اینتر، دنیای جدید طارمی

داود عطایی


مهدی طارمی برای شرکت در تست‌های نهایی تیم اینتر  و عقد قراردادرسمی وارد شهر میلان ایتالیا شد تا جدیدترین چالش دوران حرفه‌ای خود را آغاز کند. درخشش مهدی در پورتو از سال 99 باعث شد گلزن قهار و باتجربه تیم ملی ایران زیر ذره‌بین باشگاه‌های مطرح اروپا قرار بگیرد. سرانجام اینترمیلان پس از پایان قرارداد چهار ساله مهاجم ایرانی پورتو با عقد قراردادی مناسب از این شاه‌مهره فوتبال آسیا رونمایی کرد. 122 بازی و 64 گل زده آمار قابل تحسین مهدی در پورتو بود. اما مهاجم صاحبنام ایرانی به دنبال تجربه‌ای تازه در فوتبال باشگاهی دنیا می‌گشت. انتخاب اینتر به دلیل قهرمانی در سری A و سابقه بسیار مثبت باشگاه در سطح فوتبال اروپا نشان داد طارمی با هوش و ذکاوت در فاصله دو سال تا جام جهانی 2026 مسیر پیشرفت مناسبی را برگزیده است.
نگاهی به سیر پیشرفت و البته کشف استعداد مهدی طارمی از شاهین و ایران‌جوان بوشهر، پرسپولیس، الغرافه قطر، ریوآوه و پورتو پرتغال و در نهایت اینترمیلان به خوبی ثابت می‌کند اگر استعدادهای درخشان فوتبال ایران به درستی و با مشاوره صحیح و نگاه هوشمندانه باشگاه‌های خود را انتخاب کنند، هم می‌توانند به عنوان سمبل فوتبال تکنیکی و تماشاگرپسند ایران در اروپا باشند، هم می‌توانند سال‌ها در سطح اول فوتبال باشگاهی دنیا به عنوان بازیکنی تراز اول مطرح و تأثیرگذار باشند.
طارمی، جهانبخش، سردار آزمون، سامان قدوس و البته لژیونر‌های دیگر تیم ملی که در روسیه و سایر کشورهای اروپایی بازی می‌کنند، همگی با یک برنامه مشخص و بر اساس یک هدفگذاری خاص پله‌پله رشد کردند و توسط مربیان و استعدادیاب‌های کشور در مسیری صحیح و در زمان مناسب انتخابی اصولی داشتند. بنابراین جوانان مستعد باشگاهی و پدیده‌های لیگ برتر نیز می‌توانند با الگوبرداری دقیق و حساب‌شده همین مسیر درخشان را پیموده و در فوتبال سطح یک و روز دنیا قدم به قدم پیشرفت کنند.
شاید مقایسه لامین یامال، نیکو ویلیامز، پدری، گاوی و سایر جوانان اسپانیایی که هم‌اکنون یک پای فینال یکشنبه یورو 2024 هستند، با جوانان آینده‌دار تیم ملی ما درست نباشد اما الگوبرداری از راه طی‌شده این جوانان و امثال مهدی طارمی، قدوس، آزمون و جهانبخش برای جوانان تیم ملی مانند محمدامین حزباوی، محمد قربانی، آریا یوسفی، جواد حسین‌نژاد و سامان فلاح می‌تواند راهگشا باشد.
رؤیای کودکی و نوجوانی مهدی در بوشهر شاید نهایتاً بازی در پرافتخار‌ترین تیم باشگاهی ایران یعنی پرسپولیس بود، اما انتخاب‌های صحیح، زندگی حرفه‌ای ورزشی، استفاده از تجربه مربیان و مدیران کارآزموده و البته حمایت همه‌جانبه خانواده، باعث شد مهدی نخستین ملی‌پوش ایرانی لقب بگیرد که در اینترمیلان پرآوازه و قهرمان کالچو بازی می‌کند. شاید اگر داستان مهدی و قهرمان ایتالیا در 32 سالگی اتفاق نمی‌افتاد، شاهد حضور طولانی‌مدت او در این تیم پرآوازه بودیم.
اما پیش‌بینی نگارنده این است که مهاجم محبوب تیم ملی تا جام جهانی و 34 یا 35 سالگی در اینتر بدرخشد و نماینده شایسته فوتبال ایران در لیگ معتبر اروپایی باشد. مهدی به‌تازگی وارد دنیای تازه و چالش جدیدی در فوتبالش شده که امیدواریم این محک جدی با ذهنیت برنده طارمی به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای فوتبال‌دوستان ایرانی تبدیل شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی