صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی

مسیر توسعه و تحول‌ در سازمان تأمین‌اجتماعی توقف‌ناپذیر است

سازمان تأمین‌اجتماعی با حدود ۴۷ میلیون نفر جمعیت تحت‌پوشش، بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور است که با توجه به گستره و تنوع ذی‌نفعان در سه گروه بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران و نیز تنوع و تکثر مأموریت‌ها و حوزه‌های فعالیت، باید بتواند به‌عنوان یک سازمان با تعهدات بین‌نسلی، ضمن توسعه خدمات جاری خود، به فکر تعهدات آتی هم باشد.
هفته تأمین‌اجتماعی در سال‌جاری، به سبب همزمانی با شهادت رئیس‌جمهور مردمی حضرت آیت‌الله رئیسی و نیز انتخاب رئیس‌جمهور جدید، فرصت مناسبی برای تبیین دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم و نیز جلب توجه دولت جدید به اهمیت استمرار رویکردهای تحولی در بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور است.
در دوره مدیریتی اخیر و در آغاز دوران فعالیت دولت مردمی سیزدهم با هدایت شهید جمهور حضرت آیت‌الله رئیسی، سیاست‌‌های کلی تأمین‌اجتماعی در فروردین 1401 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که برای دولت ولایتمدار و نیز سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین سازمان فعال در حوزه بیمه‌های اجتماعی کشور، چراغی روشن و منشور و راهنمای عملی مشخص برای حرکت به سمت تحقق اهداف مورد نظر بوده و هست که در گام دوم انقلاب اسلامی، با در نظر داشتن دستاوردهای سالیان گذشته و مشکلات و کاستی‌های این حوزه و با شناسایی دقیق ریشه‌های اصلی برخی کاستی‌های این حوزه، تدوین و ابلاغ شده است.
در این دوره مدیریتی، با مشخص کردن سه مفهوم «تحول»؛ «عدالت» و «اعتماد» به‌عنوان ایده مرکزی سازمان؛ توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی از همان ابتدای فعالیت مورد توجه قرار گرفت و سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره به‌منظور توسعه و تعمیم بیمه‌‎های اجتماعی، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را به اجرا گذاشته که به لطف خداوند متعال با استقبال جامعه همراه شده است و در حدود سی ماه گذشته، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید تحت‌پوشش سازمان قرار گرفتند که از این محل بیش از ۸۸ هزار میلیارد درآمد به منابع پایدار این سازمان اضافه شد.
دستاورد مهم دیگر این دوره، متأثر از تأکید و پیگیری شخص رئیس‌جمهور شهید؛ تأدیه بی‌سابقه بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی بوده که ویژگی مهم این تأدیه بدهی، پرداخت بخشی از مطالبات تأمین‌اجتماعی در قبال سهام شرکت‌های با وضعیت مطلوب بوده است. از ابتدای دولت مردمی سیزدهم تاکنون بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تسویه شد که این عدد حدوداً سه برابر مبلغ تسویه شده در دولت‌های قبل است.
با این حجم از تأدیه بدهی و حمایت کم‌نظیر دولت و مجلس، سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره، موفق شد بدهی انباشته به نظام بانکی را که به حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان رسیده بود، تسویه کند و از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز روند استقراض سازمان برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان متوقف و صرفاً برای یک دوره، اعتباری 10 همتی برای پرداخت بدهی‌های بخش درمان در سال 1402 اخذ شد که بزودی تسویه می‌شود. علاوه بر این، افزایش سرمایه بی‌سابقه‌ای هم به مبلغ ۴۶ هزار میلیارد تومان در بانک رفاه کارگران از همین محل صورت گرفت که افزایش توان این بانک برای حمایت مؤثرتر از کارفرمایان و بیمه‌شدگان و بازنشستگان را موجب شده است.
با این اقدامات، درواقع می‌توان این‌گونه گفت که سازمان تأمین‌اجتماعی از رویکرد «آینده‌سوزی» و «آینده‌خواری» در قالب استقراض بی‌رویه برای اجرای تعهدات جاری و برجاگذاشتن بدهی‌ سنگین برای آیندگان، خارج شده و با بهبود شرایط منابع و مصارف و رسیدن به موازنه نسبی منابع و مصارف، به جایگاه اصلی خود به‌عنوان یک سازمان بین‌نسلی و متولی تأمین آرامش و آسایش خاطر امروز و فردای اقشار و به تعبیری «آینده‌سازی» بازگشته است.
دولت سیزدهم و مدیران و کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره اثبات کردند که هیچ مشکلی نیست که نتوان به مدد توکل بر خدا و تدابیر مدیریتی بر آن غلبه کرد. برخلاف اینکه برخی در این سال‌ها بر طبل بحران‌سازی کوبیدند، خدمتگزاران مردم در سازمان تأمین‌اجتماعی در همین مدت کوتاه نشان دادند که نه‌تنها می‌توان بر مشکلات غلبه کرد، بلکه حتی می‌توان خدمات را توسعه داد.   
امروز ما در سازمان تأمین‌اجتماعی ماهانه بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان تعهدات جاری پرداخت می‌کنیم که بخش عمده آن یعنی بیش از 54 هزار میلیارد تومان در هر ماه، مربوط به مستمری‌های پرداختی است. با این حال همان‌طور که عنوان شد برای تأمین منابع و پرداخت مستمری‌ها بیش از یک سال است که نیازی به استقراض از نظام بانکی نداشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تراز درآمد و مصارف سازمان در شش ماهه دوم سال 1403 مثبت خواهد شد و احتمالاً بتوانیم برای اولین بار در طی 15 سال گذشته، وارد حوزه سرمایه‌گذاری اختیاری شویم.
اولویت اول رئیس‌جمهور شهید و دولت مردمی سیزدهم در همه شرایط و در همه حال، رفع مشکلات مردم و توسعه خدمات بود که بخشی از جلوه‌های عینی این رویکرد را در دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره می‌توان مشاهده کرد. اگر می‌خواهیم در چهارچوب این مکتب حرکت کنیم، باید مسیر خدمت به مردم را با قوت و قدرت ادامه دهیم و در مقام عمل مردم را تکریم کنیم و فرصت خدمت به آنها را مغتنم بشماریم.
اقدامات مهمی که در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، در سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفت؛ باید با قدرت و قوت استمرار پیدا کند. امروز یکی از تکالیف ما در برابر مردم این است که در وظایف خود تعلل نکنیم و فرصت‌ها را از دست ندهیم؛ چنان‌که در سنت دینی ما هم بر این امر تأکید شده است. تکالیفی که در قبال مردم بر دوش ما است و فرصت‌هایی که برای خدمت به مردم در اختیار داریم، بسیار ارزشمند هستند و نباید به راحتی از دست بروند. مسئولیت ما در سازمان تأمین‌اجتماعی نه به روز و ساعت بلکه به ثانیه‌ها وابسته است و اگر لحظه‌ای تعلل کنیم فرصت‌ها از دست می‌رود و در مقابل اگر بر خدمت‌رسانی تمرکز کنیم بر برکت کار ما افزوده می‌شود. این همان نکته و توصیه‌ای است که رهبر انقلاب در همین حادثه اخیر به همه ما تذکر دادند که کشور نباید معطل بماند و نمی‌ماند و در هر شرایطی باید با قوت و قدرت در مسیر خدمت به مردم حرکت کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی