صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۹

آتش به جان بلوط های خوزستان افتاد

خاییز در کهگیلویه سوخت

 یاسمن صادق‌شیرازی


 آتش‌ در ارتفاعات به‌ جان بلوط‌های بلند و کهنسال منطقه حفاظت شده خاییز شهرستان کهگیلویه و بویراحمد افتاد. صعب‌العبور بودن منطقه باز هم اجازه نمی‌دهد نیروهای امدادی به داد بلوط‌ها و بادام‌ها برسند و آتش بادپا با سرعت در حال پیشروی است.
اسلام جاویدان خرد، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با «ایران» از درخواست اعزام بالگرد برای اطفای حریق خبر می‌دهد و اطفای آتش را بدون رسیدن آنها غیرممکن می‌داند.
وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی نیروهای محیط‌ زیست و منابع طبیعی برای اطفای آتش می‌گوید: متأسفانه علت آتش‌سوزی باز هم عامل انسانی گزارش شده است و به آتش‌ زدن کاه و کلش برمی‌گردد. بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، سوزاندن بقایای گیاهی زمین‌های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است. کم‌کاری و اهمال جهاد کشاورزی در این حادثه مشخص است. بازدید از منطقه هم‌ نشان داد که آتش از سمت مزارع کشاورزان به منطقه حفاظت شده رسیده است.
 ضرورت اعزام هرچه سریع‌تر بالگرد
بر اساس اعلام مسئولان منابع طبیعی زاگرس امسال بی‌سابقه‌ترین آتش‌سوزی را به دلیل تراکم پوشش گیاهی و گرمای هوا تجربه می‌کند. جاودان خرد می‌گوید، وزش شدید باد هم کار را برای اطفای حریق سخت‌تر کرده است. متأسفانه آتش به ارتفاعات خاییز رسیده است و بدون بالگرد آب‌پاش نمی‌توان آتش را متوقف کرد. محیط‌ زیست خوزستان نیز روز گذشته به موضوع اطفای حریق ورود کرد، اما تا این لحظه موفق به اطفای حریق نشدیم. مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست کهگیلویه و بویراحمد، صعب‌العبور بودن منطقه را مهم‌ترین دلیل خاکسترشدن بلوط‌ها می‌داند و می‌گوید: اگر این مشکل وجود نداشت قطعاً تا این لحظه آتش مهار شده بود. در حال حاضر این منطقه زیستگاه پلنگ و کل و بز است که آتش جان آنها را تهدید می‌کند. سازمان منابع طبیعی و محیط‌ زیست برای نجات بلوط‌ها باز هم دست یاری به سمت دوستداران محیط‌ زیست و مردمی برداشت. اتفاقی که به علت کمبود شدید نیروی انسانی رقم خورد. این مقام مسئول هم  می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که باعث این حوادث تلخ می‌شود کمبود نیروی انسانی در سازمان محیط‌ زیست و سازمان منابع طبیعی است. قطعاً افزایش نیروی انسانی کمک ویژه‌ای به پیشگیری از آتش‌سوزی‌ها و مهار به‌موقع آن خواهد داشت. وی درباره زمان رسیدن بالگرد نیز می‌گوید: درخواست اعزام بالگرد از روز گذشته داده شده است. در ابتدا آتش فقط در مناطق پایین‌دست وجود داشت؛ اما با وزش باد ارتفاعات نیز درگیر آتش شد که به همین دلیل درخواست اعزام بالگرد کردیم. زمان رسیدن نیروها مشخص نیست، اما قول دادند که هرچه سریع‌تر خود را به منطقه برسانند.

 ضرورت بسیج امکانات برای مهار آتش در خاییز
 امید سجادیان، فعال محیط‌ زیست نیز در گفت‌وگو با «ایران» بر ضرورت به‌کارگیری همه امکانات برای مهار آتش‌سوزی خاییز تأکید می‌کند و می‌گوید: بیش از ۳ روز است که خاییز در آتش می‌سوزد. این آتش‌سوزی از محدوده روستای خلیفه خوزستان آغاز شده و به کهگیلویه و بویراحمد رسیده است.  این فعال محیط‌ زیست هم تأکید می‌کند توپوگرافی و صعب‌العبور بودن برخی از مناطق شرایط را برای رسیدن جنگلبان‌ها با پای پیاده سخت می‌کند. آنها تا خودشان را به منطقه برسانند آتش کیلومترها از جنگل را به خاکستر تبدیل کرده است. اطفای آتش با پای پیاده و کوله‌پشتی‌های سنگین دشوار است. برای دسترسی نیروها به منطقه با پای پیاده ۶ ساعت زمان لازم است. متأسفانه مکان آتش‌سوزی حوالی همان منطقه‌ای است که سال ۹۸ دچار حریق شد و ۷هزار هکتار جنگل را خاکستر کرد.  سجادیان ادامه می‌دهد: این حوادث اغلب به دلیل آتش‌زدن کاه و کلش یا اختلافات قومی صورت می‌گیرد. این فعال محیط‌ زیست بر ضرورت نجات هرچه سریع‌تر بلوط‌ها و استپ‌ها و بنه‌ها در این منطقه تأکید می‌کند و می‌گوید: متأسفانه این‌ گونه‌ها به‌شدت در برابر آتش‌ حساس هستند و سریعاً آتش می‌گیرند. البته خشکی و سن درختان و حجم آتش‌سوزی هم تأثیرگذار است. نیروهای اطفای حریق توانستند در روزهای گذشته برخی از نواحی را اطفا کنند؛ اما متأسفانه به علت شیب منطقه آتش دوباره شعله‌ور شد و به ارتفاعات بالا رسید.

 مهار آتش  در خارج از منطقه حفاظت شده
 سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد هم در گفت‌وگو با «ایران» درباره جزئیات این آتش‌سوزی می‌گوید: متأسفانه در روزهای گذشته خارج از منطقه حفاظت شده نیز درگیر شده بود که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای اطفای حریق خاموش شد. البته آتش همچنان در خاییز زبانه می‌کشد و ما نیز برای کمک به سازمان محیط‌ زیست وارد عمل شدیم.  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از شعله‌ورشدن دوباره آتش با وزش باد خبر می‌دهد: منتظر رسیدن بالگرد هستیم. مدیریت میدانی اطفای حریق با محیط‌ زیست است و نیروهای منابع طبیعی هم به‌عنوان نیروی کمکی به آنها کمک می‌کنند. به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه نیاز است حتماً بالگرد اعزام شود که این درخواست داده شده و منتظر رسیدن آنها هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی