان فاش نشود، در رویترز تأیید کردند که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی درباره سیستم نظارتی با فناوری پیشرفته صحبت کرده‌اند.
لازم به ذکر است که جناح‌های مقاومت فلسطین و مصر که میانجی مذاکرات است، با حضور نیروهای اشغالگر اسرائیل در گذرگاه رفح مخالف هستند. مصر با هیچ تغییری در ترتیبات مرزی بین «اسرائیل» و مصر، که در یک معاهده صلح قبلی ایجاد شده بود، موافقت نخواهد کرد.
اسرائیل تلاش می‌کند که با این دست محدودیت‌ها و تسلط بر شریان‌های حیاتی، کنترل تحرکات و فعالیت‌های حماس را در دست بگیرد اما همچنان گردان‌های قدس سربازان دشمن را در دروازه گذرگاه رفح و اطراف آن با رگبار گلوله‌های خمپاره مورد هدف قرار می‌دهند که نشانه‌ای بر ناکامی ارتش اسرائیل بر راهبرد تونل‌های معمایی مقاومت فلسطین است.
فیلادلفیا که اکنون در اشغال ارتش صهیونیستی قرار دارد، نوار باریک 14 کیلومتری است که زمین فلسطین را از مصر جدا می‌کند و به عنوان یک منطقه حائل بین رژیم صهیونیستی و مصر طی معاهده 1979 قلمداد می‌گردد. طبق این معاهده 750 نیروی مصری تحت عنوان حافظ امنیت در کنار مرز مستقر شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی