صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

طی 3 ماه و در قالب طرح فجرانه صورت گرفت

توزیع 1٫۶ میلیون تن مواد غذایی در قالب طرح کالابرگ

امنیت پایدارغذایی دهک‌های کم درآمد و میانی جامعه با ایجاد طرح کالابرگ الکترونیک، رشد 12.3 درصدی بیمه‌شدگان اجباری تأمین اجتماعی، تسویه بدهی این سازمان به نظام بانکی کشور، ایجاد یک پنجره واحد وسع سنجی برای گسترش عدالت اجتماعی در راستای کاهش میزان فقر از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه رفاه و امور اجتماعی بوده است.
روز گذشته، معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حضور خبرنگاران به تشریح دستاوردهای این حوزه در دولت سیزدهم پرداخت.
علیرضا عسگریان درباره خدمات صندوق تأمین اجتماعی کشور و همچنین آخرین وضعیت این صندوق گفت که در دولت سیزدهم تعداد بیمه شدگان اجباری تأمین اجتماعی کشور به 16 میلیون و 380 هزار نفر رسیده که این تعداد در ابتدای این دولت 14 میلیون و 550 هزار نفر بوده است.برپایه گفته‌های معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان اجباری تأمین اجتماعی از رشدی برابر با 12.3 درصد برخوردار بوده‌اند که این میزان نشان می‌دهد اشتغالزایی در دولت سیزدهم مطلوب بوده و نشان از کاهش نرخ بیکاری داشته است.
 
جذب ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده
عسگریان همچنین از افزایش ضریب پشتیبانی صندوق تأمین اجتماعی به میزان 4 درصد در دولت سیزدهم خبر داد و گفت که در ابتدای این دولت صندوق تأمین اجتماعی با ناترازی مواجه بود اما حالا با افزایش تعداد بیمه‌شدگان اجباری و همچنین تعداد افراد بیمه شده در قالب فراگیر و انجام اصلاحاتی مثل نظام بیمه‌ای، بازنشستگی و سنجه‌ای، این صندوق به پایداری درآمدی رسیده است. در این دوره همچنین تدوین اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی در شورای عالی رفاه در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: در قالب طرح نظام فراگیر بیمه‌ای، تا انتهای سال 1402، دو میلیون و 300 هزار نفر مشمول این نوع بیمه شده‌اند.
بنا به گفته عسگریان، همچنین با اجرایی شدن قانون نقل و انتقال سوابق بیمه‌‌ای، بخش قابل توجهی از مشکلات بیمه‌شدگان در این حوزه حل شده است. این مهم حداکثر ظرف یک‌ماه برای افراد انجام می‌شود.
وی گفت: اصلاح پرداخت حق عائله‌مندی از ۷۲۰ روز به مدت ۳۰ روز نیز از خدمات دیگر سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره محسوب می‌شود.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت که در سال‌های اخیر همچنین ۷۰ هزار نفر به جمع ۷۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان کارگر ساختمانی اضافه شدند.
 
تشریح افزایش قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد
معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوع تأمین امنیت پایدار غذایی در این دولت پرداخت و گفت که این دولت در قالب شبکه ملی اعتبار، طرح بزرگ کالابرگ الکترونیک که شامل سه برش کالابرگ، یسنا و رفع سوء تغذیه کودکان را اجرایی کرد و توانست قدرت خرید خانوارهای کم درآمد و متوسط کشور را در برابر تورم حفظ کرده و یک امنیت غذایی پایدار برای آنها به وجود بیاورد.
این مقام مسئول در توضیح این مورد بیان کرد: امیدواریم دولت چهاردهم مسیر طی شده سال‌های اخیر در حوزه خدمات مرتبط با رفاه را در پیش گرفته و آن را ارتقا دهد. پایگاه رفاه ایرانیان زیرساخت کالابرگ و شبکه ملی ایرانیان محسوب می‌شود. طرح کالابرگ از سال ۱۴۰۱ آغاز و به مرور در تمام کشور اجرایی شد؛ استقبال ویژه این‌ طرح در قالب طرح فجرانه صورت گرفت. مشمولان این طرح در قالب ۷ دهک به وسعت ۶۱ میلیون نفر از مزایای این طرح بهره‌مند شدند. استقبال ۸۶.۴ درصد در چهارچوب طرح فجرانه به ثبت رسید. این حجم استقبال مردمی در استفاده از طرح مذکور بخوبی از طرف سیستم مدیریت شد.
 
توزیع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی
وی افزود: بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی در قالب طرح کالابرگ جابه‌جا شد و این مهم امنیت غذایی کشور را نشان داد. در این طرح با تجهیز بیش از ۱۰ هزار فروشگاه نیز مدیریت دریافت گوشت انجام شد. توزیع ۱۵۹ میلیون بسته غذایی از نکات برجسته طرح کالابرگ و فجرانه محسوب می‌شود.عسگریان ادامه داد: طرح دیگر اجرا شده در سال‌های اخیر، طرح کودکان نیازمند بسته غذایی بود. سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ این طرح عملیاتی شد. در قالب این طرح در دهک‌های یک تا ۷ تعداد ۱۳۴ هزار کودک مشمول دریافت یارانه شدند. امسال ۱۶۵ هزار کودک مشمول در قالب طرح مذکور از مزایای درنظر گرفته شده استفاده کردند.

 

بــــرش

شناسایی فقرا از طریق داده‌های اطلاعاتی پایگاه رفاه ایرانیان
معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار گفت: زیرساخت‌های بسیار خوبی در دولت سیزدهم طراحی شد. یارانه دریافتی ۸۱ میلیون نفر از  افراد جامعه در قالب پایگاه رفاه ایرانیان وسع‌سنجی می‌شود. داده‌های این پایگاه به صورت سالانه تازه می‌شوند. پایگاه مذکور اواخر سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۰ سرویس در حوزه‌های بخشی ارائه داده است. همچنین شناسایی فقرا از طریق داده‌های اطلاعاتی پایگاه رفاه ایرانیان صورت گرفت و به صورت دقیق این افراد مشخص شدند. بر این اساس ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر شناسایی شدند که ۶ میلیون نفر آنان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار دارند. وی ادامه داد: همزمان با پایگاه رفاه ایرانیان پایگاهی با عنوان بهره‌مندی تدوین و اجرایی شد. او همچنین افزود: ما اکنون دغدغه شناسایی مادران محروم را نداریم و امیدواریم که با ایجاد یک صندوق برای این افراد، بخشی از مشکلات آنان را برطرف کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی